شایعه ای که هراس مردم لرستان از کرونا را دو چندان کرد

لرستان (پانا) - طی چند روز گذشته با انتشار شایعه تعطیلی بازار لرستان و نبود اقلام اساسی به وسیله افرادی سود جو که می خواهند جیب های خود را پر کنند، مردم دچار اضطراب و استرس شده و در حالی که شیوع بیماری کرونا افزایش یافته، مردم را برای تامین مایحتاجی که کمبود آن شایعه شده به خیابان ها کشانده است.

کد مطلب: ۱۰۲۹۹۵۰
لینک کوتاه کپی شد
شایعه ای که هراس مردم لرستان از کرونا را دو چندان کرد

به گزارش مهر، مثل همه شایعات، این بار هم نقل "یک کلاغ چهل کلاغ" و حاصل آن تشویش اذهان عمومی و هراس از نبود کالاهای اساسی شد، تا شهروندان با هجوم بیشتر به مراکز خرید، نانوایی ها، قصابی ها و بازارهای روز ناخواسته کرونا را در شیوع هر چه بیشتر یاری کنند.

انگار که اقدامات پیشگیرانه به دلیل اطلاع رسانی نادرست و سوء برداشت از هشدارها نتیجه معکوس داشته و به جای اینکه شهروندان در آرامش روحی و دوری از استرس در خانه بمانند، دچار اضطراب شده و برای تامین مایحتاجی که کمبود آن شایعه شده به خیابان ها بیایند.

حتی برخی اصناف درخواست افزایش قیمت را پیشنهاد کرده اند که سازمان صنعت، معدن و تجارت با آن مخالفت کرده و البته برخی فروشندگان نیز با ماهی گرفتن از این آب گل آلود خودسرانه قیمت ها را افزایش داده و مردم که در هراس کمبود کالاهای اساسی خود هستند بدون توجه به نرخ گذاری ها، مایحتاج خود را تهیه می کنند. در حالیکه استاندار لرستان اعلام کرده در شرایط کنونی کمبود مایحتاج اولیه و کالاهای ضروری مردم قابل قبول نیست و باید بازار از اقلام مورد نیاز تامین شود به طوریکه شهروندان در این زمینه دغدغه ای نداشته باشند.

شایعه کمبود کالا و تعطیلی بازار لرستان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: هیچ کمبودی در زمینه کالاهای اساسی در سطح استان نداریم بنابراین مردم به شایعات توجه نکنند.

محمدرضاصفی خانی با تاکید بر اینکه وضعیت ذخیره مواد غذایی و اقلام اساسی در استان مطلوب است ادامه داد: اکنون ۲۸۰ تن مرغ منجمد، ۲۸۰ تن گوشت منجمد و ۸۰۰ تن برنج با همکاری جهاد کشاورزی استان تامین شده و در حال توزیع است.

او تصریح کرد: این اقلام در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و عمده فروشی ها توزیع می شود و در روزهای آینده نیز ۳۰۰ تن برنج دیگر وارد بازار خواهد شد.

صفی خانی تاکید کرد: قصابی‌ها، واحدهای پروتئینی، فروشگاه‌ها و اصنافی که اقلام اساسی مورد نیاز مردم را تامین و توزیع می کنند به هیچ عنوان تعطیل نخواهند شد و فعالیت خود را به روال سابق ادامه می‌دهند.

در خصوص تعطیلی بازار خرم آباد تصمیمی گرفته نشده است

فرماندار خرم آباد نیز امروز پنجشنبه در جلسه ستاد مبارزه با ویروس کرونا گفت: هیچگونه تصمیمی در خصوص تعطیلی بازار گرفته نشده و واحدهای تامین کننده مایحتاج مردم در حال فعالیت هستند.

جعفر طولابی افزود: شهروندان به هیچ وجه نگران تامین مایحتاج خود نباشند. چرا که از طریق دستگاه های متولی اقلام اساسی و مواد خوراکی برای ایام نوروز و چندین ماه تامین شده و فروشگاه های زنجیره ای نیز در تمام روزهای جاری باز و فعال هستند.

او تاکید کرد: مردم به شایعات و جوسازی های فضای مجازی توجه نکنند، چرا که تا امروز هیچ تصمیمی مبنی بر تعطیلی فروشگاه های زنجیره ای، سوپرمارکت ها، نانوایی ها و قصابی ها اتخاذ نشده است.

او گفت: در شرایط کنونی به شهروندان پیشنهاد می شود برای خریدهای غیرضروری از منزل بیرون نروند تا سلامت خود و خانواده شان حفظ شده و مقابله با کرونا تسهیل شود.

تعطیلی بازار بروجرد برای مقابله با ویروس کرونا تکذیب شد

فرماندار بروجرد نیز ضمن تکذیب خبر تعطیلی بازار این شهرستان گفت: آرایشگاه ها، رستورانها و مراکزی که فعالیت آنها باعث تجمع شهروندان شود، تعطیل شده است. چرا که تعطیلی برخی صنوف تاثیری بر بازار کالاهای اساسی ندارد و از طرفی در پیشروی بیماری اثرگذار است.

عبدالرحیم رحیمی عنوان کرد: ابتدا اتوبوسرانی را که محل تجمع بود تعطیل کرده ایم و اکنون تاکسی های سطح شهر به صورت زوج و فرد با نظارت های لازم فعالیت می کنند.

او همچنین با اشاره به تعطیلی آرایشگری ها از تعطیلی طلافروشی ها، خرید و فروش ضایعات دست دوم، کافی نت ها، رستوران ها و اماکن ورزشی خبر داد و گفت: مکان هایی که تجمع دارند تعطیل شده است.

رحیمی اضافه کرد: همه سوپر مارکت ها، قصابی ها، مرغ فروشی ها و صنوفی که با عرضه مواد اولیه ارتباط دارند همچنان در بازار فعالیت داشته و اقلام ضروری و مورد نیاز را در اختیار مردم قرار می دهند.

رکود ۷۰ درصدی اصناف لرستان بر اثر شیوع کرونا

رییس اتاق اصناف لرستان نیز گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش شدید خرید توسط مردم بازار اصناف استان ۷۰ تا ۸۰ درصد دچار رکود شده است.

منوچهر اسبکوه افزود: درصد باقی مانده اصناف نیز که تاحدودی از رکود فعلی در امان مانده اند مربوط به صنوف میوه و تره بار، آذوقه و مواد بهداشتی و ضدعفونی هستند.

او تصریح کرد: در حال حاضر صنوف همچون تالار و رستوران دارها، آرایشگرهای زنانه، لوازم خانگی، پوشاک، کیف و کفش، خوار و بار و آجیل فروشی ها به شدت دچار افت فروش شده اند و می توان می گفت درآمد آنها حتی برای پرداخت اجاره و هزینه های جانبی نیز کفاف نمی دهد.

او در خصوص اجبار تعطیلی برخی واحدهای صنفی نیز گفت: به جز تالار ها به اصنافی همچون آرایشگری ها؛ خیاطی ها و طلافروشان پیشنهاد شده به دلیل رعایت سلامت خود و شهروندان فعالیت نکنند، اما اجبار برای تعطیلی این واحدها موجب تشنج در بازار می شود.

اسبکوه با بیان اینکه در حال حاضر تعدادی از این صنوف به طور کامل تعطیل هستند افزود:‌ اصناف استان و کشور مواردی همچون تورم، تحریم، رکود و جنگ اقتصادی را تحمل کرده و پشت سرگذاشته اند اما در شرایط شیوع کرونا به شدت متضرر شده اند که برای اتمام این وضعیت باید همه مردم نسبت به رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه ها توجه کنند تا شرایط به حال عادی بازگردد.

او ادامه داد: برخی خیابان های اصلی و مراکز خرید همچنان شاهد تردد نسبتا بالای شهروندان است اما در عمل خرید چندانی از واحدهای صنفی نمی شود و به نظر می رسد شهروندان بدون توجه به رعایت توصیه متخصصان در معابر عمومی حاضر می شوند.

او با اشاره به فعالیت حدود ۵۶ هزار واحدصنفی لرستان گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد این واحدها مستاجر هستند و خوش بینانه ترین رقم اجاره بهای آنها به ویژه در شهر خرم آباد از سه میلیون تومان تا پنج میلیون تومان است که متاسفانه در شرایط کنونی قادر به پرداخت این اجاره ها نیستند.

اسبکوه تاکید کرد: از مالکان این واحدهای تجاری تقاضا می شود با توجه به شرایط کنونی و رکود بازار، با مستاجران خود همکاری داشته و با بخشش و یا تعویق طلب خود گامی در راستای تسکین روحی صنوف بردارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار