عید شنیدنی نه دیدنی در جهت کنترل کرونا

تهران (پانا) - نوروز ۱۳۹۹خورشیدی شاید متفاوت‌ترین نوروزی باشد که ایرانی‌ها تجربه می‌کنند زیرا امسال هرگونه دید و بازدید نوروزی می‌تواند به قیمت جان افراد تمام شود. در یکی از صفحات اینستاگرام کمپینی با عنوان هشتگ عید_شنیدنی_ نه_ دیدنی راه انداخته شده است و از مردم می‌خواهد از طریق شبکه های مجازی سال نو را به یکدیگر تبریک بگویند تا از این طریق در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نقش موثری را ایفا کنند.

کد مطلب: ۱۰۳۱۸۲۶
لینک کوتاه کپی شد
عید شنیدنی نه دیدنی در جهت کنترل کرونا

به گزارش ایرنا، ورود ویروس کرونا در اواخر بهمن ۱۳۹۸ خورشیدی به ایران و با توجه به قدرت بالای این ویروس در انتشار سریع، امسال عید دینی، روبوسی و سر زدن به بزرگترهای فامیل، حکم یک کار کاملاً غیراخلاقی که می تواند جان بقیه را به خطر بیندازد، تبدیل شده است اگرچه همواره صله رحم و دید و بازدیدها در نوروز به عنوان یک ارزش اخلاقی و هنجار مرسوم در جامعه ما پذیرفته شده است اما باید بپذیریم که در شرایط اضطراری کنونی، این رفتارها کاملاً ضد ارزش به حساب می آید و با توجه به شیوع این ویروس کشنده سر زدن به اقوام و آشنایان سالمند، نوعی خیانت به جان این عزیزان است البته باید در نظر داشت، این ویروس نشان داده است که پیر و جوان نمی شناسد.

مرگ برخی جوانان کاملاً سالم و حتی ورزشکار بر اثر ابتلا به کرونا، نشان می دهد که هنوز ابعاد پیچیده این ویروس برای جهان علم، شناسایی نشده است. بنابراین در این شرایط، دید و بازدیدهای نوروزی، نه تنها جان سالمندان را به شدت به خطر می اندازد، بلکه احتمال دارد، سلامت افراد جوان و میانسال را هم تهدید کند. بنابراین بهترین کار این است که امسال عید دیدنی را به عید شنیدنی تبدیل کنیم و از طریق تلفن و اینترنت با یکدیگر در تماس باشیم زیرا ماندن در خانه و رعایت نکات پیشگیرانه سبب می شود که زنجیره بیماری قطع شود و اوضاع زندگی به روال عادی خود برگردد.

عید دیدنی با تاخیر

یکی از نگرانی های آغاز نوروز این است که بخشی از مردم در روزهای عید قرنطینه خانگی را رعایت نکنند و به دید و بازدید بروند و دیگر حتی امکانات پزشکی کشور نیز جوابگو نخواهد شد در این راستا صفحه اینستاگرام با عنوان نه به عید دیدنی به تشویق مردم در همراهی این کمپین پرداخته است و بسیاری از کاربران در آن پیشنهاد کرده اند که عید را از طریق تلفن و اینترنت با همدیگر در تماس باشند و به دیدار افرادی که دوست‌شان داریم نرویم تا آنها را در معرض ویروس کرونا قرار ندهیم و آورده اند این عید، دوست داشتن در ندیدن است و عید دیدنی یک ظلم بزرگ است. یکی از کاربران می نویسد: امسال عید را از دور به هم تبریک بگوییم. همیشه متفاوت بودن کار سختی بود اما خب این تمرین برای اینکه بتوانیم همیشه متفاوت از بقیه باشیم نه فقط تو دوران کورونا درسته قبول دارم سخت که بخوایم عادت چندین ساله دیدو بازدید و گشت و گذار و خوش گذرونی رو یهو بزاریم کنار اما ارزش داره ارزش داره که بعد این مدت سال های سال کنار هم شاد باشیم، ارزش داره که لذت ۱۳روز رو نچشیم اما عزیزانمون رو سال ها کنارمون داشته باشیم خب هرچیز خوبی که راحت بدست نمیاد اگه بیاد ارزشش رو متوجه نمی شیم و سریع از دستش میدیم بیایم ۱۳روز رو فقط کلامی تبریک بگیم تلفنی، پیامکی، تصویری، مگه چی میشه؟ بیایم عیدمون رو تو خونه بمونیم تا کاش های زیادی بعد این مدت رو دلمون نمون. من به نوبه خودم شرمندم از پذیرشتون مهمون حبیب خداست اما نمی خوام آسیب ببینی دوست من همیشه که دوست داشتن نباید باب میل باشه گاهی باید دوست داشتن رو جوری غیر مزاج آدم ها نشون داد مهم نیست متوجه دوست داشتنت میشن یا نه مهم اینه تو میدونی چقد دوستشون داری.

یکی دیگر از کاربران نوشته است، عید ما بعد از شکست کرونا باشد و می نویسد: پیشنهاد می کنیم این عید را از طریق تلفن و اینترنت با همدیگر در تماس باشیم و به دیدار کسانی که دوست شان داریم نرویم تا آنها را در معرض ویروس کرونا قرار ندهیم. بدانیم که این عید بر خلاف همه هزاره های گذشته، دوست داشتن در ندیدن است و عید دیدنی یک ظلم بزرگ. عید ما بعد از شکست کرونا"؛ این را شعار خود قرار دهیم و یک قرار ملی بگذاریم که عید امسال را موکول کنیم به زمانی که ویروس کرونا در کشورمان از بین رفته است. آن وقت، لباس نو و آجیل و شیرینی می خریم و به دید و بازدید می رویم تا سنت زیبا و ایرانی عید نوروز را ولو با تاخیر به جا بیاوریم.

کتاب جایگزین دید و بازدید عید

کرونا در این روزهای آخر سال استرسی را به مردم وارد کرده و تحمل روزهای در خانه ماندن کرونایی بسیار سخت شده است اما با فراهم کردن شرایط حضور بیشتر در خانه و دورهمی های خانوادگی، فرصتی جدید را برای بهره وری بیشتر از این در کنار هم بودن، فراهم خواهد شد. یکی از این کارها کتابخوانی است، یکی از کاربران فضای مجازی معتقد است گذر از خواندن‌های مجازی به خواندن متون چاپی برای نسل امروز بسیار سخت شده، اما نیاز امروز بشر به عمیق کردن دانسته‌هایش، ضروری می‌نماید که به مطالعه‌ کتاب بپردازد. خواندن کتاب در کنار یکدیگر و همراه هم، خود موضوعیت ویژه‌ای دارد که می‌تواند رشد قابل‌توجهی را برای ما در این دوره‌ در خانه ماندن، رقم بزند.

علاوه بر این موارد یکی دیگر از کاربران با شرکت در این کمپین نوشت: می دونم اکثر دوستان خودشون رو تو خونه قرنطینه کردن و حوصلشون سر رفته، میدونم خیلی هاتون برای آخر سال برنامه های متنوعی داشتین برا خودتون یک سال منتظر این روزا بودین، میدونم خیلی سخته ولی شما واقعا انسان های قوی و با اراده ای هستین که تا الان نزدیک ۳ هفته است، تونستین تو خونه بمونین. لطفاً همچنان توخونه بمونین تا این زنجیره انتقال قطع بشه ما کارهای بزرگتر از این کردیم وقتی چین میتونه بیماری رو تو اون حجم از جمعیت کنترل کنه چرا ما نتونیم؟ این بهترین وقته که فیلم‌هایی که دوست دارین رو ببینین کتاب هایی که تاحالا نخوندین رو بخونین بیشتر کنار خانواده هاتون وقت بگذرونین. امیدوارم که هر چه زودتر از این بحران هم عبور کنیم مالکین خونه ها مغازه داره هوای مستاجرتون داشته باشین انسان بودن رو نشون بدین. افرادی که نیازمند هستند کارشون کساد شده هواشون رو داشته باشیم، بخدا هیچ کس از خونه موندن نمرده. عید امسالمون عید شنیدنی باشد نه عید دیدنی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار