به همت دانشجویان مخترع سمنانی؛

قاشق هوشمند برای بیماران پارکینسونی تولید شد

سمنان (پانا) - مخترعان دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان از تولید قاشق هوشمندی برای بیماران پارکینسونی و کسانی که دچار مشکلات عصبی هستند، خبر دادند.

کد مطلب: ۱۰۳۳۱۶۴
لینک کوتاه کپی شد
قاشق هوشمند برای بیماران پارکینسونی تولید شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان، رضا نقدی گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان در حال حاضر با داشتن بیش از 4 هزار دانشجو و 4 دانشکده در شهرستان‌های سمنان، شاهرود و امیرآباد دامغان به‌ عنوان تنها دانشگاه متولی آموزش عالی فنی و حرفه ‌ای با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص، کارآفرین و متناسب با فرصت‌های جدید شغلی برای پاسخگویی به نیازهای بازارکار در حوزه‌های مهارتی و تکنولوژی و همچنین افزایش اشتغال مولد و کاهش بیکاری، رسالت و ماموریت خود را دنبال می‌کند.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان بیان داشت: این دانشگاه تلاش می‌کند از طریق تربیت تکنسین‌ها و مهندسان ماهر، شایسته و کارآفرین و نیز تعامل با مراکز صنعتی و بخش‌های دولتی و خصوصی، زمینه‌های لازم را برای کسب مهارت، ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای جوانان سرافراز میهن اسلامی فراهم کند.

بر اساس این گزارش، رضا نوری یکی از مجریان این طرح، در خصوص قاشق هوشمندی که ابداع کرده اند، گفت: این قاشق نه تنها مخصوص بیماران پارکینسونی است بلکه کسانی که دچار لغزش و مشکلات عصبی هستند نیز می‌توانند از آن استفاده کنند تا هنگام غذا خوردن مشکلی نداشته باشند.

وی با اشاره به جمعیت مبتلایان به پارکینسون در جهان افزود: از آنجا که یک درصد افراد مبتلا به این بیماری در ایران زندگی می‌کنند نیاز است تا شرایط زندگی آنها بهبود یابد از این رو در مطالعات خود اقدام به طراحی و ساخت قاشق‌های ویژه برای این دسته از بیماران کردیم.

نوری در این باره توضیح داد: بیماری پارکینسون یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی است که بیشتر در سالمندان دیده می شود و هنگامی رخ می دهد که نواحی خاصی از مغز توانایی خود در تولید دوپامین (ناقل عصبی مغز) را از دست می دهند و این بیماری از جمله بیماری های مغز و اعصاب است که بر اساس آمار جهانی از هر 100 نفر با سن بالای ‎ 60سال، یک نفر به آن مبتلا می شود.

دانشجوی رشته مهندسی برق دانشکده فنی و حرفه ای پسران سمنان با اشاره به وجود موتورهایی در داخل این قاشق یادآور شد: این موتورها با اندازه گیری میزان اغتشاش وارد شده به دست متناسب با آن پاسخ می‌دهد یا به نوعی حرکت عکس اعمال شده را ایجاد می‌کند تا دست تا حدی ثابت بماند. از این طریق بیمار می‌تواند بدون نیاز به کمک غذای خود را میل کند.

این محقق، قابلیت تعویض و شستشوی بخش جلویی قاشق را از مزیت‌های دیگر این محصول نام برد و گفت: علاوه بر آن این محصول به گونه‌ای ساخته شده که می‌توان چنگال هم روی نوک آن نصب کرد.

این دانشجوی مخترع با بیان اینکه این محصول می‌تواند با اقداماتی، به تولید انبوه برسد، افزود: طراحی این قاشق به این صورت است که با لرزش دست عکس العملی معکوس نشان می‌دهد و نمی‌گذارد محتوای درون قاشق به بیرون بریزد و تعادل شخص را حفظ می‌کند.

نوری در ادامه با عنوان این مطلب که با تخمین تمامی هزینه‌ها چیزی حدود ۵۰۰ هزار تومان برای ساخت این وسیله صرف کرده ام و در حال حاضر به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: به غیر از ایران، دو کشور دیگر آمریکا و چین هم توانستند چنین محصولی تولید کنند که قیمت این نمونه‌های مشابه در بازار حدود ۵ میلیون تومان است. طبیعتا ساخت کالای داخلی با همان کیفیت می‌تواند با هزینه کمتری به دست مصرف کننده برسد.

شایان ذکر است رضا نوری را در این اختراع مجتبی زارع مقدم یاری رسانده است و این دو محقق از دانشجویان برتر رشته مهندسی برق دانشکده فنی و حرفه ای پسران سمنان می باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار