با خروج برندها از ایران، حالا محصولاتشان به صورت قاچاق می‌آید

تهران (پانا) - عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی ایران با اشاره به ادامه ممنوعیت واردات محصولات آرایشی و بهداشتی، از افزایش نرخ صدور پروانه بهداشتی برای واردات این محصولات خبر داد و درباره تاثیرات این ممنوعیت توضیحاتی ارائه کرد.

کد مطلب: ۱۰۳۳۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد
با خروج برندها از ایران، حالا محصولاتشان به صورت قاچاق می‌آید

به گزارش ایسنا، از اردیبهشت ماه سال گذشته واردات بیش از ۸۰ درصد لوازم آرایشی و بهداشتی به غیر از عطریات، متوقف شد و در پی آن دست‌اندرکاران واردات این محصولات نسبت به افزایش قاچاق لوازم آرایشی هشدار دادند؛ چراکه به گفته آن‌ها تولید لوازم آرایشی در کشور پاسخگوی نیاز نیست و ممنوعیت واردات این محصولات باعث افزایش کالای تقلبی و قاچاق در بازار شده است.
البته در مهر ماه نشست مشترکی بین اعضای کمیسیون فرآورده‌های زیبایی، بهداشتی و عطریات مجمع واردات و مدیران اداره کل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو برگزار شد که طی آن مسئولان سازمان غذا و دارو مسئولیت ممنوعیت واردات محصولات آرایشی و بهداشتی را به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت دانستند و ضمن تایید افزایش قاچاق به دلیل ممنوعیت واردات این محصولات، اظهار کردند که این سازمان نیز با ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی مخالف است.

اظهارات عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی

اما موسی احمدزاده با اشاره به برگزاری جلسه سال گذشته اتاق بازرگانی با وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، اظهار کرد: در این جلسه وزارت صمت قول داده بود ممنوعیت محصولات آرایشی و بهداشتی برطرف شود و این کالاها از گروه 4 به گروه 2 منتقل شود، اما این کار هنوز محقق نشده است.

وی همچنین با بیان اینکه وجود تقاضا برای واردات برخی کالاهای خارجی و ممنوعیت واردات این کالاها، باعث افزایش قاچاق و تولید کالاهای تقلبی شده، از همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای مقابله با کالای قاچاق و برگزاری جلساتی در این زمینه خبر داد.

به گفته عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی ایران، تعرفه واردات این محصولات برای امسال ۱۵ درصد به نفع بهزیستی افزایش داشته، اما با توجه به ممنوعیت واردات، این بودجه محقق نخواهد شد.

احمدزاده همچنین از بیکار شدن 8000 کارمند به دلیل ممنوعیت واردات کالای آرایشی و بهداشتی خبر داد و با تاکید بر لزوم حمایت از تولید داخل، اظهار کرد: برای کمک به تولید داخلی محصولات آرایشی و بهداشتی باید از برندینگ استفاده کنیم؛ چراکه استفاده از قواعد قدیمی در زمین بازی جدید ثمری نخواهد داشت.

وی افزود: اطلاعات یک شرکت بین المللی در زمینه تجارت نشان می‌دهد که واردات یک برند معروف در سال گذشته ۲۵ میلیون دلار بوده، اما به دلیل خروج نمایندگی این کشور از ایران و ممنوعیت واردات آن، همه محصولات آن به صورت قاچاق به کشور وارد شده و در سطح عرضه وجود دارد.

احمدزاده همچنین یکی دیگر از اثرات ممنوعیت واردات این گروه کالایی را بسته بودن واردات محصولات ضدعفونی پیش از شیوع کرونا ابراز کرد که باعث شد واردات این محصولات در شرایط بحرانی گران‌تر تمام شود.

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی ایران همچنین از افزایش نرخ صدور پروانه بهداشتی برای واردات این محصولات خبر داد و گفت: سازمان غذا و دارو قبلاً برای صدور این پروانه برای هر گروه کالایی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کرد، اما با بخشنامه اخیر وزارت بهداشت الان برای هر رنگ از این محصولات یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند؛ مثلا برای واردات ۵۰ رنگ رژ لب که در گذشته یک گروه کالایی حساب می‌شد، الان باید ۵۰ هزار تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد که واردات حدود ۸۰ درصد محصولات آرایشی و بهداشتی در حال حاضر ممنوع است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار