روزهای تلخ مادر ورزش‌ها در ایران؛ سال پرحاشیه تمام شد

تهران (پانا) - جنجال بر سر عدم پرداخت پاداش مربیان و ملی‌پوشان و همچنین گرفتن سود از سپرده‌ به حساب فدراسیون دوومیدانی و ابطال انتخابات پرحاشیه از اتفاقات این رشته مادر در سال ۹۸ بود.

کد مطلب: ۱۰۳۱۷۷۰
لینک کوتاه کپی شد
روزهای تلخ مادر ورزش‌ها در ایران؛ سال پرحاشیه تمام شد

رشته دوومیدانی در سال ۹۸ نه تنها موفقیت زیادش نداشت بلکه با حواشی زیادی هم همراه بود؛ عدم پرداخت پاداش به ملی‌پوشان و مربیان، سپرده‌گذاری پادش‌ها در حساب و گرفتن سود بانکی از طرف فدراسیون باعث شده بود این رشته بیشتر از همیشه در صدر حواشی باشد. این رشته مادر در مسابقات مهم از جمله رقابت‌های قهرمانی آسیا و جهانی دوحه موفقیت چشم‌گیری نداشت و می‌توان گفت آوردگاه دوومیدانی در سالی که گذشت تنها دو سهمیه المپیک توسط احسان حدادی و حسن تفتیان بود و این نشان می‌دهد دوومیدانی در سال گذشته کارنامه ضعیفی از خود به جای گذاشت.

در آسیا هم ضعیف‌تر از گذشته

دوومیدانی‌کاران کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا به دو مدال طلا و نقره در رشته پرتاپ دیسک به‌ترتیب توسط احسان حدادی و بهنام شیری کسب کرد. این در حالی بود که دو سال پیش تیم ملی دوومیدانی کشورمان در همین مسابقات قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۷ ۴ طلا و یک برنز به دست آورده بود، اما در این دوره در آسیا هم ضعیف‌تر از گذشته حرکت کردیم. در مسابقات جهانی هم‌دوومیدانی‌کاران عملکرد خوبی نداشتند و با کسب مقام هفتمی حدادی در پرتاب دیسک، حذف پیرجهان و تفتیان در مرحله مقدماتی به کار خود در این مسابقات پایان دادند.

چالش‌های همیشگی لیگ برتر دوومیدانی

یکی از مشکلات همیشگی دوومیدانی در ایران برگزاری لیگ برتر این رشته است؛ به دلیل استقبال کم اسپانسر خیلی از تیم‌ها قراردادهای پایینی با ملی‌پوشان دوومیدانی منعقد می‌کند و این موضوع همیشه نارضایتی زیادی داشته است؛ در سال گذشته هم باشگاه استقلال در لیگ برتر دوومیدانی تیم‌داری کند اما عدم شفافیت قرارداد بازیکنان مشکلات زیادی به‌وجود آورده بود؛ کیهانی به بازیکنان قول پرداخت حقوق داده بود اما باشگاه استقلال در پایان به وعده خود عمل نکرد و خیلی از ملی‌پوشان از این شرایط ناراضی بودند.

خداحافظی کیهانی با صندلی ریاست دوومیدانی

دوره مدیربت کیهانی در فدراسیون دوومیدانی سهریور سال گذشته به پایان رسید؛ اما با توجه به مسابقات جهانی و همچنین جلسه کنفدراسیون آسیا و حضور کیهانی در این نشست به عنوان نماینده ایران، رفتن او به اواخر مهرماه سال گذشته موکول شد. پس از کیهانی ایرج عرب سرپرستی این فدراسیون را برعهده گرفت؛ انتخابی که منتقدان زیادی داشت چرا که برخی معتقد بودند عرب برای حضور در فدراسیون دوومیدانی تجربه کافی ندارد اما در نهایت او طبق اهداف از پیش تعیین شده فدراسیون را اداره کرد و حواشی زیادی به وجود نیامد.

چراغ بی فروغ سهمیه در سال منتهی به المپیک

همانطور که گفته شد دوومیدانی تاکنون تنها دو سهمیه المپیک کسب کرده است؛ احسان حدادی در پرتاب دیسک و حسن تفتیان در دوی ۱۰۰ متر توانستند جواز حضور در المپیک را کسب کنند. هر چند این روزها اسم برخی نفرات به عنوان دوومیدانی‌کازانی که سهمیه را کسب می‌کنند مطرح می شود اما چراغ کسب سهمیه در رشته دوومیدانی در سال منتهی به المپیک کم فروغ بود و این در حالی است که در المپیک ریو تنها ۱۰ ورزشکار جواز حضور در المپیک را کسب کرده بودند البته که هیچ کدام موفق به کسب مدال نشدند.

انتخابات پرحاشیه؛ ابطال ریاست داوری

پس از کش و قوس فراوان و ۶ ماه دوره سرپرستی ایرج عرب در نهایت وزارت ورزش و جوانان انتخابات این فدراسیون را برگزار کرد؛ آن هم در شرایطی که ویروس کرونا در ایران به شدت شیوع پیدا کرده و عملا ورزش را به حالت تعلیق درآورده است؛ تمامی مسابقات ورزشی و اردوی ملی پوشان المپیکی لغو شده است؛ اما در روز ۱۹ اسفند وزارت با تاکید بر برگزاری انتخابات، ریاست فدراسیون را تعیین تکلیف کرد. این در حالی است که پیش از این مجمع انتخابات فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی لغو شده بود.

به هر صورت انتخابات با حواشی فراوان برگزار شد؛ برخی از روسای هیئت‌ها قبل از برگزاری مجمع اعلام کرده بودند به دلیل شیوع ویروس کرونا به تهران نمی آیند و در نهایت ۱۴ روسای هیئت‌ها در مجمع حاضر نشدند.چهار هیئت اسنانی هم نمایندگان خود را به مجمع اعزام کرده بودند که در نهایت هر چهار رئیس مجمع پس از پایان انتخابات مدعی شدند که این نمایندگان را به مجمع معرفی نکردند. اما در نهایت انتخابات برگزار شد و افشین داوری به‌عنوان رییس این فدراسیون انتخاب شد

اما حواشی همچنان بر قوت خود باقی مانده بود؛ کیهانی و برخی اعضای مجمع به سازمان بازرسی شکایت کردند تا به انتخابات ورود کنند چرا که انها مدعی بودند نامه‌های افراد جایگزین از سوی رئیس هیئت‌ها امضا نشده بود و بعضا مدیرکل اداره تربیت بدنی به آنها نامه داده بود که البته از سوی معاون قهرمانی وزارت ورزش این موضوع رد شد در نهایت با اعلام علی نژاد انتخابات ابطال و خواستار برگزاری دوباره آن شد.

پس از ابطال انتخابات مهدی مبینی به عنوان سرپرست این فدراسیون انتخاب شد؛ اما نکته قابل توجه این است که افشین داوری کارمند وزارت ورزش است و مدیرکل توسعه ورزش حرفه‌ای است و مبینی هم معاون او در وزارت‌خانه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار