15 توصیه‌ تغذیه‌ای به دانش‌آموزان در ایام تعطیلات نوروز

تهران (پانا) _ در ایام تعطیلات نوروز به ویژه امسال که به دلیل شیوع ویروس کرونا، دانش‌آموزان به همراه خانواده خود در خانه مانده‌اند و به سفر نمی‌روند، باید به توصیه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای برای حفظ سلامتی خود عمل کنند.

کد مطلب: ۱۰۳۱۷۴۶
لینک کوتاه کپی شد
15 توصیه‌ تغذیه‌ای به دانش‌آموزان در ایام تعطیلات نوروز

خبرگزاری پانا این توصیه‌های مهم را با اقتباس از محتوای منتشرشده دفتر تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد تا دانش‌آموزان و اولیا در منزل، با عمل به آن‌ها تغذیه مناسب داشته و به حفظ سلامتی خود کمک کنند.

توصیه‌های تغذیه‌ای به دانش‌آموزان:

1- برای عدم دریافت قند و چربی اضافی، از انواع شیرینی‌های ساده و در اندازه کوچک استفاده کنید.

2- به منظور پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، به جای شیرینی‌های خامه‌ای و شکلاتی که حاوی مقدار زیادی کالری هستند، از انواع خشک و ساده شیرینی‌ها در اندازه کوچک استفاده کنید.

3- به جای مصرف شیرینی و شکلات بهتر است از میوه استفاده کنید. میوه‌ها علاوه بر ویتامین‌ها واملاح معدنی که برای حفظ سلامت بدن لازمند، حاوی ترکیباتی به نام آنتی‌اکسیدان هستند که نقش آن‌ها در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها شناخته شده است.

4- مصرف زیاد میوه هم موجب اضافه وزن و چاقی می‌شود. روزانه 2 تا 4 واحد از گروه میوه‌ها می‌توان استفاده کرد. هر واحد میوه معادل یک عدد میوه با اندازه متوسط است.

5- برای صرف چای، به جای قند و شکلات، از کشمش، توت خشک یا خرما در حد کم استفاده کنید.

6- در مصرف آجیل زیاده‌روی نکنید. انواع مغزها و تخمه‌ها حاوی مقادیر زیادی چربی هستند. به طوری که هر 100 گرم آن‌ها حاوی 500 تا 600 کالری است.

7- از انواع آجیل‌های بدون نمک یا کم‌نمک استفاده کنید. آجیل‌های شور با داشتن مقادیر زیاد نمک، زمینه را برای فشار خون بالا فراهم می‌کنند.

8- در وعده ناهار و شام، برای جلوگیری از دریافت زیاد کالری که با مصرف غذاهای چرب و سرخ شده وارد بدن می‌شود، سعی کنید نیمی از بشقاب خود را با سالاد و سبزی پر کنید.

9- مصرف مواد قندی و شیرین مثل شربت‌ها، شکلات، آب نبات، پولکی، گز، سوهان و ... را محدود کنید.

10- همه روزه در کنار تغذیه متعادل، تحرک بدنی و ورزش داشته باشید (حداقل 30 دقیقه) در این زمینه دانش‌آموزان می‌توانند از برنامه "با هم برای هم" که هر روز در ساعات 9 و 15 از شبکه دو سیما پخش می‌شود، بهره ببرند.

11- در این ایام تا حد امکان غذا را شخصا آماده کرده و از سفارش و مصرف مواد غذایی از رستوران و غذاخوری‌های نامطمئن یا خرید مواد غذایی از دستفروشان خودداری کنید.

12- حتما همراه با غذایی که میل می‌کنید از ماست (کم چرب وپاستوریزه)، لیمو ترش یا آبلیمو استفاده کنید. با مصرف این‌ها، دستگاه گوارش اسیدی می‌شود و در نتیجه از رشد و تکثیر میکروب‌ها در دستگاه گوارش و در نتیجه مسمومیت غذایی جلوگیری می‌شود.

13- در صورتی که سالاد درست می‌کنید حتما آن را قبلا ضدعفونی، ‌انگل‌زدایی و کاملا پاکیزه کنید. بهتر است سبزیجات به صورت پخته مصرف شوند.

14- گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ را فقط از مراکز مجازی که زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور هستند تهیه کنید.

15- در هنگام خرید مواد غذایی به تاریخ استفاده و نحوه نگهداری آن که بر روی برچسب بسته‌بندی غذا نوشته شده دقت کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار