حاجی میرزایی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری:

تلاش داریم تا نیمه فروردین که زمان پایان تعطیلات نوروزی است شبکه دانش‌آموزی شاد شکل بگیرد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش به تشریح جزئیات برنامه‌های آموزشی شبکه‌های سیما برای دانش‌آموزان در ایام تعطیلی مدارس، زمان بازگشایی و روش جبران عقب‌ماندگی مدارس پرداخت.

کد مطلب: ۱۰۳۲۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد
تلاش داریم تا نیمه فروردین که زمان پایان تعطیلات نوروزی است شبکه دانش‌آموزی شاد شکل بگیرد

محسن حاجی میرزایی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ضمن تبریک ولادت سیدالشهدا، روز پاسدار و اعیاد ماه شعبان گفت: همه می‌دانیم که دنیا با بزرگترین وقفه آموزشی روبرو شده است و بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دانش‌‌آموز در سراسر دنیا از کلاس درس محروم هستند لذا کشورها برای جبران این موضوع تدابیری در دستور کار دارند ما هم ظرف یکی دو روز بعد از تعطیلی مدارس با همکاری صدا و سیما، آموزش تلویزیونی را آغاز کردیم و ۳ شبکه در ۲۸ نوبت در روز کار آموزش را برعهده گرفتند.

برنامه‌های آموزشی مورد استقبال بوده است

او افزود: بازخوردهایی که صدا و سیما و ما از این موضوع گرفتیم این بود که برنامه‌ها مورد استقبال بوده است و برای دروسی که مجدد از فضای مجازی دانلود می‌شود به اقبال دانش‌آموزان پی می‌بریم. این موضوع گام مهمی بود زیرا شبکه‌های انتخاب شده توزیع جغرافیایی خوبی داشتند.

وزیر آموزش و پرورش درباره انتخاب معلمان و معاونان آموزشی در برنامه‌های تلویزیونی گفت: در این بحث ناگزیر بودیم انتخاب از شهر تهران و البرز انجام شود افرادی که انتخاب شده بودند ویژگی‌هایی خوبی داشتند.

حاجی میرزایی درباره تعامل دانش‌آموز و معلم در این آموزش‌ها ادامه داد: قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهم باید بگویم برای تعطیلی و دایر بودن مدارس، تابع سیاست‌های ستاد ملی کرونا هستیم و متناسب با اطلاعات، آمار استان‌ها و پروتکل‌های وزارت بهداشت این موضوع اعلام می‌شود و فعلا اجازه دایر بودن مدارس را نداریم. آموزش نیازمند تعامل بین دانش‌آموز و معلم است و تلویزیون آموزش یکطرفه دارد باید برای آن نیز روشی را تدبیر می‌کردیم که این تعامل را برقرار کنیم.

او اضافه کرد که پیش از کرونا بسیاری از معلمان و دانش‌آموزان در مدارس از طریق شبکه‌های داخلی باهم ارتباط داشتند اما ما خواستیم این موضوع توسعه پیدا کند و جریان آموزش یکسان ادامه یابد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای اینکه این کار به شکل نامنظمی مطابق با سلیقه هر معلم انجام می‌شد اندیشیدیم که یک شبکه مناسبی را خاص این کار طراحی کنیم لذا از پیام رسان داخلی کمک گرفتیم تا بتوانند آموزش را یکسان برای دانش‌آموزان ارائه کنند این کار در حال بررسی فنی است.

حاجی میرزایی گفت: بنا، براین است مدرسه‌ای که در فضای واقعی وجود دارد در فضای مجازی بازسازی شود مدیر، معلم و دانش‌آموز با وارد کردن کد ملی وارد مدرسه می‌شوند و همان مناسبات که در مدرسه واقعی است، در اینجا نیز وجود دارد این کار با رفع مشکلات فنی به بزرگترین خدمت مبتنی بر آی تی تبدیل می‌شود. تلاش داریم تا نیمه فروردین که زمان پایان تعطیلات نوروزی است شبکه دانش‌آموزی شاد شکل بگیرد.

راه جبران عقب‌ماندگی دانش‌آموزان

او درباره جبران عقب ماندگی دانش‌آموزان نیز گفت: در ستاد ملی کرونا تصویب شده با احتساب آموزش‌های مجازی اگر مدارس در نیمه فروردین باز شوند یک ماه به زمان تحصیل اضافه شود و اگر انتهای این ماه یا حتی در اردیبهشت بازگشایی را داشته باشیم بین ۴ تا ۶ هفته به دوره آموزشی اضافه خواهد شد. چون بنا نداریم برنامه سال تحصیلی آسیب ببیند اگر این تعطیلات ادامه داشته باشد دوره‌ها را فشرده می‌کنیم و از ۵ شنبه و جمعه یا افزایش ساعات حضور در مدرسه استفاده می‌کنیم تا سال تحصیلی به سرانجام برسد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: براساس گزارش‌های معاونان آموزشی، تا اسفند سال 98، ۷۰ درصد زمان بندی آموزش و محتوا جلو آمده بود و برای ۳۰ درصد باقی مانده تلاش داریم تا به روش‌های مختلف آن را جبران کنیم و سال تحصیلی بدون کاستی در محتوای آموزشی به پایان برسد.

او درباره افزایش تا ۵۰ درصدی حقوق فرهنگیان گفت: معلمان و کادر اداری مشمول این افزایش شدند کادر اداری و کارکنان چون قبلا از فصل دهم قانون مدیریت کشوری که ۱۰ پارامتر دارد استفاده نکرده بودند ۵۰ درصد رقم بیشتری را دریافت کردند اما درباره معلمان چون رتبه بندی در دو نوبت سال‌های ۹۴ و ۹۸ اجرا شده است و معلمان از آن استفاده کرده بودند مشمول این موضوع نشدند. رقم افزایش برای این تعداد که ۳۲ درصد را شامل می‌شود، رقم زیادی نبود اما برای ۶۲ درصد دیگر از ۵ تا ۵۰ درصد، این افزایش اعمال شد.

مهم ترین عملکرد آموزش و پرورش در سال 98

وزیر آموزش و پرورش درباره مهم ترین عملکرد آموزش و پرورش در سال 98 گفت: آموزش و پرورش در سال ۹۸ حدود ۱۵ میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داده است که پوشش این حجم دانش‌آموز، گام بزرگی است آموزش و پرورش تلاش کرده است پوشش تحصیلی را به حداکثر ممکن برساند که بیش از ۹۷ درصد پوشش آموزش لازم‌التعلیم‌هاست.

او اضافه کرد: در سال ۹۸ فعالیت‌های مربوط به جبران کاستی‌های ناشی از سیل و زلزله که اختلال در آموزش ایجاد کرده بود، صورت گرفت و با افزایش تعداد ساخت و ساز مدارس در کرمانشاه، شاخص متوسط سرانه فضا در این استان افزایش پیدا کرد.

حاجی میرزایی گفت: در سیلی که در ابتدای سال ۹۸ در ۳ استان آمد واحدهای آموزشی نیازمند تعمیرات، تعمیر شدند و کار آموزش در هفته اول جریان پیدا کرد. برنامه‌های کیفیت بخشی و تجهیز ۳ هزار راهبر آموزشی برای ارائه آموزش، المپیاد درون مدرسه‌ای با شرکت حدود ۵ میلیون دانش‌آموز سازماندهی شد تا فضای شاد و دلپذیرتر فراهم شود.

مهم ترین ماموریت سال ۹۹؛ اجرای سند تحول بنیادین

وزیر آموزش و پرورش مهم ترین ماموریت سال ۹۹ را اجرای سند تحول بنیادین دانست و گفت: براساس این سند راهبردهایی تعیین شده است که برای آنان ۱۰ بسته تحولی تولید کردیم و هریک ویژگی مبتنی بر سند و اهدافش را دارد.

او با بیان اینکه یکی از این بسته‌ها مهارت آموزی است گفت: دانش‌آموزان باید بعد از متوسطه نظری یک‌ مهارت را بلد باشند اما ما از این هدف فاصله گرفتیم در این بسته با تمرکز بر درس کارافرینی تلاش می‌شود این دانش‌آموزان به یک ‌مهارت مورد نیاز در زندگی مسلط شوند.

حاجی میرزایی گفت: در دوره ابتدایی مهم ترین ماموریت این است که افراد به مهارت‌های پایه زندگی و ضروری دست یابند در معاونت تربیت بدنی برای سلامت دانش‌‌آموزان تلاش کردیم تا برای کنترل قد و وزن برنامه‌ای اجرا کنیم. در حوزه نوسازی مدارس درصدد مشارکت عموم مردم برای ساخت مدارس هستیم زیرا ۳۰ درصد مدارس ایمنی کافی ندارند و نیازمند بازسازی هستند که تهران جز استان‌هایی است که بیشتر، این مشکل را دارد.

او با بیان اینکه نیازمند مشارکت عمومی افراد هستیم گفت: حتی اگر فردی یک آجر روی آجر بگذارد و در این راستا گام بردارد می‌توانیم این هدف را زودتر محقق کنیم.

مسئولیت آموزش و پرورش در راستای جهش تولید

وزیر آموزش و پرورش درباره نامگذاری امسال تحت عنوان جهش تولید و مسئولیت آموزش و پرورش در این باره گفت: تلاش داریم در بسته تحولی با توجه به شرایط موجود حرکت قابل اندازه گیری انجام دهیم. اکنون بیش از ۸ سال است که از تنظیم سند می‌گذرد و اقدامات خوبی در آموزش و پرورش انجام شده اما در زمینه مقدمات مانده است و باید در مدرسه برای دانش‌آموزان و معلمان نمایان شود.

او در پایان افزود: در سال تحصیلی درصدد دستیابی مشخصی از سند در مدرسه هستیم تا مدیران، معلمان و خانواده‌ها شاهد تصاویر روشنی از سند باشند قطعا داشتن یک مهارت برای زیستن برای همه جذاب است دانش‌آموزان محفوظات زیادی دارند که باید به مهارت‌هایی مجهز باشند تا امکان ظهور و بروز استعدادهای آنان وجود داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار