سفیر ایران در بلژیک: تحریم‌های آمریکا، ایران و منطقه را در خطر قرار داده است

تهران (پانا) - سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلژیک تأکید کرد که تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، «کل کشور و منطقه را در خطر قرار داده است».

کد مطلب: ۱۰۳۱۵۸۵
لینک کوتاه کپی شد
سفیر ایران در بلژیک: تحریم‌های آمریکا، ایران و منطقه را در خطر قرار داده است

به گزارش ایرنا، «غلامحسین دهقانی» در یادداشتی که پنجشنبه در تارنمای انگلیسی شبکه «یورونیوز» منتشر شد، نوشت: کرونا در سطح دنیا شیوع پیدا کرده و همه کشورها را بدون هیچ گزینشی مبتلا کرده و سازمان جهانی بهداشت، همه‌گیری این ویروس را اعلام کرده است. مهار این ویروس که بسرعت در حال گسترش است، نه تنها به اقدام در سطح ملی، بلکه به اقدام در سطح بین‌المللی نیز نیاز دارد.
دهقانی که هم اکنون سفیر جمهوری اسلامی ایران نزد اتحادیه اروپا و سفیر اکردیته نزد کشور لوکزامبورگ نیز هست، افزود: نخست و مهمتر از همه آنکه هر کشوری باید با اجرای راهبردهای سختگیرانه مهار در داخل، اقدامات لازم را اتخاذ کند. این اقدامات مستلزم به کارگیری منابع عظیم ملی و اقتصادی قوی برای تأمین نیازهای بسیاری از کسانی است که ممکن است از این بیماری یا تبعات جانبی و عوارض آن آسیب دیده باشند.
در ادامه این یادداشت آمده است: دوم آنکه، در سطح بین‌المللی، سازمان‌های تخصصی یعنی سازمان جهانی بهداشت و سایر آژانس‌های امدادی باید کارهای زیادی انجام دهند؛ هم از لحاظ تلاش برای یافتن واکسن و هم ارائه کمک‌های کارشناسانه پزشکی به کشورهای مبتلا و همکاری‌های گسترده لجستیکی. در عین حال، همه کشورها خصوصاً کشورهای توسعه یافته، هم به صورت فردی و هم به طور جمعی، نقشی حیاتی در ایجاد ظرفیت و کمک به سایر کشورها برای مقابله با تبعات شیوع کووید-۱۹ در سرزمین‌های خود و شکست نهایی این ویروس دارند.
دهقانی با اشاره به اینکه «با توجه به موارد فوق، مسأله ایران یک مسأله ویژه است» افزود: ایران پس از چین و ایتالیا سومین کشوری است که بشدت تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته است اما هیچ یک از این دو کشور با مشکلاتی که ایران با آنها روبروست، مواجه نیستند.
وی همچنین در این یادداشت نوشت: پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) اقتصاد ایران حدود ۲۰۰ میلیارد دلار زیان دیده است و این امر بسیج منابع کمیاب و آسیب دیده از تحریم برای مبارزه مؤثر با ویروس را بیش از پیش دشوار می‌کند. آمار بالای مرگ و میر در میان کادر پزشکی بیانگر این حقیقت تلخ است.
دهقانی یادآور شد: در حالی که یک اقتصاد داخلی قوی برای اجرای اقدامات سختگیرانه در مهار کرونا در سطح داخلی یک مسأله حیاتی است، تحریم‌های یکجانبه آمریکا که بر بیش از یکصد اقدام محدودساز «اداره کنترل دارایی‌های خارجی» [وزارت خزانه‌داری آمریکا] از بعد از هشتم ماه می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ۹۷) بالغ می‌شود، ظرفیت اقتصادی برای مبارزه با این ویروس را در ایران بسیار کاهش داده، و به تبع آن کل کشور و منطقه را در خطر قرار داده است. ۱.۶۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که در لوکزامبورگ مسدود شده یکی از دارایی‌های بسیار ایران است که در خارج از کشور به طور غیرقانونی مسدود شده است و آزادسازی آنها می‌تواند پیشرفت زیادی به سوی مهار این ویروس در ایران باشد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بروکسل تأکید کرد: ایران مطابق مقررات سازمان جهانی بهداشت همه اقدامات لازم را برای شفافیت کامل در مهار ویروسی که اینک همه‌گیر شده، انجام داده است. در واقع، مقام‌های سازمان جهانی بهداشت از تلاش‌های ایران برای مهار ویروس کرونا تقدیر کرده‌اند. با این حال، گروهی از مقام‌های ضدایرانی در آمریکا و لابی‌های وابسته آنها با توسل به اقدامات غیرقانونی و قهری از جمله اصرار بر ادامه تحریم‌های یکجانبه و تحمیل خواست خود بر سایر کشورها به مشکلات مردم ایران دامن می‌زنند؛ آن هم در شرایطی که باید حتی شدیدترین خصومت‌ها را پایان داد تا با یک تلاش جمعی به تهدیدی که هیچ مرزی نمی‌شناسد پایان داده شود.
در پایان این یادداشت آمده است: علاوه بر ماهیت غیرانسانی تحریم‌های آمریکا، اعمال فراسرزمینی آنها حتی طبق قوانین اتحادیه اروپا نیز پذیرفته شده نیست. جامعه بین‌المللی، اتحادیه اروپا و اعضای آن یک انتخاب روشن دارند: آیا آنها یک تصمیم اخلاقی و قانونی می‌گیرند و با سرپیچی از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و عمل به تعهدات چندجانبه خود در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و خود قوانین اتحادیه اروپا به مردم ایران کمک خواهند کرد؟

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار