توصیه شاعر "صد دانه یاقوت" به والدین کودکان در دوران کرونا:

بزرگترها در ایام قرنطینه خانگی بیشتر "کودکی" کنند

تهران (پانا) - مصطفی رحماندوست همزمان با روز جهانی کتاب کودک گفت، نیاز شنیدن قصه برای بزرگترها کمتر از کودکان نیست و قرنطینه خانگی بهترین زمان برای کودکی بزرگترهاست.

کد مطلب: ۱۰۳۳۸۰۳
لینک کوتاه کپی شد
بزرگترها در ایام قرنطینه خانگی بیشتر "کودکی" کنند

به گزارش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مصطفی رحماندوست شاعر معروف "صد دانه یاقوت" که روزهای کرونایی را بهترین فرصت برای والدین جهت شناخت نیازهای کودکان در قرنطینه خانگی می‌داند، از اقبال عمومی در توجه به پایگاه اینترنتی کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان که اخیرا به صورت دیجیتال و رایگان در اختیار مردم قرار گرفته و خود از متولیان آن بوده خبر داد.

نویسنده "قصه دو لاک پشت تنها" درباره راه اندازی پایگاه اینترنتی کتابخانه ملی کودک و نوجوان ایران می گوید: چندسالی است که این طرح را مطرح و از اول تا حصول نتیجه آن را پیگیری کردم تا همه کتاب‌های کودک و نوجوان به صورت آنلاین در اختیار تمام علاقه مندان به خصوص محققین خارجی کشور قرار گیرد.

رحماندوست با اشاره به موجودی ۲۳ هزار جلد کتاب کودک و نوجوان در این پایگاه اینترنتی توضیح می‌دهد: نویسندگان و ناشرینی که اجازه دانلود کتاب هایشان را داده بودند، کتاب‌هایشان با امکان دانلود در این پایگاه قرار گرفته است و کتاب‌هایی که قابل دانلود نبود به صورت فایل مطالعه در پایگاه قابل دسترسی است.

نویسنده "بازی با انگشت ها" با اشاره به فراز و نشیب های سه سال اخیر پایگاه اینترنتی کتابخانه ملی کودک و نوجوان عنوان می‌کند: مقوله شیوع کرونا و عدم مراجعه حضوری باعث شد این ثروت ملی (۲۳ هزار کتاب آنلاین کودک و نوجوان) بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا ضرورت گردآوری این کتابهای دیجیتال در حوزه کودک از اهمیت بیشتری برخوردار شود.

رحماندوست با تاکید بر اهمیت ثروت میراث مکتوب ادبیات کودک تصریح می‌کند: مورد توجه قرار گرفتن پایگاه آنلاین کتاب ملی کودک و نوجوان به دلیل شرایط قرنطینه خانگی به نوعی شاید خوشحال کننده باشد ولی این تعداد کتاب موجود (۲۳ هزار جلد) تمام موجودی کتابهای کودک و نوجوان نیست و می‌توان این آمار را یک هشتم آمار اصلی برآورد کرد و متعاقبا کار بیشتری می توان در این زمینه انجام داد.

نویسنده "عمو مصطفی در آمریکا" در ادامه با توصیف خود از شرایط قرنطینه خانگی و تاثیر آن بر ترویج کتابخوانی به خصوص در حوزه کودکان از سوی والدین عنوان می‌کند: اتفاقاً بنده عکس این مقوله را مدنظر دارم زیرا معتقدم این ایام فرصتی است تا بزرگترها با بچه ها کنار بیایند و آنها بیشتر کودکی کنند و نیازهای کودکشان را بیشتر بشناسند، درمجموع همانطور که بچه ها نیاز به شنیدن قصه دارند بزرگترها نیز این نیاز در آنها به شدت وجود دارد.

مشاور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پایان از بازسازی و دیجیتال شدن مجموعه شعرهای "قصه های پنج انگشت و بازی با انگشت ها" در اپلیکشن های کتاب نیز ابراز خوشنودی کرد.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی اخیرا با راه اندازی کتابخانه دیجیتال بدون محدودیت و به صورت رایگان ۲۳ هزار و سیصد کتاب را برای مطالعه برخط دراختیار علاقه مندان قرار داده است در چنین شرایطی در روزهای قرنطینه نیز می توان از امکانات این کتابخانه بهره مند شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار