رئیس اداره آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش استان:

آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش با ترکیب آموزش های نظری و عملی نقش مهمی درتربیت سرمایه‌ی انسانی دانش مدار دارند

زنجان (پانا) - اخوان یکی از عوامل و پارامترهای عمده رشد و توسعه اقتصادی هر جامعه را تربیت نیروی انسانی کارآمد عنوان کرد که آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش یکی از راهکارهای تربیت کننده نیروی انسانی متخصص است.

کد مطلب: ۱۰۳۳۱۶۹
لینک کوتاه کپی شد
آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش با ترکیب آموزش های نظری و عملی نقش مهمی درتربیت سرمایه‌ی انسانی دانش مدار دارند

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، حمید اخوان، رئیس اداره آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش استان با بیان این که آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش یکی از راهکارهای تربیت کننده نیروی انسانی متخصص است، اظهار داشت: آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش به دلیل توٲم نمودن آموزش های نظری و عملی از توانایی زیادی در تشکیل سرمایه انسانی دانش مدار برخوردار می باشند.

اخوان گفت: این آموزش ها در کشورهای در حال توسعه نه تنها عهده دار تربیت نیروی کار مورد نیاز بخش های مختلف اقتصادی این کشورها می باشند، بلکه از طریق بستر سازی خود اشتغالی به حل مشکل بیکاری نیز کمک می نمایند.

وی افزود: آموزش های هنرستانی راه میان بری در مسیر تربیت نیروی انسانی به شمار می روند، چرا که از یک سو با توجه به بهره مندی این آموزش ها از مبانی علمی و استفاده از روش های پذیرفته شده آموزش های کلاسیک راه خود را از یادگیری بر مبنای تجربه عملی صرف جدا کرده و از این طریق راه دراز مدت و غیر علمی این نوع فراگیری را کوتاه نموده است و این توانایی را در آموزش دیده فراهم می کنند تا بتواند خود را در مقابل تغییرات تکنولوژیکی به آسانی هماهنگ نماید، از سوی دیگر این آموزش ها با توٲم نمودن آموزش های نظری و عملی این امکان را برای آموزش دیده فراهم می کند که همسویی بیشتری با نیازهای بازار کار داشته و از این طریق امکان بیشتری برای جذب آنها در فعالیت های اقتصادی- اجتماعی فراهم گردد.

رئیس اداره آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش استان تصریح کرد: اگر آموزش را مترادف با سرمایه گذاری در نیروی انسانی در نظر داشته باشیم می توان ارتباط مستقیم و مثبت میان توسعه اقتصادی و به کارگیری مهارت و تخصص نیروی انسانی را به عنوان یکی از مهمترین عوامل جهش تولید تایید نمود.

وی اضافه کرد: با نگاه به فعالیت های وزارت آموزش و پرورش و مهم تر از آن نگاه به گسترده ذی نفعان سه گانه دانش آموز،خانواده و فرهنگیان در این دستگاه گسترده نشان می دهد که مهمترین نهادی که می تواند در تحقق شعار سال " جهش تولید" گام های موثری بردارد بدون شک آموزش و پرورش است.

اخوان بیان داشت: تولید کالای با کیفیت نیازمند پرورش نیروی انسانی ماهر و کار بلد است و پرورش چنین نیروهایی یکی از مهمترین اهداف آموزش و پرورش در هنرستان ها می باشند که در این راستا در حال حاضر هنرستان ها در 160 شا خه رشته کاردانش و 41 رشته شاخه فنی و حرفه ای از مهمترین مراکز تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار می باشند.

وی در پایان گفت: نهادی چون آموزش و پرورش در راستای توجه به عرصه تولید و جهش تولید گام های موثری می تواند بردارد. توجه به ساحت های 6 گانه تعلیم و تربیت نشان می دهد که آموزش و پرورش این مسیر را شروع کرده است که در این راستا سه ساله شدن هنرستان‌ها، تدریس کار و فناوری در دوره ابتدایی، اجرای طرح هایی مانند طرح شهاب ،طرح ایران مهارت و تدریس درس کارآفرینی در تمام شاخه های تحصیلی از اقدامات اساسی می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار