یک دنباله‌دار ۵ برابر سیاره مشتری اردیبهشت در کنار زمین

تهران (پانا) - اخترشناسان اظهار کرده‌اند دنباله‌دار عظیمی به نام "اتلس"(Atlas) که اندازه آن پنج برابر سیاره مشتری و تقریبا نصف خورشید است اواخر ماه آوریل(اوایل اردیبهشت) در نزدیک‌ترین فاصله خود با زمین قرار خواهد گرفت و آسمان را روشن‌تر خواهد ساخت و نور آن می‌تواند حتی از سیاره زهره نیز درخشان‌تر باشد.

کد مطلب: ۱۰۳۳۸۰۴
لینک کوتاه کپی شد
یک دنباله‌دار ۵ برابر سیاره مشتری اردیبهشت در کنار زمین

به گزارش ایسنا از دیلی‌میل، دنباله‌دار یک گلوله برفی کیهانی است که از گازهای منجمد، سنگ و گرد و غبار ساخته‌ شده است. ساختار دنباله‌دار شامل سه بخش هسته، گیسو و دم است. حال بنا بر گزارش‌ها یکی از عظیم‌ترین دنباله‌دارها اواخر ماه جاری میلادی آسمان را روشن خواهد کرد. اندازه دقیق این سنگ یخی مشخص نیست. این دنباله‌دار در حال حاضر نزدیک به مدار مریخ است اما با نزدیک شدن به خورشید در حال افزایش سرعت خود است و در ماه آوریل به نزدیک‌ترین فاصله خود تا زمین می‌رسد.

هسته بخش مرکزی دنباله دار است و از گرد و غبار و گاز و یخ ساخته شده‌ است. وقتی که دنباله‌دار نزدیک خورشید می‌شود، یخ‌های موجود در هسته آن تبخیر می‌شود و تبدیل به ابر بزرگی پیرامون دنباله‌دار می‌شود که گیسو نام دارد. نیروی مغناطیسی بسیار قوی است و طناب‌ها، گره‌ها و نوارهایی تولید می‌کند که دم یونی را از دم گرد و غباری جدا می‌کند.

دنباله دار مذکور در ۲۸ دسامبر سال ۲۰۱۹ در صورت فلکی خرس بزرگ کشف شد. خرس بزرگ یا دُب اکبر نام یکی از صورت‌های فلکی است. خرس بزرگ یکی از معروفترین صورت‌های فلکی‌ آسمان است. قطر این دنباله دار ۴۴۷ هزار و ۳۸۷ مایل است و این در حالی است که قطر خورشید ۸۶۵ هزار و ۳۷۰ و قطر سیاره مشتری ۸۶ هزار و ۸۸۱ مایل و قطر زمین ۷ هزار و ۹۱۷ مایل است. این دنباله دار خطری برای زمین ایجاد نمی‌کند زیرا حتی در نزدیکترین نقطه نیز بیش از ۷۲ میلیون مایل از سیاره ما فاصله دارد اما بسیار درخشان خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار