رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در تبیین برنامه‌های سال ۹۹ تاکید کرد؛

تقویت و توسعه مشارکت‌های مردمی و توجه به موضوع مکانیابی دقیق و اصولی مدارس

تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با تشریح موفقیت‌های این سازمان در سال ۹۸، برنامه‌ها و اولویت‌های سال ۹۹ را تبیین و بر تقویت و توسعه مشارکت‌های مردمی و توجه به موضوع مکانیابی دقیق و اصولی فضاهای آموزشی تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۰۳۳۰۴۶
لینک کوتاه کپی شد
تقویت و توسعه مشارکت‌های مردمی و توجه به موضوع مکانیابی دقیق و اصولی مدارس

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مهراله رخشانی‌مهر در اولین گردهمایی سال ۹۹ مدیران کل نوسازی مدارس استان‌ها که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به اتفاقات خوب و بد و فراز و فرود‌های سال ۹۸، آن را سالی با ویژگی‌های خاص عنوان کرد و گفت: علی‌رغم اتفاقات ناگواری که در سال ۹۸ افتاد مهم‌ترین ویژگی آن این بود که توانستیم به کمک هم، با تبدیل "تهدیدها" به "فرصت‌ها" ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سازمان را هر چه بیشتر معرفی کرده و نظر دستگاه‌های اثرگذار و همچنین توجه خیرین مدرسه‌ساز را برای رفع مشکلات فضاهای آموزشی جلب کنیم.

او ادامه داد: برای مثال تهدید زلزله در استان کرمانشاه به فرصتی تبدیل شد که با جذب مشارکت خیرین نیکوکار و همت و تلاش ادارات کل استانی توانستیم سرانه فضای آموزشی در این استان را از 6.58 به 7.21 مترمربع به ازای هر دانش‌آموز ارتقاء دهیم و یا در مناطق سیل‌زده با ورود و حضور به موقع طی یک برنامه جهادی کوتاه مدت، هیچ دانش‌آموزی در مهرماه بدون کلاس درس نبود و تحویل ۶۷ پروژه با ۲۵۵ کلاس درس و انجام تعمیرات تمام مدارس آسیب‌‌دیده انجام شد.

او اشاره کرد: بعد از فعالیت گروه‌های جهادی ادارات ‌کل نوسازی مدارس در جریان سیل، اکنون این گروه‌ها به طور سازماندهی شده در حال فعالیت هستند و امکان خدمات‌دهی به هر منطقه‌ای از کشور را دارند و این انتقال و تبادل تجربه، موفقیت ارزشمندی است.

جمع‌آوری بخاری‌های نفتی و استاندارسازی سیستم گرمایشی ۵۰ هزار کلاس درس در کشور

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با بیان اینکه یکی از معضلات و نگرانی‌های اصلی سازمان همواره استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس بوده است، افزود: وضعیت نامناسب سیستم‌های گرمایشی غیر استاندارد، حتی با وجود زیرساخت‌های لازم در برخی از مناطق کشور نگرانی‌هایی را در پی داشت که خوشبختانه با تلاش استان‌ها موفق شدیم ۲۴ هزار بخاری نفتی را از مدارس دارای علمک‌گاز جمع‌آوری و ۲۶ هزار کلاس درس دیگر را نیز استانداردسازی کرده و در مجموع طی یک سال سیستم گرمایشی ۵۰‌ هزار کلاس درس را در کشور ایمن و استاندارد کنیم.

حذف عنوان" مدارس خشتی و گلی " از ادبیات کشور

رخشانی‌مهر موفقیت در "حذف کلاس‌های خشت و گلی" از دیگر مواردی بود که به آن اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال ۹۷ بیش از هزار کلاس درس خشت و گلی در مناطق مختلف وجود داشت که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده پرونده این موضوع تا پایان سال ۹۸ بسته و عنوان "کلاس خشت و گلی" از ادبیات کشور حذف شد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به تحویل حدود ۱۴ هزار کلاس درس در سال ۹۸اشاره کرد و گفت: درگذشت مرحوم "محمدرضا حافظی" رئیس فقید جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، آسمانی شدن جوان پرتلاش عرصه مدرسه‌سازی مرحوم "حسین علیمرادی" و از دست دادن مهندس "محمدرضا حیدری" مدیرکل جهادی استان لرستان از اتفاقات ناگوار سال گذشته بود .

لزوم "تداوم شور و نشاط" برای کسب موفقیت‌های بیشتر

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در ادامه سخنان خود با بیان اینکه افتخار می‌کنم در سازمانی خدمت می‌کنم که ارزش‌ها و موفقیت‌هایش در کشور اثرگذار و چشم‌گیر بوده و توانسته الگوی سازمان‌های موفق باشد، تاکید کرد: برای کسب موفقیت‌های مستمر در سال جاری نیز باید شور و نشاط در این سازمان تداوم داشته باشد و همه ما برای گسترش آن متعهد باشیم تا این تشکیلات همواره پله‌های تعالی را یکی پس از دیگری طی کند.

او با تاکید بر اینکه وظیفه اول سازمان در مقابل دانش‌آموزان، معلمان و اولیا است، بیان کرد: محصول کار ما که همان "مدرسه‌سازی" است باید بالاترین کیفیت را داشته باشد و بتوانیم با هویت‌بخشی به معماری مدارس، از معماری ایرانی اسلامی بهره بگیریم و در این ایام شیوع بیماری کرونا که فرصت کار‌های میدانی وجود ندارد، بهترین فرصت برای برنامه‌ریزی و طراحی خلاقانه و با کیفیت پروژه‌هاست.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به اینکه چشم‌انداز برنامه زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری، ساخت فضا‌های ایمن، استاندارد و بانشاط است، گفت: این سند، نقشه راه و این چشم‌انداز، نگرش محوری سازمان است که باید به طور دقیق آن را دنبال و اجرا کنیم.

رخشانی‌مهر ادامه داد: این سازمان برای پایبندی به اصول محوری به تغییر روش در افکار نیاز دارد و ناگزیر باید به سمت استفاده از ظرفیت‌های مهندسان مشاور ذی صلاح حرکت کند.

او با تاکید بر اینکه اگر به تغییر فکر نکنیم، سازمان آسیب می‌بیند و باید با روش‌های جدید در این عرصه ورود کنیم، ادامه داد: می‌خواهم به این موضوع اشاره کنم که در این مدت، زمان زیادی صرف آموختن شیوه‌های رایج در سازمان نکردم اما برای شناخت راه‌هایی که سازمان تغییر کند تا بتواند مسیر تحول را طی کند، وقت کافی گذاشته‌ام.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با تشریح و تبیین برنامه‌های این سازمان در سال جاری، ضمن تاکید بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام حیات طیبه تا آغاز سال تحصیلی گفت: سامانه مکانیابی دقیق و اصولی مدارس برای ساماندهی فضاهای آموزشی مبتنی بر GIS آماده شده است که ملزم به اجرای آن در استان‌ها هستیم.

رخشانی‌مهر توجه به مشارکت‌های مردمی را از مطالبات جدی وزارت آموزش و پرورش ذکر و تاکید کرد: یکی از راهکار‌های اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، توجه به این موضوع مهم است که ما نیز زیرساخت‌های لازم آن را در ستاد فراهم کردیم و باید در ادارات کل تابعه هم این مهم در اولویت توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در ادامه به میزان رشد جذب اعتبارات مشارکتی طی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: امیدوارم این روند رو به رشد، در سال جاری نیز تداوم ‌یابد.

او ادامه داد: با توجه به افزایش جدب اعتبارات مشارکتی دولتی، انتظار این است که خیرین هم به میزان اعتباری که دولت به ردیف اعتبارات مشارکتی اختصاص داده است، آورده داشته باشند و این مهم جز با همت و توجه ویژه ادارات کل به تقویت این حوزه، میسر نمی‌شود.

رخشانی مهر جذب ۳۶ میلیارد تومان اعتبار در ردیف اعتبارات هزینه‌ای ویژه فعالیت و تکریم خیرین برای اولین بار و همچنین معافیت پروژه‌های خیّرساز از هزینه انشعابات که در لایحه بودجه امسال به تصویب رسیده است را از جمله موفقیت‌هایی ذکر کرد که حاصل توجه و تلاش در این حوزه است.

این مقام مسئول در پایان یادآور شد: دو طرح اصلی که اجرای آن را در سال ۹۹ به شورای عالی آموزش و پرورش متعهد شدیم، تحول در حوزه "مکانیابی مدارس" و " توسعه مشارکت‌های مردمی" است که به طور ویژه بر این موضوعات متمرکز شدیم و البته این موضوعات علاوه بر فعالیت‌های جاری و متداول سازمان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار