ایجاد مدل ۳بعدی صورت تنها با گوشی

تهران (پانا) - دانمشندان "دانشگاه کارنگی ملون"(Carnegie Mellon University) آمریکا در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک فناوری نوین شده‌اند که توسط آن می‌توانند با استفاده از فیلم‌های ضبط شده توسط گوشی‌های هوشمند تصویر ۳بعدی دقیقی از صورت افراد ایجاد کنند.

کد مطلب: ۱۰۳۳۸۰۱
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد مدل ۳بعدی صورت تنها با گوشی

به گزارش ایسنا از گیزمگ، به طور معمول، اگر افراد بخواهند یک مدل دیجیتالی سه بعدی با کیفیت از چهره خود ایجاد کنند به یک اسکنر سه بعدی و یا چندین دوربین نیاز دارند اما اکنون دانشمندان دانشگاه کارنگی ملون سیستمی را ایجاد کرده‌اند که به افراد اجازه می‌دهد با تلفن‌های هوشمند خود این کار را انجام دهند.

این فناوری توسط پروفسور "سیمون لوسی"(Simon Lucey) و دانشجویانش "شوبهام آگراوال"(Shubham Agrawal) و "آنجو پاهجو"(Anuj Pahuja) توسعه یافته است.

برای انجام این کار آنها ابتدا از یک گوشی هوشمند استفاده کردند و توسط آن یک ویدیو ۱۵ تا ۲۰ ثانیه‌ای از سر یک فرد ثبت کردند و شخصی که این ویدیو را ثبت می‌کرد در همان حال به دور آن شخص از تمام جهات می‌چرخید. تیم لوسی طی این آزمایش از قابلیت اسلوموشن یا حرکت آهسته گوشی آیفون ۱۰ استفاده کردند تا بتوانند به کمک بالاتر بودن نرخ فریم، داده‌های تصویری بیشتری را جمع‌آوری کنند.

روش توسعه داده شده "اسلم"(SLAM) نام دارد که مخفف عبارت انگلیسی "بومی‌سازی و نقشه برداری همزمان" است و برای تعیین هندسه اساسی صورت استفاده می‌شود. سیستم مذکور این کار را با ایجاد نقاط مثلث مانند روی صورت انجام می‌دهد تا شکل و موقعیت دوربین تلفن هوشمند نسبت به صورت را محاسبه کند.

در مرحله بعدی الگوریتم مبتنی بر یادگیری عمیق برای شناسایی نیمرخ صورت فرد به همراه نقاطی مانند چشم، گوش و بینی آنها استفاده شد. تمام این فرایند ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد و با یک گوشی هوشمند قابل اجرا است. امید است که این سیستم در نهایت در برنامه‌هایی مانند ایجاد آواتار بازی، شناسایی بیومتریک یا در حوزه پزشکی کاربرد پیدا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار