ماندن در خانه؛‌ بهترین نسخه کرونا

خرم آباد (پانا) - کرونا؛ ویروسی که بر خلاف مداوای سایر بیماری ها توسط کادر پزشکی ،مردم نقش مهمی در کنترل آن دارند اما به نظر می رسد عده ای از شهروندان این مسوولیت خود را جدی نگرفته و همچنان با بی تفاوتی خود سایر شهروندان قانون مدار و البته کادر درمان فداکار را به خطر می اندازند.

کد مطلب: ۱۰۳۱۴۴۱
لینک کوتاه کپی شد
ماندن در خانه؛‌ بهترین نسخه کرونا

کرونا بیماری سختی که نسخه پزشکان برای آن آسان است؛ در خانه بمانیم تا فرصت انتشار را از این ویروس بگیریم و علاوه بر تضمین سلامت خود و خانواده مان به سختی ها و فعالیت های مداوم کادر درمان این بیماران پایان دهیم و خانواده نگران هزاران پزشک و پرستار را بیش از این دلتنگ و مضطرب نگذاریم.

به گزارش پانا؛ کرونا در این روزها نه تنها واژه؛ بلکه به ویروسی جهان شمول و حرف اول کشورهای دنیا تبدیل شده و آمار مبتلایانش هر روز افزایش می‌یابد؛ در حالیکه تمامی پزشکان و متخصصان از سراسر جهان هشدار می دهند برای غلبه بر این کوچک قدرتمند باید در خانه ماند.

این توصیه پزشکان بر خلاف کنترل و درمان بیماری های دیگر هزینه ای ندارد؛ بلکه اندکی تامل و فرهنگ سازی لازم است تا شهروندان خود را از این بیماری مستثنی ندانسته و همچنان با بی خیالی در کوچه و خیابان حاضر نشوند.

با وجود این که پویش های مختلف در خانه ماندن ایجاد و حتی مصوبه رسمی تعطیلی بازار خرم آباد ابلاغ شده؛ اما متاسفانه عده نه چندان کمی از شهروندان همچنان مشغول خریدهای غیرضروری هستند و البته برخی واحدهای صنفی نیز بدون توجه به قانون همچنان فعالیت می کنند.

در حالیکه ستاد مبارزه با کرونا در لرستان مصوب کرده به‌جز واحدهای نانوایی؛ مواد غذایی و پروتیینی؛ میوه و تره بار و اصناف حوزه بهداشت و درمان تمامی بازار و صنوف موظف به تعطیلی هستند؛ اما اینجا در مرکز لرستان مغازه هایی هستند که همچنان با دهن کجی به قانون و شهروندان قانونمدار و نگران فعالیت می کنند.

هرچند واحدهایی در خیابان های اصلی خرم آباد بسته مانده اما مغازه هایی همچون لباس فروشی؛ موبایل فروشی؛ خدمات رایانه ای؛ عکاسی ها؛‌ آرایشگران زنانه و مردانه؛ آبمیوه و ساندویچ فروشی؛ لوازم خانگی و کفش و حتی فروش دخانیات در همین خیابان ها بی مهابا در حال فعالیت هستند و در حالیکه دست فروشی نیز ممنوع شده بساط فروشندگان سیار هنگام غروب در برخی خیابان ها پهن می شود.

متاسفانه عده ای خرید و بیرون رفتن های غیرضروری در این شرایط را جرات و جسارت می دانند؛ اما این رفتار بدون شک استقبال از مرگ برای آنها و خانواده شان است که جان سایر شهروندان را نیز به خطر می اندازند.

بدون شک دستگاه‌های متولی ساز و کار لازم و البته نیروی انسانی کافی برای برخورد با همه واحدهای متخلف را ندارند؛ اما نباید تا این اندازه نیز مسامحه کرد و به قانون شکنان اجازه داد سلامت شهروندان را به خطر بیندازند؛ مگر چه تفاوتی میان آنان و افرادی که روزهاست در خانه مانده و فرزندانشان کلافگی قرنطینه خانگی را متحمل می‌شوند وجود دارد.

بازار عید با سال گذشته چندان تفاوتی نکرده است

عضو شورای اسلامی شهر خرم آباد در این خصوص می گوید: متاسفانه کماکان فعالیت‌ اصناف در این شهر جاری است و شب عید امسال با سال گذشته، هیچ تفاوتی ندارد.

زهرا نظری با درخواست از مردم برای ماندن در خانه افزود: طی بررسی‌های میدانی دیروز و امروز میادین و خیابان های اصلی شهر، شلوغ و حتی شاهد ترافیک هم بودند و متاسفانه در بازدید حضوری از خیابان انقلاب مشاهده کردم این منطقه که از مناطق پرخطر شیوع کرونا مشخص شده بسیار شلوغ بود.

وی با بیان اینکه بسیاری از مغازه‌ها باز و مردم در حال خرید بودند عنوان کرد: برخی از شهروندان به اندازه کافی شرایط را جدی نگرفته و حساسیت بسیار مهم این بیماری را درک نکرده‌اند؛ برای موارد غیرضروری بیرون رفته و در صف های خرید می ایستند.

نظری تاکید کرد: این رفتار شهامت نیست؛ بلکه به استقبال مرگ رفتن است. چرا که شهروندانی که مرتکب این قانون شکنی ها می شوند خود و خانواده شان را در معرض خطر و حتی مرگ قرار می‌دهند. بنابراین تقاضا می کنم برای دو هفته در خانه بمانید.

فعالیت اصناف غیرضروری خرم آباد باید تعطیل باشد

رییس اتاق اصناف لرستان نیز گفت: تعطیلی اصناف غیرضروری خرم آباد به منظور پیشگیری از تجمع شهروندان و شیوع ویروس کرونا ضروری است.

منوچهر اسبکوه افزود:‌ همه واحدهای صنفی این شهرستان به جز نانوایی ها، قصابی ها، مرغ فروشی، میوه و تره بار فروشی، خوار و بار، سوپرمارکت ها و فروشندگان لوازم طبی و بهداشتی باید تعطیل شود.

وی با اشاره به وجود ۱۷ هزار واحد صنفی در خرم آباد عنوان کرد: با وجود اینکه اجرای این تصمیم موجب مشکلات اقتصادی و معیشتی برای قشر کم درآمد جامعه می شود؛ اما سلامت شهروندان اولویت دارد و ضروری است در این شرایط اصناف غیرضروری را تعطیل کنیم.

اسبکوه ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش شدید خرید توسط مردم بازار اصناف استان ۷۰ تا ۸۰ درصد دچار رکود شده و درصد باقی مانده اصناف نیز که تاحدودی از رکود فعلی در امان مانده اند مربوط به صنوف میوه و تره بار، آذوقه و مواد بهداشتی و ضدعفونی هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر صنوفی همچون تالار و رستوران دارها، آرایشگرهای زنانه، لوازم خانگی، پوشاک، کیف و کفش، خوار و بار و آجیل فروشی ها به شدت دچار افت فروش شده اند و می توان گفت درآمد انها حتی برای پرداخت اجاره و هزینه های جانبی نیز کفاف نمی دهد اما سلامت مردم و جلوگیری از مرگ و میر شهروندان به مراتب اهمیت بیشتری دارد.

سرپیچی از مصوبه تعطیلی بازار و پلمب واحدهای متخلف

فرماندار خرم آباد نیز گفت: صنوفی که از مصوبه تعطیلی بازار سرپیچی کرده و خودسرانه به فعالیت ادامه دهند با حکم قضایی پلمب می شوند.

جعفر طولابی افزود: بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا در استان واحدهای صنفی غیرضروری به منظور حفظ سلامت شهروندان از ۲۵ اسفند تعطیل هستند و چنانچه این واحدها نسبت به فعالیت خودسرانه اقدام کنند پلمب و جریمه خواهند شد.

وی ادامه داد: بر این اساس تمامی واحدهای صنفی بجز داروخانه، نانوایی، قصابی، فروشندگان مرغ و ماهی، جایگاه های سوخت، میوه تره بار و مواد غذایی تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند که این مهم به صورت کتبی ابلاغ شده است.

طولابی تاکید کرد: سلامت شهروندان در شرایط فعلی اولویت نخست مسوولان بوده و صنوف نباید به بهانه کسب درآمد و امرار معاش قانون شکنی کرده و هزینه های درمان و سلامت به جامعه تحمیل کنند؛ چرا که برای عبور از این بحران باید ماندن در خانه را جدی گرفت.

۱۴ مرکز تجاری در خرم آباد پلمب شد

فرماندار خرم آباد همچنین گفت: ۱۴ مرکز تجاری( پاساژ) طی هفته جاری به دلیل عدم رعایت ضوابط مصوبه ستاد کرونا پلمب شدند.

طولابی افزود: از مجموع ۳۳ مرکز خرید در سطح شهر ۱۴ مرکز شامل اصناف غیرضروری که برخلاف مصوبه ابلاغی باز بودند با حکم قضایی پلمب شده اند و این روند در قبال واحدهای متخلف همچنان ادامه دارد و صنوفی که از مصوبه تعطیلی بازار سرپیچی کرده و خودسرانه به فعالیت ادامه دهند پلمب می شوند.

وی تاکید کرد: بر خلاف برخی شایعات، بازار شهرستان خرم آباد کمبودی ندارد و عرضه کالاهای اساسی شهروندان با روال مطلوب گذشته تداوم دارد.

طولابی گفت: شهروندان به هیچ وجه نگران تامین مایحتاج خود نباشند؛ چرا که از طریق دستگاه های متولی اقلام اساسی و مواد خوراکی برای ایام نوروز و چندین ماه تامین شده و فروشگاه های زنجیره ای نیز در تمام روزهای جاری باز و فعال هستند.

وی تاکید کرد: مردم به شایعات و جوسازی های فضای مجازی توجه نکنند؛ زیرا تا امروز هیچ تصمیمی مبنی بر تعطیلی فروشگاه های زنجیره ای، سوپرمارکت ها، نانوایی ها و قصابی ها اتخاذ نشده است.

طولابی با بیان اینکه مسیر ورودی به آرامستان های شهر بسته شده تصریح کرد: متاسفانه برخی از شهروندان این مهم را جدی نمی گیرند و برای امور غیرضروری از خانه خارج می شوند که همین امر مبارزه با ویروس را سخت و طولانی تر می کند.

وی گفت: در شرایط کنونی به شهروندان پیشنهاد می شود برای خریدهای غیرضروری از منزل بیرون نروند تا سلامت خود و خانواده شان حفظ شده و مقابله با کرونا تسهیل شود.

به هرحال نظارت مستمر بر ۱۷ هزار واحد صنفی خرم آباد امری سخت و نیازمند تعداد گشت های بسیار بوده که این امر از عهده مسوولان خارج است. بنابراین شهروندان باید با توجه به توصیه متخصصان این شرایط بحرانی را جدی گرفته و به نسخه آسان این بیماری سخت که ماندن در خانه است عمل نمایند.

تا 28 اسفند ابتلای 363 شهروند لرستانی به کرونا و مرگ 29 نفر از آنها تایید شده که آمار مبتلایان در شهر خرم آباد 99 نفر بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار