رئیس سازمان غذا و دارو:

ظرفیت تولید ماسک در کشور ۸ برابر افزایش یافت

تهران (پانا) - معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذاودارو از افزایش ۸ برابری ظرفیت تولید ماسک در کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۳۲۵۲۴
لینک کوتاه کپی شد
ظرفیت تولید ماسک در کشور ۸ برابر افزایش یافت

محمدرضا شانه‌ساز در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس از قرارگاه اطلاع‌رسانی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، اظهار کرد: بروز بحران کرونا کشور را با تجربه جدیدی مواجه کرد. این بحران تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داد و کشورهای صاحب نامی که ظرفیت تولید گسترده ای در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی داشتند نیز درگیر شدند و بر این اساس ظرفیتی جهت تغذیه سایر کشورها نداشتند.

در این شرایط شاهد هماهنگی کامل بین بخشی در دستگاه های مختلف از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان صمت، سازمان های حمایت، تعزیرات حکومتی و دستگاه قضایی و همچنین سرعت عمل در صدور مجوزهای مربوط به برخی از کالاها که می‌توانند بخش مهمی از نیازهای جامعه را برطرف کنند، بوده ایم.

وی افزود: امروز واردات کالاها و مواد اولیه به کشور (که به دلیل حجم بالای نیازمندی قادر به تولید آن نیستیم)، تسریع شده است و بسیاری مجوزها در کمتر از یک روز کاری صادر می شود و حتی در ایام تعطیل، صدور مجوزها به قوت خود باقی است.

امروز بخش عظیمی از نیاز کشور با افزایش ظرفیت تولید در داخل کشور برطرف می شود. در زمینه تولید ماسک، ظرفیت کشور ۸ برابر شرایط معمول، افزایش یافت و تولید ماسک از حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار در روز به حدود ۸۰۰ هزار رسیده است.

شانه ساز خاطرنشان کرد: ظرفیت کشور برای تولید ماسک N۹۵ تا قبل از شیوع کرونا حدود ۵ تا ۱۰ هزار تعداد بود که امروز تولید آن به بیشتر از ۸۵ هزار عدد در روز رسیده است. همچنین، ظرفیت تولید لباس های محافظتی در کشور از دو هزار عدد در روز به بیشتر از ۵۰ هزار عدد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: در زمینه تولید محلول و ژل‌های ضدعفونی کننده ظرفیت تولید کشور بیش از ۱۰ برابر شرایط قبل از بحران شیوع کرونا افزایش یافته است و در حوزه دارو نیز امروز نیاز کشور در داخل، برطرف می شود. البته در روزها و هفته های نخست به دلیل حجم بسیار بالای نیاز کشور، مشکلاتی در تهیه و تامین اقلام مورد نیاز پرسنل بهداشتی و درمانی وجود داشت که امروز کمبودی در این حوزه ها مشاهده نمی شود؛ زیرا حجم تولید داخلی افزایش یافته و بخشی از اقلام مورد نیاز نیز از طریق واردات تامین شده است.

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: با افزایش حجم تولیدات داخلی، در یکی دو هفته آینده از واردات اقلام بهداشتی نیز بی‌نیاز خواهیم شد. توزیع محلول و ژل های ضدعفونی‌کننده علاوه بر مراکز بهداشتی و درمانی، از حدود یک هفته پیش در داروخانه ها آغاز و در زمینه تولید ماسک نیز با استفاده از ظرفیت صنوف، بسیج و گروه‌های مردمی و جهادی، ظرف روزهای آینده در داروخانه ها توزیع آغاز می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت توصیه نمی‌کند مردم عادی از ماسک استفاده کنند و استفاده از ماسک برای کادر درمان و بیماران برای پیشگیری از انتقال کروناویروس ضروری است، اما با افزایش ظرفیت تولید در کشور، این بخش از نیازهای مردم هم برطرف می شود.

وی یادآور شد: امروز تولید کنندگان داخلی در حال تولید داروهای مورد تایید و تصویب کمیته علمی ستاد ملی مدیریت کرونا هستند. این در شرایطی است که چندین سال است در شرایط تحریم هستیم و صنایع داروسازی ما با مشکلات دست‌ساخته دشمنان دست و پنجه نرم می‌کنند و این نشان از ظرفیت عظیم تولید کنندگان داخلی است.

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص توصیه‌ها به منظور مصرف برخی از ویتامین ها و مکمل‌ها نیز برای پیشگیری از کرونا، گفت: در داخل کشور این محصولات به وفور تولید می شود، اما توصیه ما مصرف میوه های تازه به ویژه لیموترش و لیموشیرین است که می‌تواند منبع مهمی برای تامین ویتامین ث باشد.

شانه ساز خاطرنشان کرد: مردم به توصیه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و رسانه های رسمی و صدا و سیما توجه کنند، زیرا برخی از تبلیغات در فضای مجازی نه با هدف سلامت مردم بلکه منفعت و اغراض اقتصادی انجام می شود؛ بنابراین از مردم می خواهیم که به افراد ناشناخته توجه نکنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار