برگزاری دومین جلسه کارگروه ملی مشارکت های مردمی مبارزه با کرونا در وزارت کشور

تأکید بر نقش سازمان های مردم نهاد در آموزش، اطلاع رسانی، تهیه و توزیع خدمات بهداشتی بین اقشار مختلف مردم

تهران (پانا) - دومین نشست کارگروه ملی مشارکت های مردمی در مبارزه با کرونا با رویکرد محله محوری، با حضور نمایندگان سازمان بسیج سازندگی، سازمان بسیج مستضعفین، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت بهداشت، بنیاد خاتم الاوصیاء، شهرداری تهران در سازمان امور اجتماعی کشور تشکیل شد.

کد مطلب: ۱۰۳۲۲۹۱
لینک کوتاه کپی شد
تأکید بر نقش سازمان های مردم نهاد در آموزش، اطلاع رسانی، تهیه و توزیع خدمات بهداشتی بین اقشار مختلف مردم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، در پی ابلاغ طرح ملی ساماندهی مشارکت‌های مردمی مقابله با کرونا در آخرین روزهای اسفند سال ٩٨ از سوی وزیر کشور به استانداران سراسر کشور ، اولین و دومین جلسه کارگروه مشارکت های مردمی به منظور بررسی وضعیت موجود و اتخاذ تدابیر ملی برای فعال سازی و ساماندهی ظرفیت های مردمی در کنترل بیماری و امدادرسانی ملی در دوم و پنجم فروردین ماه سال ۹۹، به ریاست دکتر تقی رستم وندی رییس سازمان امور اجتماعی کشور و با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف ذیربط در وزارت کشور برگزار شد.
بنا بر این گزارش، در این نشست، معاون وزیر کشور، با تاکید بر اطلاع رسانی ابعاد مشارکت های مردم در بخش ساماندهی و امدادرسانی و کنترل شیوع ویروس کرونا تاکید کرد: قطع زنجیره بیماری تنها با خواست و اراده جمعی و همکاری مردم امکانپذیر است.
رییس سازمان امور اجتماعی کشور با تشریح اهمیت نقش آفرینی و مشارکت مردم در اجرای برنامه های مبارزه با ویروس کرونا، بر ضرورت تمرکز و هم افزائی تشکل ها و گروه های مردمی از جمله بسیج و دفاتر تسهیلگری، کانون های فرهنگی مساجد، شهرداری ها در مدیریت محله محور بیماری کرونا تاکید کرد.

رستم وندی با بیان اهمیت و نقش آموزش و پرورش و شهرداری ها در ارائه خدمات آگاهی بخش به عموم مردم و خانواده های دانش آموزان، از طریق سامانه های ارتباطی و فضای مجازی، بر اهمیت نقش سازمان های مردم نهاد در آموزش، اطلاع رسانی، تهیه و توزیع خدمات بهداشتی بین اقشار مختلف مردم، تاکید کرد.
رییس کارگروه اجتماعی مقابله با کرونا در ادامه گفت: اطلاع رسانی ابعاد مشارکت خیرین و مردم در مقابله با ویروس کرونا ضروری است چرا که مردم و خیرین باید بدانند که کمک های آنها در کجا مصرف شده است و اطلاع رسانی دقیق باعث اعتمادآفرینی در جامعه می شود.
رییس سازمان امور اجتماعی کشور همچنین در این جلسه ضمن تقدیر از خدمات مالی خیرین کشور در تهیه و تجهیز نیازهای مراکز درمانی و بیمارستان ها، مهم تریم مشکل موجود در مسیر خدمات رسانی خیرین را عدم وجود سامانه اطلاع رسانی از نیازهای اولویت دار بیمارستان های کشور و کادر درمان و فقدان حلقه ارتباطی میان خیرین و وزارت بهداشت برای جذب منابع خیّری و تامین اقلام مورد نیاز اولویت دار، برشمرد و توجه اعضا برای رفع این مشکل را خواستار شد.
بر همین اساس، مقرر شد تا وزارت بهداشت با شناسایی نیازهای اولویت دار بیمارستان های کشور با همکاری مجمع خیرین سلامت کشور این مسئله را مدیریت کند.
همچنین مجمع خیرین سلامت کشور به عنوان محور ارتباطی میان خیرین در استان ها طی ابلاغ رسمی رییس سازمان امور اجتماعی کشور و رییس کارگروه ملی اجتماعی مقابله با کرونا به استانداران سراسر کشور معرفی شدند.
از دیگر محورهای مورد بحث، در دو جلسه کارگروه مشارکت های مردمی، بررسی فعالیت های محله محور در قالب ستادهای محلی مبارزه با کرونا با محوریت فرمانداران و با همکاری سازمان بسیج سازندگی، دفاتر تسهیلگری محلات، شهردای ها، آموزش و پرورش و سازمان های مردم نهاد بود.
دراختیار قرار گرفتن بیلبوردها و بنرهای سطح شهر برای ارائه آموزش شهری توسط شهرداری ها، همکاری فعالانه صدا و سیما در اطلاع رسانی و معرفی خدمات خیرین و سازمان های مردم نهاد و گروه های مردمی، ضرورت استفاده از ظرفیت های مراکز بهداشت در سطح شهرها و روستاها برای آموزش و پیشگیری از دیگر محورهای جلسه کارگروه مبارزه با کرونا بود.
همچنین ضرورت راه اندازی سامانه نیازسنجی بهداشتی، اولویت اطلاع رسانی و توجیه عمومی به منظور اجتماعی کردن حداکثری موضوع مقابله با کرونا و اعتماد سازی حداکثری، تقویت پویش های مردمی در فضای مجازی برای بسیج افکار عمومی به عنوان خط مقدم مقابله با کرونا از دیگر موارد مورد بررسی این جلسه بود.
تاکید بر نقش نظارتی مردم و سازمان های مردم نهاد در سطح جامعه برای اجرای صحیح دستورالعمل های وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا، بررسی تدابیر پیشگیرانه از خروج مردم از منازل به منظور اجرای برنامه های روز طبیعت و تاکید بر اقدامات کنترلی و پیشگیرانه توسط مراجع مسئول و اهمیت توجه بیش از پیش بر ابعاد اجتماعی بیماری کرونا از دیگر موضوعات مطرح در جلسات کارگروه ملی بود.
گفتنی است اولین جلسه کارگروه ملی صبح روز شنبه با حضور معاون مشارکتهای اجتماعی سازمان امور اجتماعی و معاون امور اجتماعی و آسیب های وزارت کشور و نمایندگان وزارت بهداشت و درمان، سازمان بسیج مستضعفین، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی کشور، سازمان داوطلبان هلال احمر، مجمع خیرین سلامت کشور، مجمع خیرین کشور، شبکه کمک (کارگروه مبارزه با کرونا تشکل های مردم نهاد)، دادستانی کل کشور در وزارت کشور برگزار شد که در آن، ضمن بررسی وضعیت مشارکت خیرین و تشکل ها و سازمان های مردمی، اقدامات دستگاه ها در جهت تسهیل مشارکت اقشار مختلف جامعه مورد ارزیابی قرار گرفت و مباحث در جلسه دوم این کارگروه، در روز سه شنبه ۵ فروردین ماه، پیگیری شد.

گالری تصاویر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار