در گفت‌وگو با پانا تشریح شد؛

پیوندهای آموزش و پرورش و خانواده‌ها از سال گذشته تا امسال

عباسپور: طرح «مدرسه محله‌محور» برای برداشتن دیوار بین خانه و مدرسه در دست بررسی است و در سال جاری اجرا می‌شود

تهران (پانا)‌ - مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش مهمترین اقدامات سال 98 این انجمن و اهم برنامه‌های انجمن اولیا و مربیان در سال جاری را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۰۳۲۱۰۶
لینک کوتاه کپی شد
پیوندهای آموزش و پرورش و خانواده‌ها از سال گذشته تا امسال

نورعلی عباسپور در گفت‌وگو با پانا در این باره گفت:‌ «مهمترین مأموریت انجمن اولیا و مربیان فراهم کردن بستر مناسب برای مشارکت خانواده‌های دانش‌آموزان در سطوح مختلف تصمیم‌گیری آموزش و پرورش است که از سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی تا اجرا و نظارت را شامل می‌شود.»

او ادامه داد: «فرایند تربیت، فصل مشترک خانواده و دولت است. رئیس‌جمهور تاکید دارد که فاصله خانه و مدرسه باید کاهش پیدا کند. وزیر آموزش و پرورش در برنامه‌ای که به مجلس ارائه داد وعده کرد که دیوار حائل بین خانه و مدرسه برداشته می‌شود. بنابراین تلاش‌هایی در جریان است که خانواده و مدرسه در ارتباط نزدیک با هم تربیت کودکان و نوجوانان را راهبری و تسهیل کنند.»

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان افزود:‌ «دیدار نمایندگان والدین دانش‌آموزان سراسر کشور با وزرای آموزش و پرورش در دو نوبت و گفت‌وگوی بی‌واسطه با آنان اتفاق میمونی بود که در سال تحصیلی گذشته صورت گرفت و باعث شد مطالبات خانواده‌ها از نظام تعلیم و تربیت بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. حضور تعدادی از معاونان وزیر، مدیران کل استان‌ها، فرمانداران، شهرداران و سایر مسئولان استانی و محلی در انتخابات انجمن اولیا و مربیان مدارس اهمیت توجه به مشارکت خانواده‌ها را در برنامه‌های مدرسه به نمایش گذاشت.»

راه‌اندازی اتاق گفت‌وگوی اولیا و مربیان در بیش از 30درصد مدارس

عباسپور گفت: «راه‌اندازی اتاق گفت‌وگوی اولیا و مربیان در بیش از ۳۰ درصد مدارس کشور بستر مناسبی را برای همکاری و همفکری اولیای خانواده و مدرسه فراهم کرد تا از این طریق خانواده به عنوان یکی از ارکان مدرسه هویت خود را در کنار سایر ارکان حفظ و ضرورت حضور خود را در فرآیند یاددهی و یادگیری احساس کند. امسال هم تلاش می‌شود به تعداد این اتاق‌ها افزوده شود.»

ایجاد مرکز محلی آموزش و مشاوره خانواده در 7 استان

او با اشاره به دیگر اقدامات مهم اداره کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ «مراکز محلی آموزش خانواده ویژه والدین دارای فرزند قبل از دبستان در استان‌ها شروع به کار کردند تا به خانواده‌ها در دوران حساس تکوین شخصیت کودکان کمک کنند. بسیاری از والدین با مهارت‌های فرزندپروری آشنایی ندارند که در نتیجه فرزندانشان با مشکلات رفتاری متعدد وارد مدرسه می‌شوند و امکان اصلاح رفتار پس از شکل‌گیری شخصیت کودک بسیار دشوار است. برای پیشگیری از این اتفاق کسب مهارت‌های فرزندپروری در دوران قبل از دبستان ضرورتی اساسی برای والدین به حساب می‌آید. بنابراین ۷ استان کشور مجوز فعالیت مراکز جامع آموزش و مشاوره خانواده را گرفتند تا خدمات تخصصی مشاوره‌ای را به طور کامل به مراجعان ارائه دهند و دانش و مهارت‌های مربیان آموزش خانواده را به روز کنند. حتما امسال هم سعی خواهد شد تعداد این مراکز در دیگر استان‌های کشور افزایش پیدا کند و این از برنامه‌های مهم برای این حوزه است.»

اجرای طرح مدرسه محله‌محور برای برداشتن دیوار بین خانه و مدرسه

عباسپور با بیان اینکه در سال 98 بیش از 7 میلیون جمعیت آموزش دیدند و حدود 120 هزار نفر خدمات مشاوره‌ای دریافت کرده‌اند، گفت: «در سال ۹۹ مصمم هستیم ایده مدارس بدون دیوار را که مورد تاکید وزیر آموزش و پرورش است، اجرایی کنیم. طرح اجرایی این ایده با تمرکز و تعامل خانه و مدرسه و جامعه و تبادل امکانات و ظرفیت‌های طرفین تنظیم و ارائه شده است. این طرح اکنون با عنوان مدرسه محله‌محور برای ارتباط مدرسه و محله با میانجی‌گری خانواده، در شورای عالی آموزش و پرورش در دست بررسی است.»

او خبر داد: «منشور حقوق و مسئولیت‌های تربیتی والدین برای فراهم‌سازی زیرساخت تصمیمات مربوط به خانواده در آموزش و پرورش تدوین خواهد شد.»

ایجاد مجمع مشورتی نمایندگان اولیا در وزارت آموزش و پرورش

به گفته مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در سال 99 علاوه بر توسعه اتاق گفت‌وگوی اولیا و مربیان در مدارس و مراکز محلی آموزش خانواده در سطح مناطق، مجمع مشورتی با مشارکت نمایندگان اولیا در وزارت‌ آموزش و پرورش تشکیل خواهد شد.

مشارکت خانواده‌ها در بازنگری آیین‌نامه اجرایی مدارس

عباسپور ادامه داد: «از مهمترین برنامه‌هایی که اکنون در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد، بازبینی و اصلاح آیین‌نامه اجرایی مدارس است. آیین‌نامه اجرایی مدارس نقشه راه مدیران مدارس محسوب می‌شود و مسیری است که می‌تواند مشارکت موثر خانواده‌ها را در برنامه‌های مدرسه تضمین و اعمال سلیقه‌ها را در این زمینه محدود کند. اهمیت این موضوع باعث شد تا با همفکری و نظرسنجی از نمایندگان اولیا و کارشناسان خبره، پیشنهادهایی برای رفع خلاهای موجود به کمیسیون مربوطه ارائه شود که مورد تاکید وزیر آموزش و پرورش نیز قرار گرفت.»

ایجاد شبکه تعامل بین اعضای شوراهای انجمن

او افزود: «در سال 99 تلاش خواهد شد تا شبکه تعامل بین اعضای شوراهای انجمن از دفتر مرکزی، شورای انجمن استان، شورای انجمن منطقه، شورای انجمن مدرسه و در نهایت والدین امتداد یابد. در این شبکه که در قالب یک اپلیکیشن ارائه خواهد شد، امکان اطلاع‌رسانی، آموزش، مشاوره، تبادل تجربه، دریافت بازخورد از اجرای برنامه‌های آموزش و پرورش در سطوح مختلف فراهم می‌شود.»

به گفته عباسپور نقش‌آفرینی شوراهای انجمن اولیا و مربیان در خارج از دستگاه آموزش و پرورش و پیگیری مطالبات تربیتی از طریق مراجع تصمیم‌گیری مانند مجلس شورای اسلامی، دستگاه‌های دولتی و نهادهای غیر دولتی از جمله دیگر برنامه‌هایی است که در سال جاری برای تحقق آن‌ها تلاش می‌شود.

امسال نیز آزمون جذب مدرس آموزش خانواده برگزار می‌شود

عباسپور با بیان اینکه در سال 98 با برگزاری آزمون جذب مدرسان آموزش خانواده حدود 1300 نفر جذب شدند، از برگزاری این آزمون در سال جاری نیز خبر داد.

تهیه و توزیع ماهانه 250 هزار نسخه از مجله پیوند

او به مجموعه انتشارات انجمن نیز اشاره کرد و گفت:‌ «ماهانه 250 هزار نسخه از مجله پیوند تهیه و توزیع می‌شود که در سال 98 سعی کردیم به لحاظ محتوا غنی‌تر و نیز با صفحه‌آرایی بهتری منتشر شود. سعی کرده‌ایم ماهانه یک کتاب چاپ کنیم و اکنون نزدیک به 50 کتاب انجمن تجدید چاپ شده است و فروش بالایی هم داشته‌اند زیرا این کتاب‌های مخصوص معلمان و خانوده‌ها نوشته می‌شود.»

الزام خانواده‌ها به گذراندن دوره‌های آموزش خانواده

عباسپور از اجرای طرح دیگری در صورت تصویب آن خبر داد که طبق این طرح خانوادده‌ها ملزم به گذراندن دروه‌های آموزش خانواده خواهند شد. به گفته این مسئول این طرح هم‌اکنون در دست بررسی است تا جوانب حقوقی آن مشخص شود.

اساس‌نامه انجمن اولیا و مربیان بازنگری می‌شود

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان ادامه داد:‌ «اسا‌س‌نامه انجمن با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی بازنگری و اصلاحات انجام شده است. اکنون این اساس‌نامه با دستور وزیر آموزش و پرورش در شورای عالی تحت بررسی است که امیدوارم در سال جاری آن را به نتیجه برسانیم.»

اختصاص سهمیه بنزین به معلمان و سرویس مدارس

عباسپور از برنامه‌ریزی برای هرچه بهتر شدن وضعیت سرویس مدارس در سال جاری خبر داد و اضافه کرد: «با توجه به گرانی بنزین در سال 98 سعی کردیم تسهیلاتی برای معلمان و رانندگان سرویس‌های مدارس در نظر گفته شود تا حمل و نقل دانش‌آموزان دچار مشکل نشود که خوشبختانه این مهم نیز محقق شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار