ورزش دانش‌آموزی در سال 98؛ از قرار گرفتن بر بام آسیا تا برنامه‌ریزی برای اعزام به المپیک 2020

تهران (پانا) _ رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی مهمترین اقدامات و فعالیت‌های سال 98 و اهم برنامه‌های این فدراسیون برای سال 98 را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۰۳۱۷۴۴
لینک کوتاه کپی شد
ورزش دانش‌آموزی در سال 98؛ از قرار گرفتن بر بام آسیا تا برنامه‌ریزی برای اعزام به المپیک 2020

حسین بابویی در گفت‌وگو با پانا گفت: «یکی از برنامه‌هایی که در سال 98 انجام دادیم تدوین برنامه‌‌های فدراسیون بود که خوشبختانه با نظر کارشناسان فدراسیون و همفکری روسا و معاونان تربیت‌بدنی و سلامت کشور تدوین شد. تقویم اجرایی فدارسیون را در قالب مسابقات دانش‌آموزی در تابستان سال 98 به سرانجام رساندیم که طبق آن در 5 شهر، میزبان مسابقات دانش‌آموزی بودیم.»

یک دانش‌آموز ایرانی بهترین بازیکن آسیا شد

او به برگزاری دوره‌های مربیگری و داوری به صورت گسترده در سراسر کشور به عنوان یکی دیگر از اقدامات این فدراسیون اشاره کرد و گفت: «در راستای برگزاری دوره‌ها و رویدادهای بین‌الملل، تیم فوتسال دانش‌آموزی را به مسابقات قهرمانی آسیا در تایلند اعزام کردیم که خوشبختانه دانش‌آموزان ما موفق شدند با کسب عنوان قهرمانی این مسابقات به کشور بازگردند و این افتخار را برای ورزش دانش‌آموزی کشور به ارمغان بیاورند. در قالب این مسابقات دانش‌آموز خوب کشورمان آقای زینلی از استان مرکزی ستاره مسابقات و برترین بازیکن آسیا شد.»

مهلا محروقی اولین مدال جهانی دومیدانی در بخش دختران را کسب کرد

بابویی افزود: «همینطور تیم ملی دومیدانی دختران را به مسابقات جهانی کرواسی اعزام کردیم که نتایج خوبی در آنجا کسب شد. یکی از آن‌ها این بود که برای اولین بار در سطح فدراسیون دومیدانی و در سطوح دیگر، اولین مدال جهانی دومیدانی در بخش دختران از سوی دانش‌آموز دخترمان مهلا محروقی حاصل شد.»

تامین 5درصد هزینه‌های برگزاری مسابقات دانش‌آموزی از مسیر اسپانسرهای مالی

رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی ادامه داد: «در بحث برنامه‌های داخلی هم استفاده از داوطلبان را در دستور کار داشتیم که دانش‌آموزان و بخشی از اولیا انتخاب شدند و در حوزه برگزاری مسابقات به ما کمک کردند. همچنین در حوزه استفاده از ظرفیت‌ها و اسپانسرهای مالی موفق شدیم 5 درصد از هزینه‌های برگزاری مسابقات را از مسیر اسپانسرها به دست بیاوریم، این اولین بار بود که این اتفاق می‌افتاد که ظرفیت بسیار خوبی است.»

او اضافه کرد: «در راستای انجام برنامه‌های سال 98، توجه به آموزش مدیران مدارس و معلمان تربیت‌بدنی و توسعه رشته‌های داوری و مربیگری و استفاده از ظرفیت حامیان و اسپانسرهای مالی را در دستور کار قرار دادیم که این برنامه‌ها را در سال 99 با عمق بیشتری دنبال خواهیم کرد.»

برنامه‌ریزی اعزام تیم‌ها به المپیک دانش‌آموزی در صورت برگزاری

بابویی به برگزاری مسابقات المپیک دانش‌آموزی در سال 2020 اشاره کرد و گفت: «فعالیت‌های حوزه بین‌الملل در سال 99، با مسابقات ژیمناسیاد دانش‌آموزان جهان یا المپیک دانش‌آموزی مصادف است. با سازماندهی که انجام و مجوزهایی که کسب شد آمادگی داریم در چند رشته تیم‌های دانش‌آموزی را به مسابقات المپیک دانش‌آموزی اعزام کنیم. این مسابقات در شهر جین جیانگ چین برگزار می‌شود. ژیمناسیاد از معتبرترین مسابقات دانش‌آموزی است که ما تاکنون بجز در سال 2018 درهیچ دوره‌ای از این مسابقات شرکت نکرده‌ایم. در سال 2018 دانش‌آموزانمان با اعزام یک تیم کشتی یعنی در دو بخش آزاد و فرنگی، 13 مدال طلا کسب کردند. امیدوار هستیم با تعداد بیشتری از تیم‌های دانش‌آموزی امسال در مسابقات ژیمناسیاد 2020 جین جیانگ شرکت کنیم.»

رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی ادامه داد: «مصوبه لازم برای اعزام دانش‌آموزان به این مسابقات را در سطح وزارت آموزش و پرورش و نیز کمیته ملی المپیک اخذ کرده‌ایم و از حمایت‌های لازم برخورداریم. متاسفانه مساله کرونا باعث شد برخی از مقدمات کار به تاخیر بیافتد. در صورت عدم لغو این مسابقات جزئیات اعزام تیم‌ها در رشته‌های مختلف بعد از گذشت از بحران کرونا مشخص خواهد شد که امیدوارم در آن مسابقات پرقدرت شرکت کنیم.»

کرونا شرایط برگزاری مسابقات تابستان دانش‌آموزان را مشخص می‌کند

بابویی به مسابقات داخلی نیز اشاره کرد و گفت: «مسابقات سال تحصیل 98-99 را که قرار بود در دو بخش دهه فجر و تابستان 99 برگزار کنیم در دستور کار فدراسیون بود. مقرر بود مسابقات کشتی آزاد و فرنگی را در اسفند 98 در مشهد و مسابقات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی را در کرج برگزار کنیم. علی‌رغم اینکه همه مقدمات آن‌ها آماده شده بود اما به دلیل بیماری کرونا لغو و به تاریخ دیگری موکول شدند. همچنین همه برنامه‌‌های لازم برای برگزاری مسابقات تابستان 99 آماده شده است اما باید وضعیت کرونا را بررسی کنیم تا انشالله در صورت رفع مشکلات در تابستان، مسابقات دانش‌آموزی را به خوبی برگزار کنیم.»

او ادامه داد: «در سال 98 با توجه به اینکه از قبل برنامه‌‌ها را اعلام کرده بودیم یک نظم برنامه‌ای بسیار خوبی حاکم شد و این برای اولین بار بود که برنامه منظم چندوجهی برای توسعه ورزش دانش‌آموزی داشتیم و آموزش‌ها، نیروی انسانی و زیرساخت‌ها در این برنامه دیده شده بود. بحث شاخص ما در سال 98 داشتن یک تقویم مدون و خوب اجرایی بود که در اختیار فدراسیون و هیات‌های استانی قرار گرفت. در سال 98 آیین‌نامه مدیریت عملکرد فدراسیون و هیات‌های استانی را تدوین و به استان‌ها ابلاغ کردیم. بعد از یک خودارزیابی نقاط قوت و ضعف هر استان سنجیده و در نهایت یک کارنامه مدیریتی عملکرد به استان‌ها ابلاغ شد که نشان می‌داد هر استان در حوزه مسابقات دانش‌آموزی چه عملکردی داشته است. برای سال 99 هم دقیقا همین کار را انجام می‌دهیم. به همین منظور شیوه‌نامه آماده شده و در چند هفته آینده اصلاحات آن انجام خواهد شد.»

بابویی گفت: «یکی از مهمترین کارهایی که انجام می‌دهیم این است که بتوانیم با آموزش مفاهیم تربیتی و آموزش مبانی‌ که از سند تحول بنیادین اتخاذ کردیم، مسابقات را در راستای تحقق اهداف زیستی و بدنی سند برگزار کنیم و نیروی انسانی خود را برای این موضوع آموزش دهیم.»

ایجاد جایگاه ویژه برای ورزش دانش‌آموزی در موزه ملی المپیک

رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی یادآور شد: «یکی از برنامه‌های ما که در سال 98 انجام شد و در سال 99 ادامه خواهد داشت، استفاده از ظرفیت تفاهم‌‌نامه با فدراسیون‌ها و نهادهای ورزشی است. در سالی که گذشت با 7 فدراسیون و کمیته‌های مختلف زیرنظر کمیته ملی المپیک تفا‌هم‌نامه مشترک همکاری امضا کردیم. با موزه ملی المپیک تفاهم‌‌نامه جداگانه‌ای تنظیم کردیم که طبق یک جایگاه ویژه در این موزه به ورزش دانش‌آموزی اختصاص پیدا کرده و نمادهای ورزش دانش‌آموزی از این به بعد در آنجا حفظ و نگهداری خواهد شد.»

اجرای طرح "من می‌توانم" برای دانش‌آموزان با نیاز ویژه؛ با همکاری کمیته ملی پارالمپیک

بابویی در پایان اضافه کرد: «با کمیته ملی پارالمپیک نیز برنامه‌های خوب مشترکی انجام شد. در طرح "من می‌توانم" که یک طرح بین‌المللی است توانستیم دانش‌آموزان را به ویژه دانش‌آموزانی که در مسابقات شرکت کرده بودند با مفاهیم ورزش معلولان و توانمندی این دسته از افراد آشنا کنیم. در سال 99 نیز از مسیر توسعه همکاری‌های دو و چندجانبه قصد داریم ظرفیت‌های خوبی را برای توسعه ورزش دانش‌آموزی ایجاد کنیم. هدف‌مان این است که برنامه‌های خود را برای تعداد بیشتری از دانش‌آموزان اجرا کنیم و دانش‌آموزان بیشتری را تحت پوشش برنامه‌های خود قرار دهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار