شکست کرونا ویروس با مثبت اندیشی در کنار رعایت نکات بهداشتی؛

لزوم دغدغه‌مندی و فراگیری مهارت‌های زندگی شاد در ایام خانه‌نشینی

ذهن مثبت، از قلب پر از ایمان سرچشمه می‎گیرد

مشهد(پانا)- رئیس اداره مشاوه تربیتی - تحصیلی آموزش و پرورش خراسان رضوی؛ مثبت‌اندیشی را امری ذهنی و عاطفی می‌داند که مخصوصا در شرایط قرنطینه اجباری کرونایی باعث افزایش احتمال موفقیت در مقابله با این ویروس و داشتن حس خوشبختی و امید به زندگی می شود.

کد مطلب: ۱۰۳۰۱۳۵
لینک کوتاه کپی شد
لزوم دغدغه‌مندی و فراگیری مهارت‌های زندگی شاد در ایام خانه‌نشینی

مرتضی سبزی‌کاران در گفتگو با پانا اظهار کرد: چندی است همه ما مرورگر اطلاعاتی در خصوص کرونا ویروس هستیم. از واکسن پیشگیری و داروی درمان کرونا گرفته تا شیوه‌های مواجهه و مقابله با آن. در این میان جستجوی اطلاعات در سایت‌های اینترنتی و فضای مجازی و یا گفته‌ها و شنیده‌ها از دوستان و اطرافیان، همه و همه دغدغه‌هایی را برایمان ایجاد کرده است؛ به‌ویژه با تعطیلی مدارس این دغدغه‌ها برای دانش‌آموزان و والدین بیشتر شده است. اما واقعیت تمام و کمال این است که ما انسانیم. آن هم در قرن 21، اشرف مخلوقات و صاحب تفکر و دانش. بنابراین نباید امید و امیدبخشی را از یاد ببریم و قدرت خود را نادیده بگیریم.

او ادامه داد: واقع‌بینی کلید حل مشکلات است. واقعیت این است که ویروس اکثر کشورهای جهان را فراگرفته است، اما دستورالعمل‌های ساده مراقبتی دارد. از قبیل شستشوی مرتب دستان، پرهیز از رفت و آمدهای غیرضروری و... پس چرا نگرانیم؟ هرچقدر انرژی مثبت درون ما کاهش پیدا کند، بدبینی ما نسبت به دنیای پیرامون خود نیز افزایش پیدا خواهد کرد. مثبت‌اندیشی، امری ذهنی و عاطفی است که مخصوصا در شرایط قرنطینه اجباری کرونایی باعث افزایش احتمال موفقیت فرد در مقابله با این ویروس و داشتن حس خوشبختی و امید به زندگی می‌شود. خوش‌بینی به معنی نادیده‌گرفتن اتفاقات منفی نیست، بلکه به معنی پذیرش آنها و تلاش برای تغییر آن‌هاست. در واقع ذهن مثبت، از قلب پر از ایمان سرچشمه می‎گیرد.
او با بیان اینکه به‌جای نگرانی باید دغدغه‌مند بود و از همه مهمتر باید در خانه ماند و مهارت‌های زندگی شاد در خانه را فرا گرفت، افزود: تعطیلی مدارس طبیعتا دغدغه‌های جدیدی را برای دانش‌آموزان و والدین ایجاد کرده است؛ به ویژه این‌که معلوم نیست تا چه زمانی ادامه دارد. بنابراین به منظور کنار آمدن با این شرایط نیازمند کسب مهارت‌هایی هستیم تا بتوانیم روزهای در خانه ماندن را به فرصت‌های خوب زندگی در کنار هم و به لحظاتی شاد و خاطره انگیز تبدیل کنیم.
سبزی‌کاران، در تشریح نیازهای والدین برای فراهم‌سازی محیط آرامش‌بخش و شاد در این روزها گفت: برای برقراری ارتباط مناسب با فرزندان لازم است والدین در خصوص انتخاب برنامه‌های روزانه با کودکان و نوجوانان صحبت و مشورت کرده و حتی از خود فرزندان سوال کنند که برای امروز چه پیشنهادهایی دارند و در کنار آنها فعالیت‌های خوشایند را در برنامه‌ریزی‌های روزانه فرزندانشان انتخاب کنند.

او در ادمه بیان کرد: در صورتی که فرزندان بی‌حوصله، بی‌تاب و کسل شده‌اند یا نسبت به توصیه‌های بهداشتی و پزشکی بی‌توجهند و اصرار در رفتن به بیرون از منزل دارند، بهتر است والدین به جای استفاده از جملات دستوری مانند: بیرون نرو و در خانه بمان؛ ضمن برشمردن دغدغه‌ها و نگرانی‌هایشان درباره آسیب‌های بیرون رفتن از خانه با کودکان صحبت کنند.
رییس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان با اشاره به استفاده از بازی‌ها و سرگرمی‌های خانگی گفت: مشارکت بچه ها در فعالیت‌ها و سرگرمی‌های خانگی از پختن کیک و شیرینی و غذاهای خانگی گرفته تا انجام بازی‌های خانوادگی و نمایش عروسکی، تماشای دسته‌جمعی برنامه‌ها و فیلم‌های تلویزیونی، نیایش کردن، گوش دادن به موسیقی، باغبانی و تماشای رشد گیاهان، خواندن کتاب، مخصوصا داستان و تعریف خاطرات قدیمی و مطالعه در حوزه‌های مختلف می‌تواند فواید آموزشی بسیاری برای کودکان داشته باشد.

او ادامه داد: انجام بازی‌هایی که با استفاده درست از عضلات و اندام‌های مختلف و تقویت آن‌ها صورت می‌گیرد، منجر به تخلیه انرژی‌های اضافی کودک شده و علاوه بر جلوگیری از ناآرامی، پرخاشگری، عصبانیت و بدخلقی کودک در خانه، کسب تجربه هیجانات مثبت در فرزندان را موجب می‌شود. از دیگر بازی‌های دسته‌جمعی می‌توان به ساخت پازل اشاره کرد و یا اینکه درباره یک شیئی در اتاق، بدون ذکر نام توضیح بدهند و باقی اعضای خانواده درباره آن حدس زده و روی کاغذ بنویسند و در نهایت آن را پیدا کنند.
سبزی‌کاران، خودداری کردن از گفتن مطالب و سخنان منفی را در این روزها مهم دانست و گفت: تمرکز بر روی امور منفی زندگی نه تنها باعث تضعیف عملکرد ما در رویارویی با آنها می‌شود، بلکه باعث بدبینی ما نیز خواهد شد. بر این اساس از بیان مطالب منفی به ویژه در حضور فرزندان خودداری کنیم.
رییس اداره مشاوره خراسان رضوی عنوان کرد: در شرایط تعطیلی نابهنگام مدارس یکی از دغدغه‌های دانش‌آموزان دوری از همسالان و مسائل تحصیلی مربوطه است. لازم است والدین ضمن مدیریت اضطراب و استرس در خود و فرزندان، از برنامه آموزشی ارائه شده در تلویزیون و فضای مجازی به ویژه فضای معرفی شده از طرف مدارس و آموزش و پرورش مطلع شوند و ضمن ارتباط با معلمان از طریق فضای مجازی و پاسخگویی به پرسش‌های دانش‌آموزان، در غنی‌سازی اوقات آنها بکوشند. البته والدین نباید فراموش کنند آموزش‌های غیرحضوری زمانی تأثیر بهتری خواهد داشت که در محیط و شرایط توأم با آرامش انجام شود و در این خصوص بایستی سعی کنند فضای منزل را در ساعات فوق آرام و شاد نگه دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار