آنچه باید در مورد الکل بدانید

کرمانشاه (پانا) - کارشناس نظارت بر مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو گفت:امروزه مصرف الکل یکی از مهم تریم مسائل از نظر پزشکی و قانونی به شمارمی آید به نحوی که مصرف آن یکی از عوامل مراجعه بیماران به اورژانس ها می باشد .

کد مطلب: ۱۰۳۰۹۲۷
لینک کوتاه کپی شد
آنچه باید در مورد الکل بدانید

لاله مظفری گفت: ﻣﺘــﺎﻧﻮل به عنوان ، یــک جز در بسیاری از ﻣﺤﺼــﻮﻻت ﺷیﻤیﺎیی ﺿﺪیﺦ، ﭘﺎک کﻨﻨﺪه رﻧﮓ، ﺷیﺸﻪ ﺷﻮی اﺗﻮﻣﺒیـﻞ و ﻧیﺰ ﺑﻨﺰیﻦ یﺎﻓـﺖ ﻣـی شود .ﻣﺘـﺎﻧﻮل ﻣـﺎیﻌی روﺷـﻦ، ﺑی بو بی رﻧﮓ و به ﺷﺪت سمی است و ﻃﻌمی ﻣﺸﺎﺑﻪ اﺗﺎﻧﻮل دارد .

وی افزود: ﻣﺴــﻤﻮﻣیﺖ ﺣــﺎد ﺑــﺎ ﻣﺘــﺎﻧﻮل ﭘــﺲ از ﺑﻠــﻊ ﺗﺼــﺎدﻓی یــﺎ ﺧﻮدکﺸی ﺑﺎ ﺣﻼل ﻫﺎی ﺻﻨﻌﺘی، ﺿﺪیﺦ یﺎ ﮔﺎﻫی اوﻗﺎت ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺷﺮب ﻣﺸـﺮوﺑﺎت اﻟکﻠـی ﺗﻘﻠﺒـی ایﺠـﺎد ﻣـی ﺷـﻮد .ﻣﺼـﺮف آن ﻣیﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻮﺟﺐ اﺳیﺪوز ﺷﺪیﺪ ﻣﺘﺎﺑﻮﻟیک و اﺧـﺘﻼﻻت ﺑـﺎﻟیﻨی ﻣﺎﻧﻨﺪ کﻮری، اﺧﺘﻼل داﺋﻤی ﻋﻤﻠکﺮد ﻋﺼﺒی و ﻣﺮگ ﺷﻮد .

مظفری عنوان کرد: ﻣﺘﺎﻧﻮل ﻣی ﺗﻮاﻧﺪ از ﻃﺮیﻖ ﭘﻮﺳـﺖ، اﺳﺘﻨﺸـﺎق و اﺳـﺘﻌﻤﺎل ﺧــﻮراکی ﻣﺴــﻤﻮﻣیﺖ ایﺠــﺎد کﻨــﺪ کــﻪ اﺳــﺘﻌﻤﺎل ﺧــﻮراکی ﺷﺎیﻊ ﺗﺮیﻦ راه ﻣﺴﻤﻮﻣیﺖ اﺳﺖ .درد ﺷکﻢ، بی اﺷﺘﻬﺎیی، ﺗﻬـﻮع و اﺳﺘﻔﺮاغ از ﻋﻼیﻢ ﺷﺎیﻊ ﻣﺴﻤﻮﻣیﺖ اﺳﺖ . ﺷـﺮوع ﻋﻼیـﻢ مسومیت 12-24 ً ﺳـﺎﻋﺖ ﺑﻌـﺪ از ﻣﺼـﺮف، آﻏـﺎز ﻣی ﺷﻮﻧﺪ .

وی خاطرنشان ساخت: الکل متیلیک یا همان متانول، ضمن اینکه دارای اثرات ضد میکروبی بسیار ناچیزی در مقایسه با الکل اتیلیک (اتانول) است، به علت سمیت بالا، مصرف خوراکی آن با بروز مسمومیت های شدید، کوری و مرگ همراه است. بر خلاف اتانول که جذب پوستی از پوست سالم ندارد، میزان جذب پوستی متانول به ویژه در پوست های آسیب دیده بالا بوده و می تواند سبب بروز مسمومیت شود.
کارشناس نظارت بر مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو افزود: با توجه به خصوصیت سمی متانول، مراجع و راهنماهای معتبر بین المللی، هیچ گونه توصیه ای مبنی بر استفاده از متانول جهت ضدعفونی دست، پوست، لوازم و تجهیزات پزشکی و سطوح (مانند: دستگیره در، میز کار، کف و...) وجود ندارد.
لاله مظفری گفت: با توجه به موارد ذکر شده، به هموطنان عزیز توصیه می شود به هیچ وجه از الکل متیلیک (متانول) و یا الکل صنعتی (که حاوی درصدهای مختلفی از اتانول به همراه متانول می باشد)، برای ضد عفونی دست و پوست استفاده نکرده و چنانچه قصد دارند از فرآورده های ضدعفونی بر پایه الکل استفاده کنند، تنها از محلول های آبی الکل اتیلیک (اتانول) و یا فرآورده های استاندارد حاوی الکل اتیلیک (اتانول) با غلظت مناسب ، دارای مجوزهای بهداشتی لازم و از مراکز معتبر مانند داروخانه ها خریداری وبا رعایت اصول توصیه شده، استفاده کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار