مجاهدان آموزش درکنار مدافعان سلامت+ تصاویر

اجرای طرح معلم یار در روستاهای محروم آذربایجان شرقی

تبریز (پانا) - طرح ابتکاری "معلم یار" اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در روستاهای محروم استان که امکان دسترسی به اینترنت ندارند، در حال برگزاری است.

کد مطلب: ۱۰۳۲۴۵۸
لینک کوتاه کپی شد
مجاهدان آموزش درکنار مدافعان سلامت+ تصاویر

پس از تعطیلی مدارس بر اساس مصوبه ستاد ملی پیشگیری از ویروس کرونا، معلمان در راستای تحقق شعار "مدرسه تعطیل می شود ولی آموزش تعطیل نمی شود" با ابتکار خود از روش های مختلفی استفاده کردند و با ایجاد کانال های آموزشی در فضای مجازی، آموزش دانش آموزان را ادامه دادند.

"مسئولیت معلمان در این ایام تعطیل نشده و فقط مدل آموزش تغییر کرده است" این را وزیر آموزش و پرورش بیان کرده و معتقد استکه ویروس کرونا اگرچه اتفاقات تلخی را رقم زد و مشکلات بسیاری را به وجود آورده است، اما فرصتی را برای ارائه خلاقیت‌های ما فراهم کرده است.

یکی از طرح هایی که به صورت ابتکاری و برای جبران عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان مناطق روستایی که امکان دسترسی به اینترنت را نداشتند" طرح معلم یار" بود که از اسفندماه در استان آذربایجان شرقی اجرایی می شود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان می گوید که ۳۰ درصد مدارس آذربایجان شرقی زیر ۱۵ دانش آموز و چند پایه هستند و ۱۳۰۰ همکار آموزشی در این طرح به طور رایگان مشارکت می کنند.

بر این اساس و در راستای عملیاتی کردن شعار" فرصت برابر- آموزش مداوم" کارکنان ستادی آموزش و پرورش نواحی و مناطق 39 گانه استان و همچنین کارکنان ستادی سازمان دانش آموزی استان و معلمان برای حضور در مناطق محروم روستایی به عنوان "معلم یار" اعلام آمادگی کردند.

حضور جهادی معلم یاران آذرشهر در مدارس روستایی

مدیر آموزش و پرورش آذرشهر در این رابطه بیان می کند: همزمان با ششم فروردین و در روزهای بحران شیوع ویروس کرونا کارشناس آموزش ابتدایی منطقه به همراه مهدی شریفی نیا مدیر آموزگار مدرسه زاهد روستای صغایش با حضور در مدرسه و توزیع درسنامه های ارسالی استان با رعایت نکات بهداشتی وضعیت تحصیلی تعدادی از دانش آموزان این مدرسه را پی گیری کرد.

بهزاد بالازاده می افزاید: اسماعیل علیوند مدیر آموزگار پر تلاش دبستان انتظار روستای زینت لو از توابع بخش مرکزی شهرستان آذرشهرنیزبا مراجعه به درب منازل ضمن رسیدگی به وضعیت آموزشی و رفع اشکال دانش آموزان، اقلام بهداشتی به تعدادی از آنان اهداء کرد.

حضور معلم در درب منازل و پاسخ گویی به سوالات دانش آموزان در جلفا

مدیر آموزش و پرورش جلفا نیز می گوید: وضعیت تحصیلی دانش آموزان مدارس روستایی جلفا از سوی معلم یاران پی گیری می شود و مدیران مدارس روستایی و راهبران آموزشی با تهیه و تحویل محتوای آموزشی به دانش آموزان مدارس روستایی که امکانات دسترسی به فضای مجازی را ندارند روند تحصیلی دانش آموزان روستایی را پیگیری می کنند.

احمد صادقیان ادامه می دهد: در این راستا، نیّر حسین نژاد آموزگار پایه ششم دبستان امام حسین (ع) هادیشهریکی از معلمان وطیفه شناسی است که به جهت عدم امکان دسترسی دانش آموزانش به آموزش های مجازی ، جزوه آموزشی تهیه و با حضور در درب منازل تک تک دانش آموزان، جزوه ها را توزیع و به سوالات دانش آموزان در خصوص مسائل درسی پاسخ می دهد.

او می افزاید: اولیای دانش آموزان نیز با دریافت محتوای آموزشی در خصوص وضعیت تحصیلی فرزندانشان با معلمان در ارتباط بوده و در راستای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با معلمان به جد همکاری می کنند.

عدم دسترسی 3500 دانش‌آموز ابتدایی روستاهای محروم مرند به اینترنت

" راهبران آموزشی‌تربیتی در هدایت برنامه‌های دبستان‌ها به‌خصوص مناطق روستایی و کمترتوسعه‌یافته نقش موثری دارند و باید از این ظرفیت برای تسهیل فرایند یاددهی و یادگیری استفاده کرد" این را مدیر آموزش و پرورش مرند می گوید و ادامه می دهد: در این راستا، با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و عدم دسترسی حدود 3500 دانش‌آموز مدارس روستاهای محروم و کمترتوسعه‌یافته مقطع ابتدایی شهرستان مرند به اینترنت و فضای مجازی، راهبران آموزشی‌تربیتی منطقه متناسب با بودجه‌بندی و اولویت‌های آموزشی، اقدام به تهیه درس‌نامه و بسته‌های آموزشی کرده و با رعایت نکات بهداشتی در بین دانش‌آموزان این مدارس توزیع می‌کنند.

مدرسه مجازی با استفاده از ظرفیت های ملی، استانی، منطقه ای و محلی

رئیس آموزش و پرورش کاغذکنان بیان می کند: برای آموزش از راه دور دانش آموزان منطقه، مدیران و معلمان از تمام ظرفیت ها، فضاهای مجازی، ابتکارات و خلاقیت ها جهت آموزش دانش آموزان استفاده می کنند.

حسین احمدی ادامه می دهد: تاکید بر این بوده که برای هر مدرسه با استفاده از ظرفیتهای ملی، استانی، منطقه ای و محلی، مدرسه مجازی ایجاد شود و آموزش دانش آموزان بدین طریق پی گیری شود.

طرح ابتکاری معلمان میانه ای برای آموزش در فضای مجازی

مدیر آموزش و پرورش میانه از اجرای طرح معلم فن یار جهادگربه صورت داوطلبانه توسط فرهنگیان ستادی منطقه خبر داده و می گوید: این طرح با هدف ایجاد فرصت های برابر آموزشی و پیگیری وضعیت تحصیلی دانش آموزان روستاهای محروم میانه اجرایی می شود.

یوسف ساجدی فر در رابطه با برخی ابتکارهای معلمان میانه نیز بیان می کند: رضا قدیمی آموزگار و سرگروه پایه ششم آموزش ابتدایی منطقه از همان روزهای اول تعطیلی مدارس با تبدیل آشپزخانه خانه شخصی اش به یک استودیوی ضبط ، هر روز براساس بودجه بندی کلاسی با روشهای نوین تدریس، محتوای آموزشی تولید و در کانال اطلاع رسانی خود و گروه های کلاسی مدرسه خود و دیگر مدارس ارسال می کند تا دانش آموزانش در کانون گرم خانواده در این ایام بحرانی مشکل تحصیلی نداشته باشند.

او می افزاید: در راستای طرح فرصت برابر، آموزش مداوم، محرمعلی مسلمی آموزگار بازنشسته ای که بعد از گذشت بیست سال از دوران بازنشستگی اش در این ایام بحرانی کشور به پویش " آموزش تعطیل نیست" پیوسته و به صورت داوطلبانه و به خاطر احساس مسئولیت، مقابل دوربین کلاس آنلاین آموزش مجازی منطقه قرار گرفت تا با ادامه آموزش از طریق فضای مجازی ضمن ارتباط با دانش آموزان و جبران عقب ماندگی تحصیلی آنها ، نشاط و امید را به خانه آنها ببرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار