استاد دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد:

روزهای قرنطینه فرصتی است برای انجام «ای‌کاش ها»

کرمانشاه (پانا) - استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه معتقد است این روزها مردم با عدم کنترل بر شرایط مواجه هستند اما با یک برنامه‌ریزی درست می توان این ایام را فرصتی مغتنم برای انجام برخی کارها کرد.

کد مطلب: ۱۰۳۰۹۲۵
لینک کوتاه کپی شد
روزهای قرنطینه فرصتی است برای انجام «ای‌کاش ها»

نادر امیری در گفت‌و‌گو با پانا اظهار کرد: در این ایام دشمنی به نام ویروس کرونا در کوی و برزن می‌چرخد بی‌آنکه قابل دید و شناسایی باشد. در چنین شرایطی وحشت، افسردگی و خمودگی بر ذهن و روان آدم‌ها سایه می‌اندازد.

وی توصیه کرد: در قدم اول بزرگترها باید مراقب باشند این وحشت به فرزندانشان انتقال نیابد. آنان باید توجیه شوند که همه چیز قابل کنترل است و بزرگترها برای رهایی از این بحران درمانده نیستند.

امیری ادامه داد: در روزهای قرنطینه در کنار هم بودن پیوسته اعضای خانواده موجب می شود همه چیز در خانه بماند. از جمله دلخوری‌ها که موجب دامن‌زدن به مشکلات قبلی نیز می‌شود. این دل‌آزردگی باعث خمودگی بیشتری در خانه می‌شود. بر این اساس بهتر است هر مشکلی در خانواده به سرعت رفع شود.

این جامعه‌شناس به تسهیلات رایگانی که دولت این روزها در اختیار مردم قرار داده از جمله اینترنت رایگان و دانلود رایگان کتاب از کتابخانه ملی اشاره کرد و افزود: این روزها بهترین فرصت برای مطالعه کتاب و دیدن فیلم های متعدد است.

او توصیه کرد: در روزهای حضور در خانه باید تلاش کنیم در کنار هم بودن‌ها به صورت تصنعی در نیاید و به وظیفه تبدیل نشود. فرزندان را نباید وادار به انجام تکالیف سنگین کنیم و از امر و نهی کردن به آنان بپرهیزیم. بهتر است فرزندان به‌جای حس زیر نظر بودن دائمی تا حدی از آزادی عمل برخوردار باشند.

امیری همچنین گفت: روزهای قرنطینه فرصتی است برای انجام ایکاش‌ها. همگی در زندگی، افسوس هایی دارند بخاطر انجام ندادن بعضی کارها و فعالیت‌هایی که به دلیل مشغله های زیاد؛ مجالی برای آنها نیافته بودند. این روزها بهترین فرصت برای انجام آن کارهاست.

یکی دیگر از مواردی که این استاد جامعه شناسی برای برون رفت از افسردگی و روزمرگی به خانواده ها توصیه می کند خاطره درمانی است. او تاکید کرد: در دورهمی ها بهتر است با شیوه قصه گویی و کاملا به دور از نصیحت و امر و نهی، بزرگترها خاطره هایشان را تعریف کنند و این فرصت به فرزندان هم داده شود که از گذشته و اتفاق‌هایی که برایشان پیش آمده در جمع سخن بگویند. همچنین ترغیب بچه ها به نقاشی‌کشیدن؛ نوشتن از خاطره هایی که شنیده اند؛ انجام ورزش های دسته جمعی در خانه و فعالیت‌های فکری و سرگرمی‌هایی از جمله شطرنج، منچ و... از دیگر روش‌هایی است که کودکان و نوجوانان کنار والدین خود می‌توانند انجام دهند و سرگرمی مفیدی داشته باشند.

او تاکید کرد: تمامی این فعالیت ها نباید تصنعی و اجباری باشد که بیشتر فضای خانه را د‌ل آزرده کند. بلکه با ایجاد رغبت و تهییج در اعضای خانواده باید فضایی شاد و با شور و نشاط در خانه به وجود آورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار