دو سازه تاریخی در ورودیهای نوش آباد نصب شد

رییس شورای اسلامی شهر نوش آباد گفت: در راستای زیباسازی و بهسازی فضای شهری، در سال جدید، سازه های برگرفته از پیه سوزهای کشف شده در مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد در میدانهای ورودی این شهر نصب شد.

کد مطلب: ۱۰۳۱۳۵۹
لینک کوتاه کپی شد
دو سازه تاریخی  در ورودیهای نوش آباد نصب شد

سید مهدی مردانی در گفت و گو با پانا اظهار کرد: هر دو سازه، بر اساس مطالعات پژوهشگران معماری و باستان شناسی طراحی شده و توسط مصطفی چاپی، هنرمند مجسمه سازی در مدت 45 روز با استفاده از مصالح از بتن و میله گرد ساخته شده است.
وی افزود: پیه سوز لعابدار سبزرنگ در میدان شهدای گمنام ، به ارتفاع یک متر و 80 سانتی متر و قطر مخزن یک متر و 50 سانتیمتر ساخته شده که از انتهای دسته تا نوک آتش پخش کن آن نیز سه متر است.
وی گفت: سازه دوم نیز پیه سوز بدون لعاب است که در میدان شهدای کارگر نصب شد که یک متر و 70سانتی متر ارتفاع دارد و قطر مخزن آن یک متر و 20 سانتیمتر و از انتهای دسته تا نوک آتش پخش کن دومتر و 50 سانتیمتر است.
وی تصریح کرد: شهر زیر زمینی نوش آباد علاوه بر آنکه دارای سبک معماری خاص است، مطالعات باستان شناسی نشان می دهد که دارای تنوع در تکنیک های ساخت صنایع دستی نیز بوده است.
مردانی افزود: به اعتبار آثار تاریخی، کاشان یکی از مراکز تولید سفال شناخته می شود و در کاوش های حوض‌خانه مسجد جامع نوش آباد نیز سفالینه هایی به دست آمد که ثابت می کند که این شهر نیز در دوره صفویه، یک مرکز تولید سفال بوده است.
به گزارش پانا، شهر تاریخی نوش آباد که در پنج کیلومتری شمال کاشان قرار گرفته است دارای یک صد اثر تاریخی در حوزه میراث ملموس و ناملموس است که مجموعه باستانی شهر زیر زمینی نوش آباد به عنوان بزرگترین معماری دستکند جهان یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث ملی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار