نوروز در خانه/ ۳

«متری شیش و نیم» را نوروز با خانواده در خانه ببینید

تهران(پانا) - «متری شیش و نیم» دومین فیلم سینمایی سعید روستایی که به اعتیاد می‌پردازد پیشنهادی عالی برای اوقات فراغت شماست.

کد مطلب: ۱۰۳۲۷۲۴
لینک کوتاه کپی شد
«متری شیش و نیم» را  نوروز با خانواده در خانه ببینید

این روزها که به دلیل شیوع ویروس کرونا مجبوریم در خانه بمانیم و نمی‌توانیم مانند سال‌های گذشته ایام عید را به تفریح و سفر بپردازیم فرصت خوبی برای تماشای فیلم‌هایی که در طی سال وقتی برای تمایشان نداشتیم داریم.
«متری شیش و نیم» دومین فیلم سینمایی سعید روستایی که به اعتیاد می‌پردازد پیشنهادی عالی برای اوقات فراغت شماست.
این فیلم از چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ در سراسر کشور به صورت گسترده اکران شد. متری شیش با وجود اکران عمومی در سینماهای ایران، در اولین حضور بین‌المللی خود، در بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز پذیرفته شد و روز سه شنبه ۱۲ شهریورماه ۱۳۹۸ در این فستیوال به نمایش درآمد. فیلم «متری شیش و نیم» دومین فیلم پر فروش تاریخ سینمای ایران و همچنین پر فروش ترین فیلم غیر کمدی تاریخ سینمای ایران است.
«متری شیش و نیم» دومین اثر سینمایی سعید روستایی است. سعید روستایی تا پیش از ساخت «ابد و یک روز» که اولین فیلم سینمایی بلند او محسوب می‌شود تنها یک نام گمنام که تنها سه بار از جشنواره تصویر سال سیف‌الله صمدیان جایزه گرفته، بود و بعد از اکران این فیلم به پدیده سینمای ایران تبدیل شد و توانست نام خود گمنام خود را بر سر زبان‌ها بیاورد.


از همان وقت این انتظار و کنجکاوی درمورد او وجود داشت که برای دومین فیلمش چه کار می‌کند. سینمای ایران پر است از فیلم‌های بد دومی که امید به فیلم اول فیلمساز را نابود کرده‌اند. «متری شش و نیم» برخلاف «ابد و یک روز» دنبال تاثیرگذاری عاطفی بر بیننده نیست. فیلم جز در سکانس‌های پایانی فاصله خود را با شخصیت‌هایش حفظ می‌کند و بیشتر بر وضعیت متمرکز است تا بر کاراکترها.
همچنین هرچقدر «ابد و یک روز» متمرکز بر یک لوکیشن و مکان بود و داخل خانه داستان‌ها و آدم‌هایش را می‌ساخت و به ندرت از خانه خارج می‌شد، اما در «متری شیش و نیم» اتفاقا در بزرگ دیدن اتفاقات و صحنه‌پردازی‌های عظیم اصرار دارد. صحنه‌هایی مثل یورش نیروی انتظامی به منطقه‌ای که معتادان بین لوله‌ها بیتوته کرده‌اند از عمد در مقیاسی بزرگ و با سیاهی‌لشکرهای فراوان طراحی شده است. این مقیاس بزرگ، ویژگی و در عین حال نقطه ضعف «متری شیش و نیم» هم هست.


هر سه بازیگر فیلم «ابد و یک روز» در دومین ساخته سعید روستایی حضور دارند، به سختی می‌توان گفت نقش اول این فیلم نوید محمدزاده است یا پیمان معادی، پریناز ایزدیار نیز در نقشی کوتاه و تک سکانس که جای چندانی برای عرضه توانایی‌های او ندارد در «متری شیش و نیم» حضور دارد. نوید محمدزاده به وضوح چاق‌تر از همیشه‌اش است و اعتماد به نفس و حامی بودنش نسبت به خانواده را به خوبی به نمایش می‌گذارد.
«متری شیش ونیم» در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در یازده رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد که در نهایت سیمرغ‌های بهترین تدوین، بهترین صدابرداری و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار