تشریح اقدامات سازمان نوسازی مدارس در گفت‌وگوی رخشانی‌مهر با پانا؛

حذف مدارس خشت‌ و گل و بخاری‌های نفتی با افتتاح 14هزار کلاس درس در سال ۹۸

تهران (پانا) – معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مهمترین اقدامات و برنامه‌های این سازمان در سال 1398 و برنامه‌های تحولی سال 99 را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۰۳۱۸۴۵
لینک کوتاه کپی شد
حذف مدارس خشت‌ و گل و بخاری‌های نفتی با افتتاح 14هزار کلاس درس در سال ۹۸

مهرالله رخشانی‌مهر در گفت‌وگو با پانا در این باره گفت: «سازمان نوسازی مدارس در سه ماهه اول ۹۸ با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بود. سیل بهار 98 در استان‌ها کشور، تعدادی از مدارس را دچار ضرر و زیان کرد. بلافاصله بعد از سیل کارشناسان و ناظران سازمان نوسازی در استان‌ها حاضر شدند و کار برآوردهای اولیه و برنامه‌ریزی برای بازسازی انجام شد.»

کمک 211میلیاردی خیرین برای بازسازی مدارس تخریب‌شده در سیل

رخشانی‌مهر با اشاره به نام‌گذاری سال 98 به نام سال خیرین مدرسه‌ساز، گفت: «بعد از سیل در استان‌های کشور، همایشی با حضور وزیر آموزش و پرورش و مسئولان ستادی وزارت آموزش و پرورش و حدود 700 نفر از خیرین مدرسه‌ساز برگزار و در مجموع 211 میلیارد تومان کمک از خیرین جمع‌آوری شد تا مدارس سیل‌زده استان‌های کشور به سرعت بازسازی شود.»

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «در سیل فروردین ماه 1398 در سه استان گلستان، لرستان و خوزستان در مجموع 122 مدرسه با 538 کلاس درس تخریب و به 4118 کلاس درس نیز آسیب جزئی و اساسی وارد شد. تجهیزات 370 مدرسه نیز آسیب جدی دیدند. تا مهرماه 1398 تعمیرات اساسی و جزئی تمامی مدارس یعنی 100 درصد، به پایان و با آغاز سال تحصیلی، این مدارس به بهره‌برداری رسیدند. تا پایان سال 1398، 67 مدرسه با 255 کلاس درس یعنی بیش از 50 درصد مدارس تخریبی در مناطق سیل‌زده بازسازی و به بهره‌برداری رسیدند و پیش‌بینی می‌شود سایر پروژه‌ها نیز تا مهرماه سال 1399 به بهره‌برداری برسند. منابع اعتباری برای بازسازی این مناطق از طریق کمک‌های ملی، استانی و خیرین مدرسه‌ساز تامین شده که سهم خیرین در حدود 2100میلیارد ریال بوده است.»

تا پایان سال 1398، 67 مدرسه با 255 کلاس درس یعنی بیش از 50 درصد مدارس تخریبی در مناطق سیل‌زده بازسازی و به بهره‌برداری رسیدند و پیش‌بینی می‌شود سایر پروژه‌ها نیز تا مهرماه سال 1399 به بهره‌برداری برسند

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با گرامیداشت نام و یاد مرحوم حافظی، رئیس فقید جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور که خردادماه سال 98 از دنیا رفته است، اضافه کرد: «بعد از فوت او، در جلسه هیات مدیره جامعه خیرین مدرسه‌ساز، ناصر قفلی توسط اعضای هیات مدیره به عنوان رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور انتخاب شد.»

ساخت 167مدرسه در کرمانشاه تا پایان سال 98

رخشانی‌مهر به اقدامات انجام شده بعد از زلزله کرمانشاه اشاره کرد و افزود: «زلزله 21 آبان‌ماه در سرپل‌ذهاب 75 مدرسه (25 مدرسه شهری و 53 مدرسه روستایی) با 415 کلاس درس در شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، ثلاث باباجانی، دالاهو، گیلان‌غرب، قصرشیرین را دچار آسیب‌های جزئی و کلی کرد. مجموع خسارت وارده به فضاهای آموزش و پرورش در حدود 1450 میلیارد ریال تخمین زده شد. تا پایان سال 98، 167 مدرسه با 640 کلاس درس در مناطق زلزله‌زده بازسازی و به بهره‌برداری رسید. سرانه آموزشی استان کرمانشاه قبل از وقوع زلزله 6.58 مترمربع بود که با پروژه‌های بهره‌برداری شده تعداد آن به 7.21 مترمربع افزایش یافت.»

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به سفرهای دوره‌ای خود به استان‌های گلستان، سمنان، خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و سیستان و بلوچستان برای بررسی وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام یا در حال احداث آموزشی، پرورشی و ورزشی در تابستان 98، گفت: «خوشبختانه در همین تابستان میثاق‌نامه خدمت ماندگار برای حذف مدارس خشتی و گلی سیستان و بلوچستان امضا شد. این میثاق‌نامه در راستای اجرای سند توسعه آموزشی و محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی و حذف مدارس خشتی و گلی استان سیستان و بلوچستان تهیه شد و به امضای طرفین دولتی و خیرین مدرسه‌ساز رسید.»

همه مدارس خشت و گل کشور جمع‌آوری شد

مدارس خشت و گلی هم از دیگر موضوعاتی بود که رخشانی‌مهر به آن‌ها اشاره کرد و گفت: «بناهای خشت و کلی معمولا به لحاظ سازه‌ای ضعیف بوده و احتمال فروریختن آن‌ها در زلزله‌های متوسط و بزرگ بسیار زیاد خواهد بود. با وجود تاکیدات مستمر وزرای آموزش و پرورش در سال‌های اخیر بر جمع‌آوری این نوع از مدارس، برچیدن این گونه مدارس میسر نشد. طبق آمارها در ابتدای سال 1397، تعداد 1006 کلاس درس با مصالح خشت و گلی در کشور وجود داشت که بیشترین تعداد مدارس خشت و گلی در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، گیلان و یزد قرار داشتند. در نهایت با عزم جدی و تلاش مجدانه ادارات کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در پایان بهمن‌ماه 1398 تمامی کلاس‌های خشت و گلی کشور جمع‌آوری شد. قرار بود به همین منظور در اسفندماه 98 جشنی هم در استان سیستان و بلوچستان و همزمان در سراسر کشور برگزار شود که مساله بیماری کرونا پیش آمد و به تاخیر افتاده است ولی در اولین فرصت این کار را انجام خواهیم داد.»

رخشانی‌مهر گفت: «آتش‌سوزی در مدارس همواره درد و آلامی جانکاه در جامعه بوده است. دانش‌آموزان آینده‌سازان این مرز و بوم که با هزاران امید در جست‌وجوی آرزوهای کودکانه خود راهی مدارس می‌شوند تا شاید نقش‌های اجتماعی آینده کشور را آن‌ها بر عهده بگیرند، ناگاه، ناخواسته در محاصره آتش، آسیب‌های جسمی و روحی جانکاهی می‌بینند که تا پایان عمر همراه آن‌ها خواهد بود.»

استانداردسازی سیستم گرمایشی 50 هزار کلاس طی سال 98

او ادامه داد: «در ابتدای سال 96، در حدود 136 هزار کلاس درس بخاری‌های نفتی و گازی وجود داشت و حذف آن‌ها از سال 1397 با برنامه‌ریزی جامع صورت گرفته در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت. این در حالی بود که تعدادی از مدارس از نعمت گاز بهره‌مند بودند و با این وجود از بخاری‌های نفتی استفاده می‌کردند. بخاری‌هایی که با توجه به نیاز به ذخیره نفت، ضریب خطرپذیری بالایی برای دانش‌آموزان داشته و همیشه یکی از علل اصلی آتش‌سوزی مدارس است. در گام اول برچیدن 24 هزار بخاری‌های نفتی دارای علمک گاز در دستور کار قرار گرفت و همزمان با این اقدام نیز در مناطقی که برچیدن بخاری‌های نفتی علمک‌دار در حال انجام بود، استانداردسازی انواع بخاری‌های نفتی و گازی دیگر نیز در دستور کار قرار گرفت که در مجموع طی سال 98 تعداد 50 هزار کلاس درس از نظر سیستم گرمایش استاندارد شد. حدود 85 هزار مورد هم باقی مانده که جمع‌آوری آن‌ها یکی از مهمترین اقدامات سازمان نوسازی مدارس در سال 99 است.»

پیش‌بینی می‌شود تعمیرات تمامی مدارس آسیب‌دیده و بازسازی مدارس تخریب شده 1 تا 3 کلاس در استان سیستان و بلوچستان تا مهرماه سال 99 به پایان رسیده و سایر پروژه‌ها تا پایان سال 1399 به بهره‌برداری برسند

فعالیت‌های سازمان نوسازی مدارس بعد از سیل اواخر سال 98 در استان‌های جنوبی از دیگر اقدامات مهم این سازمان در سالی که گذشت، به شمار می‌رود. معاون وزیر آموزش و پرورش درباره آن‌ها اینگونه توضیح داد: «متاسفانه در آخر سال 98 نیز با سیل در سیستان و بلوچستان و هرمزگان و برخی دیگر از مناطق کشور مواجه بودیم که خساراتی را هم به فضاهای آموزشی وارد کرد. بعد از این اتفاق به سرعت کارگروه ویژه رسیدگی به فضاهای آموزشی مناطق سیل‌زده در استان‌های جنوبی کشور به منظور کمک به مدارس سیل‌زده در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان تشکیل شد. تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی و کانکس برای مناطق محرومی که مدارسشان دچار آسیب‌های بیشتر شده بود، ارسال شد. در این خصوص برخی ادارات کل نوسازی مدارس استان‌های کشور نیز به عنوان استان معین انتخاب شدند تا روند بازسازی و ترمیم این فضاهای آموزشی تسریع یابد. در جلسه‌ای هم که با رئیس اتاق بازرگانی داشتیم ساخت صفر تا صد 84 کلاس درس جدید در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان تعهد و مقرر شد پس از بررسی میدانی توسط اتاق بازرگانی ایران، کار ساخت و یا مشارکت در ساخت این فضاهای آموزشی به زودی آغاز شود.»

امضای تفاهم‌نامه ساخت 92 پروژه آموزشی در استان سیستان و بلوچستان

رخشانی‌مهر ادامه داد: «در سیل دی‌ماه استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان در مجموع 141 مدرسه تخریب و 615 مدرسه آسیب دید. خسارات وارد به این مدارس در حدود 2700 میلیارد ریال برآورد شده است. از این تعداد تفاهم‌نامه 92 پروژه منعقد و عملیات اجرایی 20 پروژه با 102 کلاس درس در استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است. پیش‌بینی می‌شود تعمیرات تمامی مدارس آسیب‌دیده و بازسازی مدارس تخریب شده 1 تا 3 کلاس نیز تا مهرماه سال 99 به پایان رسیده و سایر پروژه‌ها تا پایان سال 1399 به بهره‌برداری برسند.»

تکمیل، افتتاح و تحویل 14 هزار کلاس درس در سال 98

سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اما در سال 98 حدود 14 هزار کلاس را هم تکمیل و تحویل ادارات کل وزارت آموزش و پرورش در استان‌های سراسر کشور داد، که یکی از مهمترین اقدامات این سازمان به شمار می‌رود، رئیس این سازمان درباره جزئیات این کلاس‌ها گفت: «خوشبختانه در پاییز 98، آیین افتتاح همزمان 10 هزار کلاس درس جدید با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش در شهرستان دماوند برگزار شد که در این آیین 2 هزار پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی مشتمل بر 10 هزار کلاس درس به صورت همزمان در سراسر کشور به بهره‌برداری رسید که برای به ثمر رسیدن این تعداد پروژه، در مجموع اعتباری بالغ بر 3200 میلیارد تومان هزینه شده بود. 53 درصد از اعتبارات این پروژه‌ها توسط دولت و 47 درصد توسط خیرین مدرسه‌ساز و یا با مشارکت آنان تأمین شد. در دهه فجر نیز 4 هزار کلاس درس دیگر تکمیل، افتتاح و به آموزش و پرورش تحویل داده شد.»

نام‌گذاری 63 پروژه آموزشی به نام اسوه زمان «حاج قاسم سلیمانی»

معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن پاسداشت یاد و خاطره «شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی» و دیگر همرزمان شهیدش گفت: «به تاسی از 63 سال عمر با عزت و باسعادت این اسوه زمان، تصمیم گرفتیم حداقل 63 فضای آموزشی فاخر به‌نام ایشان نامگذاری، احداث یا افتتاح ‌شود. به همین دلیل بلافاصله در استان کرمان کلنگ ساخت اولین مجتمع آموزشی از ۶۳ مجتمع به نام مبارک شهید والامقام «شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی» به زمین خورد. تا پایان سال 98، تعداد 27 مورد گلنگ‌زنی و نام‌گذاری شد و بقیه در 6 ماه اول سال 99 انجام می‌شود.»

او افزود: «در سالی که گذشت در جشنواره‌های استانی خیرین، ۱۴۷۱ میلیارد تومان تعهد از سوی خیرین تعهد شد که ۸۹ درصد آن مربوط به تعهدات ساخت مدرسه، ۹ درصد مربوط به واگذاری املاک و۲ درصد هم شامل سایر تعهدات مثل تجهیزات و تعهدات نقدی بود.»

رخشانی‌مهر با یادآوری برگزاری سومین همایش بزرگ بانوان و خانواده خیرین مدرسه‌ساز کشور با شعار "بانوی ایرانی مدرسه مهربانی " با حضور بیش از 600 بانوی خیّر مدرسه‌ساز و خانواده‌های خیرین در پاییز 98، گفت: «برای رسیدن به توسعه، نیازمندیم که زنان در عرصه‌های گوناگون ایفای نقش کنند و انتقال ارزش‌ها و فضیلت‌هایی مانند خیراندیشی و خیرخواهی و نیکوکاری به نسل آینده و چشاندن لذت عمل خیر به کودکان و نوجوانان و فرهنگ‌سازی در این خصوص بخشی از این نقش‌آفرینی است.»

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مشارکتی در سال 99

رئیس سازمان نوسازی مدارس ادامه با اشاره به اینکه در شرایط فعلی حدود ۲۶ هزار کلاس درس نیمه‌تمام از محل اعتبارات دولتی با اعتبار مورد نیاز حدود ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و ۱۴ هزار کلاس درس نیمه‌تمام با اعتبار ۵ هزار میلیارد تومان از محل پروژه‌های مشارکتی در کشور وجود دارد تاکید کرد: «در صورت تکمیل این پروژه‌ها، در حدود 7.5 میلیون مترمربع به زیربنای فضاهای آموزشی کشور اضافه خواهد شد. مهمترین کار ما در سال 99 تکمیل همین پروژه‌های نیمه‌تمامی است که خیر سهم خود را آورده باشد. ما برای سال 99، حدود 3300 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های مشارکتی اعتبار مصوب داریم و امیدواریم که با این اعتبار، تا پایان سال پروژه‌های نیمه‌تمامی که خیر سهم خود را آورده باشد، نداشته باشیم.»

او همچنین به برگزاری همایش مدیریت نگهداری و تعمیر فضاهای آموزشی و افتتاح مجتمع آموزشی ماندگار طالقانی به عنوان بزرگترین مجتمع آموزشی در تبریز به عنوان دیگر اقدامات این سازمان در سال 98 اشاره کرد و گفت: «در این همایش ضمن رونمایی از کتاب تدوین شده دستورالعمل مدیریت نگهداری و تعمیرات فضاهای آموزشی پرورشی و ورزشی، از سوی وزیر آموزش و پرورش مسئولیت نگهداری و تعمیرات جزئی مدارس به سازمان نوسازی مدارس واگذار شد.»

رخشانی‌مهر با بیان اینکه به اذعان دیگر دستگاه‌های اجرائی و نهادهای نظارتی و همچنین ارزیابی‌های انجام شده، سازمان نوسازی مدارس سالم‌ترین دستگاه اجرایی در میان دستگاه‌های اجرایی کشور است، تاکید کرد: «بنده اعتقاد دارم این مهم به مدد و برکت حضور خیرین مدرسه‌ساز در این مجموعه است.»

نام‌گذاری روز 15 ماه رمضان به نام روز تکریم خیرین

او از پیگیری دغدغه‌های خیرین مدرسه‌ساز در سال 98 خبر داد و گفت: «یکی از این دغدغه‌ها اختصاص روزی به نام تکریم خیرین بود که در نهایت ۱۵ماه رمضان روز میلاد کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی (ع) به نام روز ملی تکریم از خیرین نامگذاری شد. همچنین سامانه ملی خیرین برای کمک به مدرسه‌سازی از پایان فرودین سال 99 آغاز به کار می‌کند.»

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین یاد و نام مرحوم حسین علیمرادی را گرامی داشت و گفت: «مرحوم حسین علیمرادی جوان ۲۴ ساله‌ای بود که کارش را از یک خیریه دانشجویی آغاز کرد و به تدریج با راه‌اندازی موسسه دست‌یاری به دشتیاری آغازگر مسیر مدرسه‌سازی در این منطقه شد و متاسفانه طی بازدید از روند ساخت و ساز مدارس در همین منطقه در سانحه رانندگی جان خود را از دست داد. هدف این جوان کمک به هموطنان بود و الگویی برای جوانان خواهد بود.»

اعتبار مصوب 6600 میلیاردی سازمان نوسازی مدارس در سال 99

رئیس سازمان نوسازی مدارس به اعتبارات این سازمان در سال جاری هم اشاره کرد و گفت: «بودجه سال 98 حدود 85 درصد به طور میانگین محقق شد. اعتبارات عمرانی اما در دو ردیف تخریب و بازسازی و پروژه‌های مشارکتی تخصیص 100 درصدی داشت. سال جاری نیز در جمع ردیف‌های اصلی و فرعی 6600 میلیارد تومان اعتبار مصوب داریم که نسبت به سال 97 رشد بیش از 12 برابری داشته است. در بودجه امسال، اعتبارات هزینه‌ای سازمان نوسازی از 9 میلیارد تومان سال 96 به 58 میلیارد تومان رسیده که 30 میلیارد تومان آن برای فعالیت‌های تکریم خیرین مدرسه‌ساز است و این برای اولین بار است که این ردیف دیده شده است.»

دو طرح مهم و تحولی سازمان نوسازی مدارس در سال جاری

رخشانی‌مهر همچنین به برنامه‌های مهم و تحولی سازمان نوسازی مدارس در سال 99 اشاره کرد و گفت: «در سالی که گذشت خوشبختانه سند جامع ضوابط و معیارهای مکان‌یابی فضاهای آموزشی تدوین و به ادارات کل نوسازی مدارس سراسر کشور ابلاغ شد. سازمان نوسازی مدارس کشور طرح مطالعاتی استقرار نظام مکان‌یابی و تخصیص مدارس آمایش سرزمین و تحولات جمعیتی را در دستور کار خود قرار داده تا تدوین شاخص‌ها، طراحی و استقرار نظام مکان‌یابی به طور استاندارد و هوشمند انجام شود. بنابراین طرح اتمام و تکمیل پروژه مکان‌یابی فضاهای آموزشی و پرورشی و ورزشی براساس تحولات جمعیتی 50 سال آینده طبق برنامه زیرنظام فضا و تجهیزات و طرح تحولی در حوزه خیرین و مشارکت‌های مردمی با هدف درگیرکردن بیشتر مردم با موضوع مدرسه‌سازی و کار خیر، که هر دو مورد تایید و تاکید وزیر آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش است، دو طرح مهم و تحولی سازمان نوسازی مدارس در سال 99 به شمار می‌رود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار