سیفی: بر اساس اساسنامه مدارس عشایری، سرانه این مدارس سه برابر مدارس عادی است

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد بر اساس اساسنامه مدارس عشایری، سرانه این مدارس سه برابر مدارس عادی است لذا لازم می‌دانیم این دانش‌آموزان را در هر نقطه از کشور شناسایی کنیم.

کد مطلب: ۱۰۳۰۳۴۴
لینک کوتاه کپی شد
سیفی: بر اساس اساسنامه مدارس عشایری، سرانه این مدارس سه برابر مدارس عادی است

محمدرضا سیفی مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا درباره اقدامات شش ماهه آخر سال ۹۸ این دفتر گفت: دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر نیازمند حمایت است ما اکنون بر آموزش عشایر تمرکز کردیم اما گستره توسعه عدالت آموزشی بالاست و بر اساس شعار وزیر آموزش و پرورش توقع این است که حداقل از سال جاری با توجه به ساختار تعیین شده، نیرو و منابع انسانی به ما تخصیص داده و علاوه بر آن شرایطی مهیا شود که اختیار عمل بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم عدالت آموزشی را اجرا کنیم‌.

او درباره مهم‌ترین اقدامات شش ماهه آخر سال 98 افزود: به استناد راهکار ۷-۵ سند تحول بنیادین که باید دانش‌آموزان عشایری در هر نقطه از کشور شناسایی شوند و تحت پوشش آموزش و پرورش عشایری قرار بگیرند، همچنین بر اساس اساسنامه مدارس عشایری، سرانه این مدارس سه برابر مدارس عادی است لذا لازم می‌دانیم این دانش‌آموزان را در هر نقطه از کشور شناسایی کنیم.

تاکید بر توسعه عدالت آموزشی

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: به دلیل اینکه دانش‌آموزان عشایری و خانواده آن‌ها دائماً در حال کوچ هستند و زندگیشان مبتنی بر کشاورزی است باید بتوانیم توسعه عدالت آموزشی را برای آنان رقم بزنیم.

شناسایی ۳ هزار دانش‌آموز عشایری در ۳ استان

سیفی گفت: برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی است که در استان‌های فاقد تشکیلات عشایری، مانند استان‌های هرمزگان، بوشهر و مازندران ۳ هزار دانش‌آموز عشایری را شناسایی کردیم و از سال جاری طبق سامانه سناد، این دانش‌آموزان در آموزش و پرورش عشایری تحت پوشش قرار می‌گیرند.

مدیرکل دفتر توسعه و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش به اقدام دیگری که در سال ۹۸ انجام شده است اشاره کرد و گفت: ۱۷ هزار دانش‌آموز عشایری استان سیستان و بلوچستان تحت پوشش دفتر عشایری نبودند اما در سالی که گذشت با حمایت وزیر آموزش و پرورش زیر چتر حمایتی ما قرار گرفتند.

او اضافه کرد: مدتی بود که برای تامین هزینه‌های دانش‌آموزان عشایری و خانواده‌های آنان از استان‌های کرمانشاه، همدان و خوزستان به دلیل کوچشان اختلاف نظر بود اما بر اساس ماده ۱۴ اساسنامه این مدارس، هزینه این دانش‌آموزان برعهده خود استان قرار گرفت.

متناسب‌سازی ماده درسی و متون آموزشی دانش‌آموزان بر اساس شرایط جغرافیایی، محلی و منطقه‌ای

سیفی گفت: اقدام دیگری که از سال گذشته تاکنون مورد تاکید قرار گرفته است و باید بر اساس ماده ۸ اساسنامه اجرا می‌شد این بود که ماده درسی و متون آموزشی دانش‌آموزان باید بر اساس شرایط جغرافیایی، محلی و منطقه‌ای متناسب‌سازی شود که هماهنگی این موضوع با سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است.

او ادامه داد: طبق ماده ۱۱ اساسنامه مدارس عشایری باید تربیت و تامین معلمان واجد شرایط بومی از سوی دو دانشگاه فرهنگیان و رجایی بر عهده گرفته شود. در سال جاری در ۲۶ استان که دانش‌آموزان عشایری داریم این ماده اجرا خواهد شد زیرا تدریس در مدارس عشایری از سوی معلم عشایری بهتر است.

سیفی ادامه داد: ماده ۱۳ اساسنامه مدارس عشایری که بر افزایش کیفیت آموزشی تاکید دارد نیز مهم است تا بتوانیم نیروهای توانمندی برای آموزش دانش‌آموزان داشته باشیم. در مدارس عشایری نباید سرباز معلم به کار بگیریم، باید معلمان برای تدریس انگیزه کافی داشته باشند و ما نیز این انگیزه را تقویت کنیم.

آموزش هزار و ۷۶۰ معلم چند پایه

مدیر کل مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش به پرداخت آمد و شد، اسکان، سختی کار و حق کوچ معلمان عشایری اشاره کرد و گفت: هزار و ۷۶۰ معلم چند پایه آموزش دادیم تا توانمند شوند که در این مدت ۲.۵ درصد میزان تحصیل دانش‌آموزان عشایری رشد پیدا کرده است.

سیفی اشاره کرد: از بین ۱۵ میلیون دانش‌آموز کشور ۱۸۵ هزار دانش‌آموز عشایری داریم که تعداد دانش‌آموزان دختر ما ۸۶ هزار و ۹۲۱ نفر یعنی ۴۶.۹۲ درصد است.

او در ادامه گفت: ۳۰ درصد افزایش در تعداد مدارس شبانه روزی از ابتدای دولت تدبیر و امید داشته‌ایم و ۲۲ هزار و ۲۴۰ دانش‌آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند همچنین تعداد مدارس کانتینری عشایری از ۷۷۴ مدرسه به هزار و ۳۳۵ مدرسه در سال 98 رسیده است.

۷۲ درصد معلمان عشایری با مدرک لیسانس در مدارس تحصیل می‌کنند

مدیر کل مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تعداد مدارس چادری ۸۰۰ مدرسه است گفت: ۷۲ درصد معلمان عشایری با مدرک لیسانس در مدارس تحصیل می‌کنند. ما برای اولین بار در آموزش پرورش عشایری مجمع خیرین مدرسه ساز را تاسیس کردیم که تا آخر سال تحصیلی هیچ مدرسه عشایری به‌ویژه در اردبیل به صورت ساختمانی و ساختاری مشکلی نداشته باشد.

او اضافه کرد که اصرار داریم اگر خیرین می‌خواهند مدرسه بسازند بهتر است مدرسه کانتینری با پلان خورشیدی بسازند که برای دانش‌آموزان عشایری مناسب است.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش به تشکیل ۳ دبیرخانه تحت عنوان دبیرخانه توسعه عدالت آموزشی، توانمندسازی معلمان عشایری، ارتقای کیفیت آموزش در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان و آذربایجان غربی اشاره کرد که این موضوع برای اولین بار است اتفاق می‌افتد.

هوشمند شدن مدارس عشایری خراسان جنوبی

سیفی در پایان با اشاره به صحبت آذری جهرمی وزیر ارتباطات گفت: تا پایان سال تحصیلی تمام مدارس خراسان جنوبی هوشمند خواهند شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار