نامه صدها تشکل های غیردولتی و مردم نهاد سراسر کشور به دبیرکل سازمان ملل:

جلوی تحریم های غیرانسانی امریکا را در شرایط کرونا بگیرید

تهران (پانا) - بیش از ۳۲۰ تشکل غیردولتی و مردم نهاد سراسر کشور در نامه ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد از وی خواسته اند این نهاد بین المللی به وظایف خود در قبال مردم و کودکان ایران عمل کند و به ویژه در شرایط شیوع ویروس مرگبار کرونا، مانع تداوم تحریم های غیرانسانی امریکا علیه کشورمان شود.

کد مطلب: ۱۰۳۲۷۸۹
لینک کوتاه کپی شد
جلوی تحریم های غیرانسانی امریکا را در شرایط کرونا بگیرید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، امضاکنندگان این نامه از دکتر «عبدالرضا رحمانی فضلی » وزیر کشور خواسته اند موضوع اعتراض تشکلهای غیردولتی و مردم نهاد سراسر کشور با موضوع «اعتراض به وضع تحریم های یکجانبه و سیاستهای محدود کننده دول خارجی علیه ایران» را پیگیری کند.
این نامه به امضای ۳۲۵ تشکل مردم نهاد و غیردولتی در سطح ملی و استانی در حوزه های مختلف و انجمن های دوستی ایران با سایر کشورها رسیده است.
رونوشت این نامه نیز برای دکتر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه، «محمود واعظی» رییس دفتر رییس جمهور، «علی ربیعی» دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری و سخنگوی دولت و «محمدباقر الفت» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز ارسال شده است.

متن کامل این نامه که به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه شده، چنین است:


جناب آقای آنتونیو گوترش
دبیرکل محترم سازمان ملل متحد

با احترام؛

حق برخورداری از بهداشت و سلامت عمومی یکی از حقوق بنیادین شناخته شده در نظام بین‎المللی حقوق بشر است که در اسناد گوناگون بین‎المللی جایگاهی استواری دارد.

اعلامیه جهانی حقوق بشر، سلامتی را به عنوان بخشی از استاندارد مناسب زندگی تلقی کرده و در بند ۱ ماده ۲۵ خود، «مراقبت‎های بهداشتی» را در کنار خوراک، پوشاک، مسکن و خدمات اجتماعی ضروری، جزو شرایط حداقلی اقتصادی و اجتماعی برای استاندارد مناسب زندگی و رفاه و سلامتی هر فرد دانسته است. همچنین ماده ۱۲ میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (۱۹۹۶) به موضوع حق بر سلامتی می‌پردازد و اشعار می‌دارد: کشورهای عضو این میثاق حق هر فرد را به بهره‌مندی از عالی‌ترین سطح قابل حصول سلامتی جسمی و روانی به رسمیت می‌شناسند و پیشگیری و معالجه و کنترل بیماری‎های همه‎گیر و همچنین ایجاد شرایطی جهت تأمین تمام خدمات و مراقبت‎های پزشکی در مواقع بیماری را از وظایف دولت‎های عضو این پیمان می‎داند.

کنوانسیون حقوق کودک، نیز در ماده ۲۴ خود، حق کودک را در برخورداری از بالاترین سطح استاندارد سلامت و تسهیلات لازم برای درمان بیماری و توانبخشی به رسمیت می‏‌شناسد. طبق این ماده، دولت‎ها باید روش‎های مناسب را در زمینه کاهش مرگ‏‌ومیر نوزادان و کودکان و ارائه مشاوره پزشکی و مراقبت‎های بهداشتی اولیه، مبارزه با بیماری‎ها و سوءتغذیه و تضمین مراقبت‎های قبل و پس از زایمان مادران اتخاذ کنند.

آقای دبیرکل!
سال‌هاست مردم ایران مورد تحریم دولت آمریکا بوده‌اند و از زمان تصدی ریاست جمهوری دونالد ترامپ این تحریم‌های یک‏‌جانبه بر خلاف تعهدات بین‎المللی آنچنان گسترش یافته که معنایی جز محاصره و جنگ اقتصادی علیه مردم ایران ندارد و سازمان ملل متحد تاکنون نتوانسته است به وظایف قانونی خود در الزام دولت آمریکا به رعایت مقررات حقوق بشری عمل نماید.
شیوع ویروس کرونا در ایران، همزمان با تداوم این تحریم‏‌های غیرانسانی هر روز جان بسیاری از ایرانیان را می‎گیرد. پزشکان، پرستاران و کارشناسان بهداشتی به علت کمبود تجهیزات پزشکی و بهداشتی جان خود را حین انجام وظیفه از دست می‌دهند.

آقای دبیرکل!
جان میلیون‎ها ایرانی در مخاطره است. ایران برای خرید تجهیزات پزشکی و وسایل حفاظتی برای ۸۰ میلیون نفر جمعیت خود نیازمند منابع مالی است. سازمان‎های مردم نهاد و جامعه مدنی ایران امضاکننده این نامه تقاضا دارند تا دیر نشده است با استفاده از ظرفیت دبیرکلی سازمان ملل متحد با پیگیری لغو تحریم‎های غیرانسانی امریکا علیه مردم ایران از ادامه این جنایت علیه بشریت جلوگیری کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار