دانستنی‌هایی درباره رشد و تکامل فیزیکی کودکان شش ساله

تهران (پانا) - کودکان شش ساله به طور معمول انرژی زیادی خواهند داشت و به همین علت باید روزانه زمان مشخصی را به تخلیه این انرژی اختصاص دهید.

کد مطلب: ۱۰۳۳۷۲۰
لینک کوتاه کپی شد
دانستنی‌هایی درباره رشد و تکامل فیزیکی کودکان شش ساله

به گزارش عصرایران، در شش سالگی اکثر کودکان، طیف وسیعی از انواع مهارت های فیزیکی را به نمایش می گذارند. به عنوان مثال برخی ممکن است در یک رشته ورزشی خاص بدرخشند و گروهی دیگر حرکات ساده مانند پرتاب توپ یا دریافت آن را توسعه دهند. همچنین سرعت پیشرفت قابلیت های فیزیکی در هر کودکی متفاوت خواهد بود و نمی توان از تمام کودکان به یک اندازه مشابه انتظار داشت. والدین باید توجه داشته باشند که تاخیر در تکامل یک مهارت فیزیکی خاص، همیشه به معنای وجود مشکلی اساسی در کودک نبوده و ممکن است تنها به علت تفاوت های بین فردی و ژنتیکی باشد.

کودکان شش ساله به طور معمول انرژی زیادی خواهند داشت و به همین علت باید روزانه زمان مشخصی را به تخلیه این انرژی اختصاص دهید. بهتر است فرزندتان را به خارج از منزل برده و در تفریحات دلخواهش وی را همراهی کنید. از آن جایی که کودکان شش ساله بخش مهمی از زندگی خود را در مدرسه می گذرانند، فعالیت فیزیکی برای این رده سنی اهمیت بسیاری خواهد داشت. تحقیقات نشان داده اند که ورزش برای تقویت عملکرد شناختی کودکان ضرورت دارد. همانطور که گفته شد، تاخیر در دست یابی به یک سری از مهارت های فیزیکی امری طبیعی است اما در صورتی که نگران فرزند خود هستید، بهتر است با یک متخصص کودکان در این مورد مشورت کنید. در ادامه به چندین نکته مهم پیرامون رشد فیزیکی کودکان شش ساله اشاره خواهیم کرد.

رشد

بسیاری از شش ساله ها این دوره از زندگی خود را با از دست دادن چربی های اضافه و توسعه هرچه بیشتر بافت عضلانی آغاز خواهند کرد. شما نیز به سرعت متوجه تغییرات ایجاد شده در آناتومی فرزندتان خواهید شد. وی لاغر و بلند قد تر از 4 الی 5 سالگی خود به نظر می رسد. درست مانند آن است که نوجوانی فرزندتان را پیش روی چشمان خود تصور کنید.

دندان ها

کودکان معمولا دندان های دوران طفولیت خود را در سن پنج یا شش سالگی از دست می دهند. دقیقا به همین علت است که اغلب عکس های گرفته شده از دوران پیش دبستانی، کودکانی با دندان های کم و بیش افتاده را به تصویر می کشند. این دندان ها همان هایی هستند که زودتر از بقیه ظاهر شده و سریع تر نیز خداحافظی می کنند! همانطور که می دانید، به تدریج جای دندان های افتاده را دندان های دائمی پر خواهند کرد. کودکان در این سن باید بتوانند به صورت کاملا مستقل دندان های خود را مسواک بزنند. اگر از دقت و توانایی 100 درصدی فرزند خود اطمینان ندارید، اجازه دهید هر شب وی خود این کار را انجام دهد و سپس شما از تمیز بودن دندان ها مطمئن شوید.

مراقبت شخصی

فاکتور مهم دیگری که در جمع کثیری از کودکان شش ساله به چشم می خورد، تمایل آنها به انجام کارهای شخصی مانند استحمام مستقلانه و یا شانه کردن موها خواهد بود. در این زمینه نیز توصیه می شود به تغییرات تکاملی فرزندتان توجه کرده و به او فرصت تجربه استقلال دهید. مجددا در صورتی که از توانایی تمام و کمال کودک خود مطمئن نیستید، در لحظات پایانی استحمام و یا شانه کردن موها به وی کمک کنید.

هماهنگی موازی با مهارت های حرکتی

از جمله اساسی ترین نقاط تمایز کودکان شش ساله با کودکان کوچک تر، قابلیت بیشتر آنها برای مشارکت در امور پیچیده به شمار می رود. برای مثال طناب زدن، شوت کردن توپ و یا کسب تعادل مطلوب در دویدن، در این دسته از کودکان با سهولت قابل توجهی انجام خواهد شد. البته اینها تنها نمونه های کلی هستند و والدین می توانند محدوده وسیعی از قابلیت های فیزیکی را از کودک شش ساله خود انتظار داشته باشند. در واقع شش سالگی زمان مناسب برای تکامل مهارت های حرکتی و فیزیکی کودک به شمار می رود. البته باید توجه داشت که این روند رو به رشد پس از شش سالگی نیز ادامه خواهد یافت و هرگز در این سن متوقف نمی شود.

جالب است بدانید که توانایی های ورزشی ذاتی کودکان در پیشرفت فیزیکی آنها تاثیرگذار خواهد بود و این موضوع تا اندازه زیادی وابسته به کدهای ژنتیکی به ارث رسیده از جانب پدر و مادر است. توسعه بیشتر مهارت های فیزیکی خود را در قالب هماهنگی بهتر میان اندام ها و همچنین مغز- اندام نیز نشان خواهد داد. حتما تاکنون کودکان شش ساله بسیاری را مشاهده کرده اید که قابلیت مشارکت در بازی های گروهی همانند فوتبال را به دست آورده اند. این ویژگی هم ارتباط مستقیم با چگونگی و میزان تکامل مهارت های فیزیکی خواهد داشت.

موارد مهم دیگری که در این سن دست خوش تغییر و پیشرفت خواهند شد، دست خط و قابلیت های هنری محسوب می شوند. در حقیقت نقاشی یک کودک شش ساله حتی نسبت به کودکی پنج ساله، وضوح بیشتری داشته و مخاطب به راحتی می تواند اجزای آن را تشخیص دهد. استفاده از ابزارهایی مانند قیچی، بستن دکمه ها و یا بستن بند کفش ها نیز با دقت و نتایج راضی کننده بهتری همراه خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار