برقع نو در مقابل کرونا؛ فرهنگ ایرانی چشمه سار جوشان خلاقیت است

تهران (پانا) - این روزها که تمام جهان در حال دست و پنجه نرم کردن با کرونا است و از آن به عنوان یک بحران جهانی یاد می شود شاید بتوان هنر و خلاقیت را برای جلب نظر مردم به کار گرفت و از آن بهره جست، در مواردی حتی می توان هنر را در کنار علم پزشکی و درمان قرار داد و جامعه را به نوعی از ناامیدی و نگرانی دور کرد.

کد مطلب: ۱۰۳۳۹۸۳
لینک کوتاه کپی شد
برقع نو در مقابل کرونا؛ فرهنگ ایرانی چشمه سار جوشان خلاقیت است

به گزارش ایسنا، "برکانو"نام طرحی است که به تازگی در استان هرمزگان رونمایی و با استقبال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مواجه شده است.
رامین چمنی، یک طراح هرمزگانی عنوان کرد: برکانو طرحی است که با الهام از برقع اصیل هرمزگان طراحی شده است.

*هدف از طراحی و تولید برکانو چیست؟
وی در خصوص هدف طراحی این سبک از برقع ها افزود: تلطیف روحیه عمومی جامعه و تشویق استفاده کنندگان برای استفاده بلندمدت از ماسک طبی از اصلی ترین اهداف طراحی این برقع ها بوده است.
رامین چمنی ادامه داد: به عقیده ما برخی از مصرف کنندگان ماسک های طبی در این روزها که از آن به عنوان روزهای کرونایی یاد می شود، نتوانسته اند با ظاهر ماسک های موجود ارتباط برقرارکنند و لذا در برخی ازاین افراد عدم برقراری ارتباط با عدم استفاده از ماسک ظاهرشده و در نهایت به تهدیدسلامت خود و سایرافراد جامعه منجر شده است. ایده برکانو برای رهایی از حس ملال آور ماسک های طبی به وجود آمد و به تولیدرسید.

*برکانو در پاسخ به یک پرسش به وجود آمد!
طراح هرمزگانی برکانو با بیان این که پاسخ به سوال" چه چیزی می تواند تجربه و احساس خوشایندتری نسبت به ماسک را در افراد به وجود آورد؟" برکانو را به وجود آورد، تصریح کرد: برکانو پوششی برای ماسک است که در طرح ها و رنگ های متنوع تری تولید می شود و استفاده کنندگان
آن به راحتی می توانند رنگ و طرح مورد نظر خودرا مطابق سلیقه خود سفارش دهند.

*آیا برکانو جایگزینی برای ماسک است؟
چمنی افزود: برکانو در وهله اول جایگزین ماسک نیست، بلکه پوششی بر روی ماسک است اما در طرح تکمیلی، تیم تولید به سرپرستی دکتر آزاده اریانا از لایه درونی اسپان باند سه لایهSSS استفاده و در صورت تولید انبوه به عنوان جایگزین ماسک نیز معرفی خواهد شد.
وی عنوان کرد: برکانو در صورت ورود به مرحله تولید انبوه با استفاده از متریال مورد تایید وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو برای تولید ماسک، به عنوان جایگزین ماسک های طبی موجود عرضه تولید و خواهد شد.

*حمایت معنوی وزیر با توییت!
این طراح در خصوص حمایت مسئولان کشوری و استانی بیان کرد: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از طرح مذکور استقبال کرده و آن را مطابق با ارزش های پوشش سنتی برقع و اصالت هرمزگانی دانسته است. همچنین برکانو با استقبال و حمایت معنوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مواجه شد و بنا به گفته این مقام مسئول سنت ها و فرهنگ ایران، چشمه سار جوشان خلاقیت است. وزیر ارشاد در توییتی از طرح برکانو نام برده و آن را طرحی با رنگ های متنوع برای مراقبت از کرونا معرفی کرده است.

*عموما هنرمندان مرحمی بر چالش های جامعه می یابند
وی ادامه داد: به طور معمول در چالش هایی که در جوامع شکل می گیرد هنرمندان سعی دارند با ارائه ایده هایی به نحوی مرحمی بر حال مردم باشند. من نیز با توجه به تخصصم در حوزه تجربه کاربری که علم جدیدی به شمار می آید، تصمیم گرفتم پارامترهایی از تجربه کاربری رادر طراحی و دیزاین ویاده کنم که اولین اقدام با شروع روزهای کرونایی مصادف شد.
چمنی افزود: امیدوارم ماحصل آن، در تشویق و ایجاد احساس مطلوب و خوشایند در مخاطبان و استفاده کنندگان تاثیر مثبتی داشته باشد.

*برکانو یعنی..؟
وی در خصوص نام این طرح تصریح کرد: برکانو به معنای برقع نو است، برقع خود نوعی پوشش سنتی در میان زنان جنوبی است که قسمتی از صورت آن ها را می پوشاند، برقع در لهجه بومی برکع تلفظ می شود.

*سخنی با جوانان و علاقه مندان به هنر و طراحی
وی تصریح کرد: جوانان و تمامی افرادی که قصد ورود به مقوله طراحی دارند مطالعه همه جانبه خود را بالا ببرند.
چمنی در پایان گفت: مطالعه و آگاهی همه جانبه سبب می شود زمانی که فرد بر روی یک چالش و موضوع تمرکز می کند از ابعاد گوناگون چالش و مشکل موجود را دیده و بتواند با ارائه ایده مناسب در این مسیر موفق عمل کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار