روزِِ « حَوِّلْ حالَنا» در گردش تقویم‌ها

عاطفه بزر‌گ‌نیا*

امروز نخستین روز از نخستین ماه سالی جدید است. امروز آغاز فصلی نو از از دفتر روزگار است که از قضا با تجدید حیات طبیعت و برخاستن زمین از خواب زمستانی همزمان شده است. امروز نوروز دیگری از دفتر عمر ماست؛ امروز فروردین است و بهار است و نوروز است، اما همه این الفاظ زیبا و خوش‌آهنگ گاه چیزی جز ورق خوردن تقویم نیست. این نخستین روزِ تقویم گرچه سرشار از نمادهای تحول و تجدید حیات است، شاید برای من و تو چیزی جز گذر عمر نباشد.

کد مطلب: ۱۰۳۱۶۰۲
لینک کوتاه کپی شد
روزِِ « حَوِّلْ حالَنا» در گردش تقویم‌ها

اهل هرجای ایران که باشیم، سال پرتلاطم و دشواری را در پشت سر گذاشتیم. چه ناگوار خبرها که ناگاه بر در خانه‌هامان کوبید و چه فتنه‌ها که از سقف سیاه این سال بر سرمان باریدن گرفت. هریک باری از دشواری‌ها و ناگواری‌های این سال بر دوش داشتیم، ولی امروز در این روز آغازین، این روز فروردین، سهم ما از تحول و نوشدن چیست؟ کجاست تحولی که هر سال بر سفره‌های تحویلِ سال برای خود آرزو می‌کنیم؟ حال و سال مان دستخوش کدام تحول است و قلبِ و اندیشه و روزگار ما چه بهره از این «حوِّل حالنا»ی همه ساله برداشته است؟ در ورق‌خوردن دائمی تقویم‌ها، در گذر پرشتاب زمان، در رسوب اندوه روزان و شبان، چه مایه از تغییر و دگرگونی نصیب جانِ ما شده است؟

خدا نکند این نوروز و نوروزها تنها ورق‌خوردنِ تقویم و گذران عمر عزیز باشد. خدا نکند سهم ما از تحول، تنها سپیدی مو و چینِ پیشانی باشد، خدا نکند گذر 365 روز برای ما تنها گاه‌شماری از حوادث تلخ محیط پیرامونی باشد و مساحت درونی را در گذر زمان وانهاده باشیم.

امروز اول فروردین است. می‌تواند تنها روز اول از 365 روز یک تقویم جدید باشد، می‌تواند روز نشستن کنار هفت سین و خواندن دعای هرساله باشد و می‌تواند نقطه آغاز یک تحول در حال و اندیشه ما باشد.

به امید «احسن‌الحال»!

بلبلی زار زار می‌نالید

بر فراق بهار وقت خزان

گفتم انده مبر که بازآید

روز نوروز و لاله و ریحان

گفت ترسم بقا وفا نکند

ورنه هر سال گل دمد بستان

روز بسیار و عید خواهد بود

تیر ماه و بهار و تابستان

تا که در منزل حیات بود

سال دیگر که در غریبستان

خاک چندان از آدمی بخورد

که شود خاک و آدمی یکسان

هردم از روزگار ما جزویست

که گذر می‌کند چو برق یمان

سعدی

* روزنامه‌نگار و خبرنگار حوزه آموزش و پرورش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار