آموزش و پرورش در هفته‌‍ای که گذشت؛

تدابیر دستگاه تعلیم و تربیت در پایان تعطیلات نوروزی

تهران (پانا) - دومین هفته تعطیلات نوروزی نیز به پایان رسید و برخلاف سال‌های گذشته دانش‌آموزان نه تنها آماده حضور در مدرسه و تجدید دیدار با درس و کلاس و معلم نمی‌شوند، بلکه ادامه تعطیلی مدارس نیز نامعلوم است و به وضعیت شیوع اپیدمی کرونا بستگی دارد.

کد مطلب: ۱۰۳۳۶۴۵
لینک کوتاه کپی شد
تدابیر دستگاه تعلیم و تربیت در پایان تعطیلات نوروزی

فضای دستگاه تعلیم و تربیت کشور نیز همچون سایر ارکان کشور همچنان درحال مبارزه با این اپیدمی جهانگیر است و خود را برای ادامه جریان آموزش بعد از تعطیلات نوروزی از طریق گسترش آموزش‌های آنلاین و تلویزیونی تجهیز و تقویت می‌کند که یکی از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه ایجاد شبکه اجتماعی دانش‌آموزی به نام «شاد» و تشریح فعالیت‌های آموزشی از طریق این شبکه است. طی روزهای اخیر دستورالعمل‌هایی برای استفاده از این شبکه دانش‌آموزی برای معلمان و دانش‌آموزان منتشر شد.

مهم‌ترین خبرهای حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر را در اینجا می‌خوانید:

وزارت بهداشت خواستار تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان فروردین ماه شد

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی پیامی از رییس جمهور درخواست کرد تا مقررات منع مسافرت‌ها، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و شرایط متفاوت کار اداره‌ها، حداقل تا پایان فروردین ماه برای پیشگیری از اوج‌گیری اپیدمی کرونا تداوم داشته باشد.

رضا ملک زاده در این پیام که روز سه شنبه منتشر شد، از رییس جمهوری درخواست کرد تا ترتیبی اتخاذ شود تا مقررات رفت و آمدها، منع مسافرت‌ها، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و شرایط متفاوت کار ادارات (تاکید بر دورکاری در موارد ممکن و کاهش ساعات کار اداره‌ها در موارد غیر ضروری) با قوت و شدت هرچه بیشتر حداقل تا پایان فروردین ماه به منظور کاهش سرعت و پیشگیری از اپیدمی کرونا اجرا شود.

تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا ۲۰ فروردین ماه تمدید شد

او، مهمترین راه پیشگیری از اوج‌گیری اپیدمی کرونا در ایران را حفظ فاصله اجتماعی و کاهش سطح ارتباطات مردم به حداقل ممکن دانست و لازمه این مهم را جدی گرفته شدن این درخواست پزشکان، متخصصان و محققان هم‌نظر ذکر کرد و افزود: در غیر اینصورت افزایش شمار قربانیان کرونا شامل مبتلایان و جانباختگان به دلیل پرشدن ظرفیت و امکانات بیمارستان‌ها و کاهش فوق العاده توان کادر درمانی و مراقبتی کشور، بدیهی بوده و کنترل اپیدمی در آینده بسیار سخت تر خواهد شد که پس از این پیام و تصمیم ستاد ملی کرونا، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا ۲۰ فروردین ماه تمدید شد.

جدول زمان‌بندی حضور مدیران و معلمان و تشکیل کلاس‌ها در شبکه «شاد»

با توجه به شیوع ویروس کرونا و توصیه وزارت بهداشت مبنی بر قرنطینه خانگی و به حداقل رساندن رفت‌وآمدها برای حفظ سلامتی افراد، وزارت آموزش‌وپرورش اقدام به راه‌اندازی سامانه آموزش مجازی «شاد» کرده است تا مربیان پیش‌دبستانی، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان بتوانند از طریق کلاس‌های مجازی، نوآموزان، دانش‌آموزان و هنرآموزان را در سراسر کشور آموزش دهند.

مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات، جدول زمان‌بندی حضور مدیران و معلمان و تشکیل مدارس و کلاس‌ها را در شبکه اجتماعی دانش‌آموزان برای آموزش (شاد)، اعلام کرد.

بر این اساس در روز شنبه مدیران مدارس ابتدایی و متوسطه، روز یکشنبه آموزگاران دوره اول ابتدایی (پایه‌ اول تا سوم دبستان) و دبیران مدارس متوسطه اول و دوم، روز دوشنبه مدیران و هنرآموزان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در این کلاس‌ها حضور خواهند داشت و روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ایجاد کانال‌های پرورشی و مشاوره انجام خواهد شد.

همچنین در روزهای دوشنبه کلاس‌های اول تا سوم ابتدایی و کلاس‌های متوسطه دوره اول و دوم، روز سه‌شنبه نیز کلاس‌های ابتدایی چهارم تا ششم ابتدایی و کلاس‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در این شبکه برگزار خواهد شد.

تغییرات در زمان و نحوه برگزاری المپیادهای علمی جهانی 2020

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، از تغییرات در زمان و نحوه برگزاری المپیادهای علمی جهانی 2020 به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا در جهان خبر داد.

این خبر بنا به اعلام دبیرخانه کمیته‌های جهانی برگزاری المپیادها بوده و تغییرات در سایر المپیادها نیز اطلاع رسانی خواهد شد.

همچنین مرحله دوم آزمون های المپیادهای علمی کشور نیز در خرداد ماه نیز برگزار می‌شود و در صورت ادامه شرایط فاصله گیری اجتماعی به دلیل شیوع کرونا امکان تعویق مجدد زمان برگزاری این آزمون‌ها وجود دارد .

انتشار راهنمای استفاده از شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد)

دفترچه راهنمای استفاده از شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) به‌منظور فعالیت‌هایی که برای اجرای این طرح لازم است ذی‌نفعان این شبکه یعنی مدیر، معلم، دانش‌آموز و کارشناسان مناطق آموزش ‌و پرورش به انجام رسانند، منتشر شد.

شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) به‌منظور ساماندهی آموزش مجازی دانش‌آموزان در وزارت آموزش‌وپرورش طراحی و پیاده‌سازی شده است. زیرساخت اجرای این طرح، استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی است که یک رابط کاربری ساده برای اتصال به پیام‌رسان و احراز هویت مدیر، معلم و دانش‌آموز، طراحی‌شده است و برگزاری کلاس‌های برخط و غیر برخط مبتنی بر تبادل پیام و محتوا در گروه‌هایی به نام کلاس‌های مدرسه در بستری ایمن و به‌دور از تداخل سایر کاربران فضای مجازی برای معلم و دانش‌آموز فراهم کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار