نماینده پیشین مجلس: جلسات علنی مجلس برای اتخاذ تدابیر لازم تشکیل شود

تهران (پانا) - نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط اضطراری حاکم بر کشور به علت انتشار ویروس کرونا، خواستار برگزاری جلسات علنی مجلس با حضور نمایندگان برای کمک به پیشگیری از تلفات، آسیب‌ها و اتخاذ تدابیر لازم شد.

کد مطلب: ۱۰۳۰۷۰۶
لینک کوتاه کپی شد
نماینده پیشین مجلس: جلسات علنی مجلس برای اتخاذ تدابیر لازم تشکیل شود

به گزارش ایرنا، «عباس قائدرحمت» با اشاره به نقش و جایگاه مجلس در فرایند تصمیم‌گیری‌ها، گفت: بر اساس اصل ۶۳ قانون اساسی، کشور نباید در هیچ زمانی بدون مجلس باشد تا بتواند به وظایف قانونی خود اعم از وظایف تقنینی و نظارتی عمل کند.

نماینده نهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از مواردی که ضرورت مداخله و حضور موثر و هوشمندانه مجلس شورای اسلامی را ایجاب می‌کند مطابق ماده ۱۵۶ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس در تدوین و تصویب طرح‌های دارای فوریت در شرایط خاص حاکم و کشور است. نمایندگان می‌توانند به ویژه در صورت عدم ارائه لایحه توسط دولت و در شرایط اضطراری به ترتیب در صورت نیاز فوری جامعه «طرح یک فوریتی»، برای جلوگیری از وقوع خسارت احتمالی و فوت فرصت «طرح دو فوریتی» و در حالت کاملاً اضطراری و حیاتی و برای مقابله سریع با خسارت حتمی «طرح سه فوریتی» ارائه کنند.

وی اضافه کرد: براساس اصل ۷۹ قانون اساسی، در حالت جنگ و شرایط اضطراری، دولت حق دارد با تصویب مجلس شورای اسلامی موقتاً محدودیت‌های ضروری را برقرار کند که قرنطینه استان، شهر و روستا و معابر نیز می‌تواند از مصادیق آن تلقی شود.

نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: در شرایط اضطراری فعلی به علت انتشار ویروس کرونا در بسیاری از نقاط کشور شرایط خاص و حتی بعضاً وضعیت قرمز اعلام می‌شود و برخی از کارشناسان از احتمال بیوتروریسم و جنگ میکروبی علیه کشورمان سخن به میان می‌آورند. برخی دیگر نیز آن را یک پدیده طبیعی دانسته و معتقدند که این بیماری صرفاً از طریق ناقلین انسانی از کشور چین به ایران وارد شده است.
وی ادامه داد: در هر صورت انتشار ویروس کرونا آسیب‌های جدی به سلامت و اقتصاد کشور وارد کرده و روز به روز بر میزان این خسارت‌ها افزوده می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا انتشار این ویروس همچنان روند صعودی داشته باشد.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار می‌رفت مجلس شورای اسلامی با حفظ رعایت نکات بهداشتی و ایمنی به صورت مداوم به فعالیت خود ادامه داده و با ارائه و تصویب طرح‌های فوریت‌دار به ویژه طرح‌های سه‌فوریتی تکالیف و وظایف همه دستگاه‌ها و دست‌اندرکاران و حوزه‌های مختلف کشور و نحوه مقابله و مبارزه صحیح با این مشکل و پیشگیری از هرگونه سوء استفاده از این آب گل‌آلود و نحوه برخورد قاطع با محتکران و سودجویان و پیشگیری از آسیب‌های بیشتر انسانی و اقتصادی کشور را به صورت شفاف و دقیق‌تر ترسیم کند.

قائدرحمت اضافه کرد: متاسفانه به جای محوریت مجلس شورای اسلامی در حوزه قانونگذاری و نظارت قانونی بر عملکرد سایر دستگاه‌ها شاهد تعطیلی جلسات علنی مجلس برای مدت زمان نامشخص هستیم و انتظار می‌رود جلسات علنی مجلس در اسرع وقت با حضور آن دسته از نمایندگانی که از سلامت لازم برخوردارند تشکیل شود.
وی ادامه داد: این نمایندگان می‌توانند با تشکیل جلسات و اتخاذ تدابیر لازم به وظایف قانونی خود در کمک به حل این معضل وارد عمل شوند و درخصوص مسائل مهمی اعم از ارتقاء سطح ستاد، ریاست و اعضای آن، وظایف و حیطه اختیارات، اعتبارات مورد نیاز، تفکیک وظایف هر دستگاه و سایر مسائل ضروری مرتبط تصمیم‌گیری کنند.

قائد رحمت پیشنهاد کرد: در صورت عدم نصاب لازم برای نمایندگان فاقد این بیماری (کرونا) جهت رسمیت یافتن جلسات علنی براساس اصل ۸۵ قانون اساسی و با توجه به شرایط خاص و ضروری کشور وضع بعضی از قوانین لازم به برخی کمیسیون‌های تخصصی تفویض شود و یا کمیسیون ویژه‌ای برای این منظور تشکیل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار