بسکتبال ایران در سال 98؛ از تلخی قهر تا شیرینی المپیکی شدن و تاریخ‌‎سازی دختران ایران

تهران (پانا) - بسکتبال ایران در سال 98 هر چند نتوانست به سکوی خوبی در جام جهانی برسد، اما سهمیه حضور در المپیک 2020 توکیو را بدست آورد تا نمره قبولی مقابل کارنامه این رشته ورزشی ثبت شود.

کد مطلب: ۱۰۳۲۴۳۲
لینک کوتاه کپی شد
بسکتبال ایران در سال 98؛ از تلخی قهر تا شیرینی المپیکی شدن و تاریخ‌‎سازی دختران ایران

هر چند به نظر می‌رسید با جدایی عجیب و غیر حرفه‌ای دریک باوئرمان سرمربی آلمانی از بسکتبال ایران، تیم ملی ایران برای رسیدن به المپیک مشکل داشته باشد اما آسمان‌خراش‌های ایران در سال 98 با استفاده از نسل طلایی بسکتبال ایران و سرمربیگری مهران شاهین‌طبع سومین حضور در المپیک را بدست آورند تا پس از المپیک 1948 و 2008 یکبار دیگر بسکتبال ایران المپیکی شود.

راه سختی که به المپیک رسید

در سالی که گذشت بدون شک باید مهم‌ترین و جذاب‌ترین اتفاق برای بسکتبال ایران را پس از روزهای پرحاشیه کسب جواز المپیک 2020 دانست. پس از اینکه حامد حدادی ستاره مطرح تیم ملی ایران بدنبال اختلاف با مهران شاهین‌طبع سرمربی تیم ملی ایران، از تیم ملی دور ماند، وساطت رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک بود که توانست زمینه حل شدن اختلافات بین حدادی و شاهین‌طبع را فراهم کند و با بازگشت حدادی، روحیه بازیکنان تیم ملی بالاتر از قبل برود.

پس از اینکه کاپ جام جهانی بیستم تیر به تهران آمد، نهم شهریور جام جهانی 2019 چین که حکم انتخابی جام جهانی را داشت در چین آغاز شد اما تیم ملی ایران که با اسپانیا، پورتوریکو و تونس همگروه شده بود، به رغم نمایش خوبی که در دیدار اول مقابل پورتوریکو داشت، این مرحله را با 3 شکست و حضور در انتهای جدول به پایان رساند و راهی جدول بازنده‌ها شد تا در این جدول بتواند به عنوان بهترین تیم آسیایی المپیکی شود.

در گروه بازنده‌ها تیم ملی بسکتبال ایران توانست آنگولا و فیلیپن را شکست دهد تا امتیازش با چین در عدد 7 مساوی شود اما این تفاضل گل بود که به کمک آسمان‌ خراش‌های ایران آمد و تیم ملی ایران با تفاضل گل 7+ در حالی که چین تفاضل گل 10- را داشت برای سومین بار در تاریخ جواز حضور در المپیک را بدست آورد، البته در این مسیر تیم ملی ایران مدیون نیجریه است که در روز آخر با عبور از سد چین میزبان جام جهانی، شرایط را برای صعود تیم ملی ایران فراهم کرد و البته خودش هم المپیکی شد.

بدین ترتیب تیم ملی بسکتبال ایران عصر یکشنبه 17 شهریور توانست برای سومین بار جواز حضور در المپیک را بدست آورد و البته با لطف این کسب سهمیه بود که آسمان خراش‌های ایران در رنکینگ جهانی 5 پله صعود را تجربه کردند و در رده خوب و قابل قبول 22 رنکینگ جهانی بسکتبال قرار گرفتند.

خط و نشان جدی برای کاپ آسیا

پس از کسب سهمیه حضور در المپیک 2020 توکیو، تیم ملی ایران برای چند ماه برنامه‌ای نداشت و بازیکنان در اختیار باشگاه‌ها بودند تا اینکه مسابقات انتخابی کاپ آسیا 2021 فرا رسید و تیم ملی ایران نایب قهرمان دوره گذشته تلاش برای رسیدن به دور نهایی این رقابت‌ها را در روزهای ابتدایی اسفند و پیش از تعطیل شدن ورزش جهان به علت شیوع کرونا ویروس آغاز کرد.

ملی‌پوشان بسکتبال ایران که در گروه پنجم این رقابت‌ها با تیم‌های ملی بسکتبال قطر، سوریه و عربستان همگروه شده بودند در دو بازی اول خود که در تهران برگزار شد با نتیجه قاطع مقابل سوریه و قطر به پیروزی رسیدند تا اولین گام‌های خود را برای رسیدن به دور نهایی مسابقات محکم بردارند و البته تمرین سبکی را برای حضور در المپیک 2020 انجام دهند.

دختران ایران را امیدوار کردند

دختران بسکتبالیست ایران که سرانجام پس از سال‌های تلاش توانستند مجوز استفاده از پوشش اسلامی را بدست آورند، در این سال در بخش بسکتبال 3 نفره راهی جام جهانی 2019 هلند شدند و در جدال با مدعیان بزرگ جهان در این رشته ورزشی، با کسب یک برد مقابل مغولستان به رده شانزدهم جهان رسیدند.

اما شیرینی راه بسکتبال زنان ایران در ماه پایانی تابستان 98 رقم خورد، جایی که تیم ملی بسکتبال زنان ایران پس از 40 سال در بخش 5 نفره در رویدادی بین‌المللی حاضر شد و توانست در مسابقات غرب آسیا نمایش خوبی داشته باشد و در نهایت با کسب مدال برنز به کار خود پایان دهد تا امیدواری برای آینده این رشته ورزشی در بین دختران ایرانی بیش از گذشته شود.

بدشانس مثل نوجوانان ایران

اما در سالی که گذشت، رده‌های پایه بسکتبال ایران با خبری تلخ روبرو شدند. در حالی که فدراسیون جهانی بسکتبال اعلام کرده بود میزبانی مسابقت قهرمانی نوجوانان آسیاو انتخابی بسکتبال قهرمانی نوجوانان جهان به ایران رسیده است، اما ناگهان فیبا تغییر موضع داد و چند روز بعد اعلام کرد که میزبانی این مسابقات به لبنان رسیده است.

گرفتن میزبانی از ایران هر چند اتفاق تلخی بود اما زمانی این موضوع برای بسکتبال ایران تلخ‌تر شد که کرونا ویروس در قاره آسیا شیوع پیدا کرد و فدراسیون جهانی بسکتبال دستور لغو مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا را صادر کرد تا تعیین تکلیف سهمیه‌های آسیا در بسکتبال قهرمانی نوجوانان جهان بر عهده فیبا قرار بگیرد.

بدین ترتیب با نظر فدراسیون جهانی بسکتبال تیم‌های ملی بسکتبال نوجوانان استرالیا، چین و کره جنوبی به عنوان بهترین تیم‌های آسیا در این رده سنی به جام جهانی رفتند و قرار شد یک بازی انتخابی هم بین نیوزیلند و ژاپن برگزار شود تا تیم ملی بسکتبال نوجوانان ایران با بدشانسی نتواند به جام جهانی برود.

باشگاه‌ها به خواب اجباری رفتند

در عرصه باشگاهی ابتدای سال تکلیف قهرمان لیگ برتر ایران مشخص شد و در حالی که پیش از آغاز لیگ و در جریان مسابقات مرحله گروهی به نظر می‌رسید پتروشیمی شانس اول قهرمانی باشند اما در نهایت این تیم نفت آبادان بود که بالاتر از شهرداری گرگان، پتروشیمی و شیمیدر کاپ قهرمانی را بالای سر برد تا نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا 2019 شود.

چند ماه پس از پایان لیگ برتر بسکتبال، مسابقات فصل 2019 جام باشگاه‌های آسیا انجام شد و نفت آبادان که در مرحله گروهی از سد نماینده‌های بحرین، چین تایپه و تایلند گذشته بود در نیمه نهایی مقابل نماینده ژاپن شکست خورد تا به دیدار رده‌بندی برود. در رده‌بندی اما قهرمان ایران مقابل قهرمان بحرین به پیروزی رسید تا به سکوی سوم آسیا برسد.

اما پس از کسب عنوان سومی نفت آبادان در جام باشگاه‌های آسیا، فصل جدید لیگ برتر با حواشی زیادی در اعتراض به داوری‌ها آغاز شد و به هر ترتیب کار به پلی‌آف رسید اما شیوع کرونا ویروس باعث شد تا مسابقات لیگ برتر در این مرحله تعطیل شود و مشخص نیست چه زمانی دوباره این رقابت‌ها از سر گرفته شود و یا اینکه مانند والیبال، پرونده این فصل بدون معرفی قهرمان بسته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار