اسناد محرمانه نشان داد: اهمال کشورهای اروپایی در مقابله به موقع با کرونا عامل تشدید بحران

تهران (پانا) - اسنادی محرمانه نشان می‌دهد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا با دست کم گرفتن خطر کرونا و دست بالا گرفتن امکانات خود و تکروی‌های ملی بحران کرونا را تشدید کردند.

کد مطلب: ۱۰۳۳۸۵۶
لینک کوتاه کپی شد
اسناد محرمانه نشان داد: اهمال کشورهای اروپایی در مقابله به موقع با کرونا عامل تشدید بحران

به گزارش تسنیم از روزنامه اتریشی "استاندارد"، اسنادی محرمانه نشان می دهد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا خطر کرونا را کاملا دست کم گرفته و با تکروی های ملی شرایط را بدتر کرده اند.

استاندارد در این گزارش نوشت: هر زمان که خبرهای بدی در اروپا به گوش می رسد برخی سران این اتحادیه به سرعت دنبال مقصر می گردند و اعلام می کنند که نهادهای اروپایی در بروکسل شکست خورده اند. همچنین در بحران کرونا هم این بازی سیاسی دوباره تکرار شد.

رویترز در گزارشی این مسئله را افشا کرده است که کمیسیون اتحادیه اروپا اواخر ژانویه سال جاری میلادی یعنی حدود یک ماه قبل از ظهور و گسترش کرونا در این اتحادیه تهیه مشترک ماسک، کیت تست کرونا و دستگاه های تنفس مصنوعی را به اعضاء این اتحادیه پیشنهاد داده بود.

این درخواست که مربوط به نمایندگان وزارتخانه های بهداشت و درمان بود در جاسات برگزار شده مربوطه در بروکسل صراحتا از طرف اعضاء رد شد.

به گزارش رویترز یکی از مقامات مربوطه در این اتحادیه اوایل فوریه در یک جلسه محرمانه اعلام کرد که همه چیز تحت کنترل است و کشورهای عضو این اتحادیه به خوبی آماده هستند و بسیاری اقدامات را در پیش گرفته اند.

در آن زمان حدود 60 میلیون چینی در استان هوبئی چین برای مقابله با شیوع کرونا در قرنطینه قرار داشتند. دو هفته بعد در ایتالیا اولین موارد کرونا ظهور پیدا کرد. کمیسیون اروپایی در آن زمان یک ارزیابی اوضاع را انجام داد و مشخص شد که کشورها ده برابر بیشتر از منابع موجود فعلی به مواد محافظ و تجهیزات نیاز دارند. در آن زمان در گزارشی تحت این عنوان که" چگونه اروپا در خواب دچار بحران کرونا شد" این نتیجه به دست آمد که کشورهای اروپایی از آنجایی که امکانات خود برای مبارزه با کرونا را بسیار دست بالا گرفتند این بحران را تشدید کرده اند.

تازه از ماه مارس به بعد بود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا با توجه به سوابق، آرام آرام درک کردند که بحران کرونا چقدر برای همه جدی است. اما کشورهای اروپایی به جای انجام اقدامات مشترک اقداماتی ملی گرایانه را با بستن مرزها و کنترل های داخلی انجام داده و صادرات تجهیزات پزشکی را دشوار کردند. دولت هایی از جمله اتریش به تنهایی تلاش می کردند تجهیزات محافظتی را از سطح جهانی تامین کنند.

در تاریخ 28 فوریه (9 اسفند ماه) کمیسیون اروپایی از کشورهای عضو این اتحادیه درخواست کرد نیازهای خود را اطلاع دهند و یک برنامه خرید تجهیزات حفاظتی مشترک را راه اندازی کنند. اما این کار به دلیل موانع بوروکراتیکی که وجود داشت به نتیجه ای نرسید.

در این میان به مرور این مسئله مشخص شد که ظرفیت های پزشکی در مناطق آسیب دیده از بحران کرونا می تواند کافی نباشد و این در حالی است که دولت های اروپایی قبلا گفته بودند کاملا برای مقابله با بحران آماده اند.

به نوشته رویترز بر اساس آخرین ارزیابی خطر اتحادیه اروپا همه کشورهای عضو این اتحادیه در اواسط ماه آوریل می توانند به شرایطی برسند که تخت های مراقبت ویژه کافی برای درمان بیماران کرونایی نداشته باشند.

اروپا امروز به کانون شیوع کرونا در دنیا تبدیل شده و روزانه افراد زیادی در این اتحادیه قربانی این بحران که به دلیل اهمال کاری سران اروپایی تشدید شده است می شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار