بلاتکلیفی نرخ کرایه‌های تاکسی در تهران

تهران (پانا) - افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی در سال 99 هنوز قطعی نشده است ولیکن اعضای شورای شهر تهران قبل از آغاز سال جدید افزایش تا سقف 25 درصدی کرایه‌های تاکسی در پایتخت را اعلام کردند و حالا بنا به گفته معاون فرمانداری تهران، لایحه نرخ کرایه‌ها به شورای شهر تهران برگشت خورده است.

کد مطلب: ۱۰۳۳۷۳۴
لینک کوتاه کپی شد
بلاتکلیفی نرخ کرایه‌های تاکسی در تهران

پس از گرانی بنزین در آبان 98 مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور و مسئولان مربوطه اعلام کردند که قیمت تاکسی و حمل و نقل عمومی به هیچ عنوان افزایش پیدا نمی‌کند اما تنها ۹ روز به پایان سال 98 مانده بود که اعضای شورای شهر تهران لایحه‌ای دو فوریتی را‌ به تصویب رساندند که بر اساس آن مقرر شد نرخ کرایه تاکسی تا پایان سال ۱۱ درصد افزایش ‌یابد. همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سومین جلسه خود با بررسی لایحه تعیین نرخ کرایه تاکسی، اتوبوس و بلیت مترو در سال ۹۹ تصویب کردند که نرخ کرایه تاکسی تا سقف ۲۵ درصد نسبت به سال 98 و نرخ پایه افزایش یابد.

افزایش 11 درصدی نرخ کرایه تاکسی در روزهای پایانی سال گذشته شائبات زیادی را ایجاد کرد و موجب اعتراض مردم نیز شد. هر چند علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در توضیح آن مصوبه تاکید کرد: «فرمانداری در حالی نرخ کرایه تاکسی در سال ۹۸ را ۲۰ درصد افزایش داد که در متن مصوبه آمده است این رقم به فرض ثابت بودن (قیمت) حامل‌های انرژی است. بعد از آنکه نرخ بنزین افزایش پیدا کرد با اینکه تاکسیرانان سهمیه داشتند، افزایش ۵۰ درصدی (قیمت) بنزین برای آنها غیر قابل تحمل بود؛ به همین دلیل دولت لایحه اصلاحی را ارائه کرد و بر همین اساس در نامه‌ای از استانداری دریافت کردیم که افزایش ۱۱ درصدی نرخ کرایه تاکسی تایید شده است.»

البته افزایش 11 درصدی کرایه‌های تاکسی در روزهای پایانی سال 98 این سوال را در ذهن ایجاد کرد که چرا شهرداری تهران در روزهای پایانی سال اقدام به این کار کرده است در حالی که سال جدید نیز قرار است 25 درصد نرخ کرایه‌های تاکسی افزایش یابد. قنادان در توضیح این سوال گفت: «هنوز نرخ مصوب کرایه‌ برای سال آینده تعیین نشده است چرا که براساس قانون، مصوبات شورا باید در هیأت تطبیق بررسی شود و هنوز فرمانداری نیز این افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه در سال آینده را تصویب نکرده است پس ما نمی‌دانیم نرخ مصوب سال آینده به چه میزان است؛ اما معمولا تا پروسه تصویب نرخ جدید، ابلاغ و اجرای آن به اتمام برسد، معمولا ما در اوایل تابستان افزایش نرخ‌های هر سال را اعمال می‌کنیم.»

البته بنا به گفته غلامحسین آرام، معاون فنی و عمران فرمانداز تهران، افزایش 11 درصدی مذکور به دلیل آنکه بخشنامه وزارت کشور بود با آن موافقت شد اما در سال گذشته اجرا نشد. او در گفت‌وگو با مهر گفت: «نرخ کرایه‌ها بخشی از مصوبه بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران است بنابراین آن را به شورا برگرداندیم تا مجدداً بررسی و طی لایحه‌ای جداگانه بررسی و سپس به فرمانداری ارائه شود.»

حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران درباره افزایش کرایه‌ها به پانا گفت: هنوز هچ‌گونه افزایش کرایه حمل و نقل عمومی به تصویب نرسیده است. به طور معمول افزایش نرخ کرایه‌ها از نیمه فروردین یا اوایل اردیبهشت‌ماه اعمال می‌شود که اعمال افزایش کرایه‌ها نیز پس از تایید فرمانداری و ابلاغ کرایه‌های جدید صورت می‌گیرد.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: چنانچه پیش از ابلاغ رسمی نرخ کرایه‌ها، کرایه‌های تاکسی خودسرانه افزایش یابد تخلف محسوب می‌شود و خلاف قانون است که در این زمینه سازمان تاکسیرانی باید نظارت‌های لازم را انجام دهد و با متخلفان نیز برخورد قانونی صورت بگیرد.

به گفته او، تا زمان تصمیم‌گیری برای نرخ‌های جدید حمل و نقل عمومی نرخ‌های گذشته ملاک عمل است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار