یک روانشناس در خصوص راه‌های مقابله با روزمرگی در روزهای قرنطینه خانگی‌ در گفتگو با پانا :

در خانه ماندن؛ فرصتی برای توجه و تشویق رفتارهای درست فرزندان

با سرگرم کردن فرزندان به شادی و نشاط در خانه کمک کنید

یاسوج (پانا) - روزمرگی یا همان گذراندن روزهای تکراری امری خسته کننده است. با شیوع ویروس کرونا و برای جلوگیری از انتشار گسترده‌ آن، خانواده ها به ناچار برای حفظ جان و سلامتی خودشان باید مدتی در قرنطینه خانگی به سر ببرند، اما باید به این نکته هم توجه کرد که در این بازه زمانی چه کارهای باید انجام دهیم تا دچار افسردگی و روزمرگی نشویم.

کد مطلب: ۱۰۳۰۵۰۵
لینک کوتاه کپی شد
در خانه ماندن؛ فرصتی برای توجه و تشویق رفتارهای درست فرزندان

با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و در ایران بسیاری از افراد برای مراقبت از خود و اطرافیان‌شان و جلوگیری از انتشار گسترده‌تر ویروس، به توصیه‌های متخصصان و پزشکان؛ تقریبا تمام مدت روز را در خانه می‌مانند و تنها در موارد ضروری بیرون می‌روند.

قرنطینه خانگی در شرایطی که ویروس به شدت در حال گسترش است یکی از بهترین راهکارها برای حفظ جان و سلامتی است.

اما باید به این نکته هم توجه کرد که در این بازه زمانی چه کارهای باید انجام دهیم تا دچار افسردگی و روزمرگی نشویم. به همین منظور با محبوبه مرادیان، کارشناس ارشد روانشناسی به گفت و گو پرداختیم.

محبوبه مرادیان در گفتگو با پانا در این زمینه گفت: به طور حتم هیچ یک از ما دوست نداریم تمام طول روز را بی‌حوصله و کسل بگذرانیم، بر این اساس گام نخست این است که خود بخواهیم از این حال و روز خلاص شویم.

او ادامه داد: وقتی مجبور به خانه‌نشینی هستیم و قرار است برای مدتی با دیگران ارتباط نداشته باشیم، طبیعی است که شرایط روحی و روانی‌مان تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت و واکنش‌هایی از خود نشان خواهیم داد.

مرادیان بهترین کار در این بازه زمانی را حفظ خونسردی و آرامش و سرگرم شدن با اعضای خانواده بیان کرد و افزود: برقرای ارتباط صمیمی با اعضای خانواده یکی از بهترین راهکارها برای کاهش احساس تنهایی و بی‌حوصلگی ناشی از قرنطینه یا خانه‌نشینی است.

این کارشناس روانشناسی با بیان اینکه در تعطیلات نوروزی به‌سر می‌بریم و امسال بسیاری از مردم نمی‌توانند برای دید و بازدیدهای مرسوم نوروز به همدیگر سر بزنند و دیدار تازه کنند، گفت: با کمک تکنولوژی این مشکل نیز به آسانی قابل حل است. اگر می‌خواهید با دوستان و همکلاسی‌هایتان دور هم جمع شوید یا به بستگان و آشنایان سر بزنید، نیازی نیست که حتما از خانه خارج شوید. به راحتی می‌توانید با یک تماس ویدئویی در کنار یکدیگر حضور داشته باشید و رو در رو به هم تبریک بگویید یا اگر دلتان برای دوستانتان تنگ شده است، ترتیب یک تماس تصویری دسته جمعی به شکل ویدیو کنفرانس را بدهید و همه از این دورهمی و گپ و گفت دست جمعی لذت ببرید.

مرادیان در پاسخ به این سوال که فرزندان ممکن است به دلیل نداشتن تفریحات، دچار روزمرگی و خستگی شوند و برای آنکه آنها دچار این مسیله نشوند چه باید کرد، گفت: والدین می‌توانند با سرگرم کردن فرزندان از راه صحیح؛ نه فضای مجازی و موبایل و بازی‌های کامپیوتری، به آسایش و شادی بیشتر خانواده کمک کنند.

او تاکید کرد: والدین باید رفتارهای عاطفی نزدیکی با فرزندان خود داشته باشند و بیشترین تقویت مثبت را اعمال کنند. تقویت مثبت به معنای توجه و تشویق رفتارهای درست فرزندان است.

این کارشناس مسائل روانشناسی در ادامه، فهرستی از بازی‌ها و فعالیت‌هایی را مطرح کرد که با انجام دادن آنها در شرایط قرنطینه یا خانه‌نشینی می‌توانیم نشاط بیشتری بدست آوریم و این بازه زمانی را به‌ سلامت سر کنیم.

کتابخوانی

هریک از اعضای خانه یک کتاب را بخواند و خلاصه آن را برای سایر اعضای خانواده در دورهمی بیان کند.

از سرگرمی‌های ساده خانگی استفاده کنید

مثلا با همکاری تمام افراد خانواده و مشارکت بچه‌ها آشپزی کنید. کیک و کلوچه، پیتزای سبزیجات یا آش بپزید و همه دور هم نوش‌جان کنید. بهتر است هنگام تهیه غذا و مواد اولیه در آشپزخانه به بچه ها سخت نگیرید و تمیز کردن آشپزخانه را بگذارید برای بعد.

در خانه کارهای هنری انجام دهید. بچه‌ها دوست دارند کارهای هنری انجام دهند. کاغذ و وسایل نقاشی در اختیار آنها قرار دهید و از آنها بخواهید، داستانی درباره یک روز تابستانی بنویسند و یا آن را نقاشی کنند.

مجسمه بازی

چند قطعه از آهنگ‌های مورد علاقه فرزندتان را انتخاب و با صدای بلند اجرا کنید و از آنها بخواهید بدوند و شادی کنند؛ ولی به محض توقف آهنگ در هر موقعیت و حالتی که هستند ثابت و بدون حرکت بمانند، حتی اگر یک لنگه پا هستند، باید در همان وضعیت بی‌حرکت بمانند. برای اینکه هیجان بازی را بالاتر ببرید می‌توانید از بچه ها بخواهید اداهای خاصی دربیاورند و بعد در همان حالت‌ها ثابت بمانند. سپس به برنده بازی یک مدال بدهید. همچنین می‌توانید با روبان مدالهایی درست کنید و به لباس یا سر برنده بازی بزنید.

داستان طنز بسازید

این یک بازی ایده آل برای گروه‌های بزرگ است. بچه ها را به دو گروه تقسیم کنید. به هر گروه یک پاکت پر از اجسام سفت مانند قاشق، اسباب‌بازی، جوراب، توپ یا روبان بدهید. سپس به هر گروه ۵۱ دقیقه فرصت دهید تا ایده و داستان طنز خود را بسازد. این بازی بیشتر از اینکه بین دو گروه رقابت ایجاد کند، بازی بسیار جالب و سرگرم‌کننده‌ای است. حتی می‌توانید از بچه‌ها بخواهید که در صورت تمایل به داستان‌های طنز دوستان خود رأی بدهند.

سیب‌زمینی داغ

این بازی خنده همه افراد را به دنبال دارد. از بچه ها بخواهید به صورت دایره وار روی زمین بنشینند. آهنگی پخش کنید و یک سیب زمینی یا توپ به بچه ها بدهید و بخواهید با تمام سرعت آن را دست به دست کنند. به محض تمام‌شدن آهنگ، بازیکنی که سیب‌زمینی در دستش باشد، باید از حلقه بازی خارج شود. این بازی را آنقدر ادامه دهید تا تنها یک نفر باقی بماند. او برنده بازی است.

بازی بله - نه؛ به‌صورت معکوس

یک بازی ساده برای مچ‌گیری از افرادی است که قدرت تمرکز ندارند. یک بچه سر زبان دار باید در حکم پرسشگر ظاهر شود و از نفر مقابل سوال‌های بدیهی بپرسد و طرف مقابل هر جایی که باید بگوید«بله»، جواب «نه» بدهد و بالعکس. کسی که سوال می‌پرسد حسابی باید پرحافظه و با تمرکز باشد و تا می‌تواند به بازی سرعت بدهد تا کسی که به سوال‌ها جواب می‌دهد، دستپاچه شود. زبان سوخته‌ها زودتر از بازی کنار می‌روند. کسی که در مقابل تعداد بیشتری از سوال‌ها مقاومت می کند، برنده بازی است.

ساعاتی را هم به ورزش و تحرک اختصاص دهید

از آن سو می‌توانید مبل‌ها را کنار بکشید و یک آهنگ ورزشی بگذارید. لباس مناسب ورزش بپوشید و با هم کمی نرمش کنید.

لحظاتتان را ثبت کنید

پیشنهاد دیگر در مورد ثبت لحظات کنار هم است. لباس‌های قشنگ بپوشید و عکس یادگاری بگیرید. آلبوم‌های عکس را بیاورید و با هم عکس‌ها را ببینید و درباره خاطرات آن با هم صحبت کنید. همچنین خاطرات قدیم خانوادگی را برای فرزندان تعریف کنید.

در پایان؛ هر فعالیت را ارزیابی کنید

در پایان فعالیت با فرزندان در مورد احساس او نسبت به بازی‌ها و فعالیت‌ها صحبت کنید و در طی گفتگو شنونده خوبی باشید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار