اقتصاد آمریکا امسال وارد عمیق ترین رکود تاریخ خود می شود

تهران (پانا) - اقتصاددان های بانک آمریکا پیش بینی کردند تولید ناخالص داخلی این کشور طی سال جاری میلادی در اثر شیوع کرونا ۱۰.۴ درصد کاهش یابد که رکوردی بی سابقه در تاریخ این کشور محسوب می شود.

کد مطلب: ۱۰۳۳۸۵۷
لینک کوتاه کپی شد
اقتصاد آمریکا امسال وارد عمیق ترین رکود تاریخ خود می شود

به گزارش تسنیم از یاهو فایننس، در روز پنجشنبه گزارش شد که درخواست برای بیمه بیکاری در آمریکا به رکورد 6.648 میلیون در هفته منتهی به 28 مارس رسیده است یعنی نسبت به 3.238 هفته قبل از آن دو برابر شده و به بالاترین حد رسیده است.

اقتصاددان های بانک آمریکا اعتقاد دارند کند شدن وسیع رشد اقتصادی باعث بدترین رکود در تاریخ آمریکای مدرن می شود.

به گفته این اقتصاددان ها :« این رکود عمیق تر و طولانی تر از آن چیزی است که 14 روز پیش تصور می کردیم و نه تنها در آمریکا بلکه در سراسر جهان اتفاق خواهد افتاد».

« ما حالا به این نتیجه رسیدیم که تولید ناخالص داخلی طی سه فصل متمادی کاهش می یابد و اقتصاد آمریکا هفت درصد در سه ماهه اول، 30 درصد در سه ماهه دوم و یک درصد در سه ماهه سوم کوچک می شود و انتظار داریم این سه فصل رکود در نهایت به رشد در سه ماهه چهارم منتهی شود. ما پیش بینی می کنیم کل کاهش تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال جاری 10.4 درصد باشد. این عمیق ترین رکودی است که تا به حال ثبت شده است یعنی 5 برابر شدیدتر از رکود پس از جنگ جهانی دوم».

اقتصاد آمریکا در 2008 ،چهار درصد کاهش تولید ناخالص داخلی را تجربه کرد که شدیدترین رکود پس از جنگ جهانی دوم بود. بانک آمریکا انتظار دارد رکود 2020 دو برابر شدیدتر از رکود 2008 از نظر کاهش تولید ناخالص داخلی باشد.

با ادامه این روند در تابستان، بازار کار هم تاثیر قابل توجهی خواهد گرفت. بانک آمریکا انتظار دارد بیست میلیون نفر شغل خود را در سه ماهه سوم سال جاری میلادی از دست بدهند و نرخ بیکاری به 15 درصد برسد.

طی چند سال گذشته، هرگاه در مورد عملکرد فدرال رزرو و سلامت اقتصاد جهان صحبت می شد، از قدرت و سلامت مصرف کنندگان آمریکا به عنوان نقطه قوت بازار و توسعه اقتصادی یاد می شد. در واقع،70 درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا از هزینه مصرف کنندگان آن می آید. از سه ماهه چهارم 2013، افزایش هزینه مصرف کنندگان آمریکا هیچ گاه کمتر از 3 درصد نبوده است. ولی تا پایان ماه مارس سال جاری میلادی، حدود 20 درصد گروههای مصرفی در آمریکا بیش از 40 درصد کاهش یافته اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار