مقایسه آماری بهار ۹۸ و ۹۹ در پایتخت نشان می‌دهد

شروع بهار امسال هوا به پاکی سال گذشته نبوده است

تهران (پانا) - هر ساله با فرا رسیدن بهار و 15 روز تعطیلات نوروزی، انتظار می‌رود تعداد روزهایی که هوای پایتخت در شرایط پاک قرار گیرد نسبت به فصل سرد افزایش یابد که این انتظار برآورده شد. اما مقایسه آماری بهار 98 و 99 نشان می‌دهد شروع بهار امسال هوا به پاکی سال گذشته نبوده است.

کد مطلب: ۱۰۳۳۹۷۳
لینک کوتاه کپی شد
شروع بهار امسال هوا به پاکی سال گذشته نبوده است

به گزارش روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، برابر اطلاعات آماری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، طی 15 روز نخست سال جاری هوای پایتخت 9 روز در شرایط پاک و 6 روز در وضع قابل قبول (سالم) قرار گرفته است.

در مقایسه این ایام با دوره مشابه سال گذشته آمده است به رغم آنکه در سال جاری شرایط قرنطینگی ویروس کرونا و تردد کمتر خودروها در شهر تهران را در شهر شاهد بودیم اما در سال گذشته در این ایام هوای تهران 14 روز پاک و 1 روز سالم بوده است. اوضاع آب و هوایی در بهار سال گذشته به صورتی بود که تا 13 خرداد ماه وضع هوای تهران به وضع ناسالم نرسیده بود.

حسین شهیدزاده، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تشریح وضع هوای پایتخت در ایام تعطیلات نوروز گفت: هرچند به واسطه تردد کمتر خودروها در شهر، انتظار می‌رفت در صورت تغییرات جوی مشابه سال گذشته وضع هوای تهران مطلوبتر باشد، اما برابر آمار، روزهای پاک سال جاری کمتر از سال گذشته است.

وی عنوان کرد: دلیل اصلی آن تغییر حدود مجاز آلاینده‌ها و روش محاسبه شاخص روزانه است، به این صورت که در روش جدید در غلظت پایین‌تری از آلاینده‌ها از محدوده پاک خارج و به وضع سالم یا قابل قبول وارد می‌شویم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه توضیح داد: افزایش میزان تولید آلودگی از منابع ساکن را هم می‌توان به عنوان یکی دیگر از دلایل عنوان کرد، چرا که در روز 7 ام فروردین ماه که تعداد خودروهای در حال تردد در شهر بسیار کم بود اما وضع هوای تهران با افزایش 20 واحد از شاخص 50 روز گذشته (6 ام فروردین ماه) یکباره به شاخص 70 در روز 7 ام فروردین ماه رسید. در بررسی‌های به عمل آمده با توجه به کم بودن تردد خودروها در شهر، تنها وزش باد از جنوب تهران به عنوان عامل افزایش شاخص شناسایی شد که نشان می‌دهد آلودگی صنایع و منابع ساکن واقع در جنوب تهران بیشترین نقش را در افزایش 20 واحدی غلظت آلاینده‌ها در پایتخت در روز مذکور داشته‌اند.

شهیدزاده تصریح کرد: طی مکاتبه‌ای به محیط زیست استان تهران، خواستار بررسی وضع آلایندگی منابع ساکن و صنایع در جنوب شهر و خارج از محدوده تهران شدیم. معتقدم در بسیاری از روزها به واسطه وزش باد از جنوب، غرب یا جنوب غرب تهران وضع هوای تهران تحت تاثیر آلایندگی منابع ساکنی قرار می‌گیرد که در خارج تهران واقع هستند. به عنوان مثال بسیاری از صنایع در غرب تهران مستقر هستند و گاه حتی آلودگی هوای شهر کرج که در فاصله کمتر از 20 کیلومتری از مرز پایتخت قرار دارد بر وضع هوای شهر تهران تاثیر می‌گذارد. چرا که مستقیما قسمتی از آن آلودگی توسط باد به تهران منتقل می‌شود.

وی اظهار کرد: در اولین سیاهه انتشاری که از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران منتشر شد، سهم خودروها به عنوان منابع متحرک 75 درصد مطرح شده بود اما بر اساس سنجش‌های مجدد و سیاهه انتشار اخیر این سهم به 61 درصد کاهش یافته و سهم منابع ساکن آلایندگی به 39 درصد افزایش یافته است‌.

به گفته شهیدزاده، آمار فوق نشان می‌دهد در مجموع خودروهایی که اکنون در شهر تردد می‌کنند نسبت به 5 سال قبل پاکتر هستند البته این به معنی آن نیست که کیفیت تولید خودروها تغییر چندانی داشته است بلکه به مفهوم سنجش مستمر آلایندگی آنها از طریق معاینه فنی است.

او معتقد است: از وقتی کنترل و اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی از طریق دوربین‌ها صورت گرفت باعث شد خوروهایی که آلایندگی زیادی تولید می‌کردند در زمان لازم برای انجام معاینه فنی مراجعه و نسبت به رفع معایب و آلایندگی خودروهای خود اقدام کنند.

شهیدزاده در پایان تاکید کرد: ضمن این که با توجه به تغییر روش محاسبه شاخص آلودگی هوا، نباید انتظار داشته باشیم در سال جاری تعداد روزهای پاک نسبت به سال گذشته افزایش یابد، باید معاینه فنی خودروهای دیزل به عنوان منابع متحرک آلاینده بصورت جدی‌تر در دستور کار قرار گیرد در عین حال به منابع ساکن و صنایع آلاینده نیز توجه بیشتری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار