جلوه های زیبا از بسیج عمومی برای مهار کرونا

اردبیل (پانا) - شیوع ویروس کرونا با وجود اضطرابی که در جامعه ایجاد کرده اما موجب بروز جلوه های زیبایی از بسیج مردم خیرخواه اردبیل برای مبارزه با این ویروس شده است.

کد مطلب: ۱۰۲۹۸۴۸
لینک کوتاه کپی شد
جلوه های زیبا از بسیج عمومی برای مهار کرونا

کرونا ویروس در شهرهای مختلف استان اردبیل پخش شده است. بعد از تایید خبر شیوع کرونا در استانهای قم، تهران و گیلان، از هفته اول اسفند ماه زمزمه هایی از موارد ابتلاء به کرونا در استان اردبیل شنیده شد.
بجز شهرستانهای اردبیل و مشگین شهر، در برخی دیگر از شهرهای استان از جمله خلخال و گرمی هم موارد ابتلاء به این بیماری مشاهده شده است.
با افزایش تعداد آمار مبتلایان، مردم کم کم موضوع را جدی گرفتند و جلوه های زیبایی از بسیج عمومی برای کاهش سرعت انتشار ویروس شکل گرفت.
قدرت اخوان اکبری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: برغم شروع اقدامات پیشگیرانه، پیش بینی می شود روند شیوع ویروس کرونا در استان تا نیمه اول فروردین 98 به اوج برسد و اگر مراقبت ها ادامه پیدا کند، به تدریج از دامنه شیوع ویروس کاسته خواهد شد.
رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هم گفت: تا قبل از اوج شیوع عمومی بیماریهای سرایت کننده، در همه دنیا تعداد آمار مبتلایان به بیماریهای ویروسی معمولا بیشتر از آمار اعلام شده است زیرا همواره کسانی وجود دارند که علایم بیماری در آنها دوره نهفتگی خود را می گذراند.
مجید محمد غریبانی با بیان اینکه روند رشد شیوع بیماری کرونا در استان اردبیل آغاز شده است تاکید کرد: برای قطع چرخه شیوع و کنترل بیماری نیاز است تا مردم در خانه بمانند و از ترددهای شهری و برون شهری خودداری کنند.
آیت‌الله سیدحسن عاملی امام جمعه اردبیل از مردم خواسته است حداقل تا دو هفته در خانه بمانند تا دامنه شیوع ویروس کاهش یابد.
او با اشاره به نزدیکی به ایام عید نوروز گفت: مبادا در این روزها همانند گذشته رفتار کرده و به دید و بازدید هم برویم، با تلفن نیز می‌شود عید و سال نو را به همدیگر تبریک گفت.
رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اضافه‌کرد: صله رحم صرفا به معنای دید و بازدید نیست بلکه هدف از آن رفع نیاز خویشاوندان و گشودن گره از مشکلات آنهاست.
امام جمعه اردبیل همچنین با اشاره به اینکه تعداد قابل‌توجهی از اردبیلی‌ها در استان‌های دیگر مشغول کار بوده و ایام سال نو به وطن خود برمی‌گردند، افزود: امسال وضعیت فرق کرده و بهتر است آنها در شهر محل کار و اقامت فعلی خود بمانند و ناقل احتمالی ویروس کرونا نباشند.

دستگاههای اجرایی استان اردبیل اقدامات مختلفی برای محدودیت مسافرت های بین شهری و درون شهری و کاهش تردد مردم در محافل عمومی انجام داده اند.
در کنار کاهش ساعات کاری ادارات و بانک ها و بستن راههای اصلی استان و ممانعت از ترددهای غیرضروری مسافران، به جز فروشگاههای عرضه مواد غذایی، اکثر مراکز تجاری و اصناف مختلف، بازارهای هفتگی . مراکز تفریحی و اقامتی در آستانه سال نو تعطیل شده اند. حتی زندانها هم نیمه تعطیل شده و اکثریت زندانیان به مرخصی فرستاده شده اند.
برای جلوگیری از تراکم متقاضیان، ساعات کاری مراکز تعویض پلاک اردبیل افزایش یافته است و کلیه نانوایی ها و جایگاههای عرضه سوخت موظف به رعایت موارد بهداشتی ویژه ای شده اند.
شوراهای اسلامی شهرهای استان اعلام کرده اند مهلت پرداخت عوارض و تخفیف های آخر سالی پروانه های ساختمانی تا نیمه اول اردیبهشت ماه آینده تمدید شده است. پلیس راهنمایی و رانندگی هم مهلت انقضای معاینه فنی خودروها در سال 98 را تا نیمه اول اردیبهشت ماه سال آینده تمدید کرده است.

عملیات ضد عفونی خودروهای عمومی و شخصی، منازل، مراکز اداری و تجاری و اماکن عمومی شهرها و روستاها روزانه انجام می شود تا از تراکم ویروس در محیط جلوگیری شود.
در ورودی تمامی ادارات استان اردبیل و اکثر مغازه های عرضه کننده خدمات و مواد غذایی، اسپری ضدعفونی کننده در اختیار مراجعان قرار گرفته است تا قبل از ورود به اتاق‌ها و طبقات، مورد استفاده قرار گیرد.
همچنین تیم‌های تخصصی جنگ نوین و امدادی ارتش و سپاه در استان اردبیل به عملیات مقابله با شیوع ویروس کرونا پیوسته اند. و در کنار شهرداریها و دهیاری ها، بخش قابل توجهی از وظیفه گندزدایی و ضدعفونی محیط های عمومی را بر عهده گرفته اند.
سرهنگ سیدعلی تدین ،فرمانده تیپ ۳۷ سپاه حضرت عباس(ع) اردبیل گفت: از اولین روزهای ورود ویروس کرونا به کشور، سپاه نیز همچون دستگاه‌های اجرایی مرتبط در کنار مردم بوده است و در راستای خدمات‌رسانی به مردم از هیچ تلاشی دست برنمی‌دارد.
ویروس کرونا در کنار ترس و هراسی که در جامعه ایجاد کرده است، اما در گذر زمان زوایای پنهان جامعه را بروز داده و هر روز حکایت تازه ای از نیک‌اندیشی و نوع‌دوستی مردم ایران خلق و ایجاد می‌کند.
ویروس کرونا تقریبا تمام اقشار جامعه را در یک کار جمعی به حرکت در آورده است. از کشاورزی که ابزار و ادوات سم‌پاشی خود را در خدمت ضدعفونی معابر قرار داده تا آموزگاری که با وجود تعطیلی کلاس‌های درس دانش‌آموزان خود را فراموش نکرده و با راه‌اندازی کلاس مجازی به درس و مشق آنها رسیدگی می‌کند تا آنها عقب‌ماندگی درسی نداشته باشند.
برخی از مردم اردبیل به صورت داوطلبانه اسپری های ضدعفونی به دست گرفته اند و هر کجا که لازم باشد، خودپردازها و اماکن عمومی را ضدعفونی می کنند.
چند نفر از ابزار فروشان اردبیلی ماسکهای موجود فروشگاههای خود را به صورت رایگان بین مردم توزیع کرده اند.
یکی از فروشندگان مواد پلاستیکی در چهارراه حافظ اردبیل تاکنون صدها عدد ظرف اسپری جیبی را به صورت رایگان بین مردم توزیع کرده است.
هر روز در فضای مجازی اطلاعیه‌ها ، تصاویر و اخباری در باره توزیع رایگان مواد بهداشتی از سوی شهروندان پخش و به اشتراک گذاشته می‌شود.
فرزاد قلندری، معاون امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: دو نفر از خیران استان روزانه ۱۷ تن مواد ضدعفونی کننده که مورد تایید آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی است به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهند و تعداد دیگری از خیران هم برای پیوستن به این کار خیر اعلام آمادگی کرده اند.
در این روزهای سخت، ویروس کرونا به سرعت موجب از بین رفتن برخی رسوم از جمله تشریفات در آیین های عزا شده و ریخت و پاش و دادن احسان و نذری در تالار و مساجد برچیده شده است. خانواده های مصیبت دیده اعلام کرده‌اند که تمام هزینه‌های مراسم ختم عزیزانشان را به تهیه مواد ضدعفونی و کمک به پیشگیری و مهار کرونا اختصاص می‌دهند.

با اعلام شیوع ویروس کرونا، در شهر اردبیل بخش سوانح سوختگی (تروما) بیمارستان امام خمینی (ره) اولین مرکز درمانی بود برای درمان بیماران کرونایی اختصاص یافت. به دنبال سه رقمی شدن تعداد مبتلایان، بیمارستان امام رضا (ع) دانشگاه آزاد اسلامی هم برای بستری بیماران کرونا آماده سازی شده است. در دیگر شهرهای درگیر با ویروس، بخش های تخصصی کرونا در بیمارستانها ایجاد شده اما این برنامه ریزی هم انجام شده است تا در صورت لزوم، از همه بخش ها برای بستری بیماران کرونایی استفاده شود.
در عین حال مسئولان با پیش بینی احتمال افزایش شیوع بیماری، به فکر احداث بیمارستان صحرایی و استفاده از فضاهای ورزشی و آموزشی هستند؛ اگرچه تا لحظه انتشار این گزارش، تعداد مبتلایان در کل استان حداکثر 200 نفر است و ظرفیت فعلی بخش های درمانی در نظر گرفته برای بستری بیماران بدحال کافی است.
به گفته اکبربهنامجو استاندار اردبیل، تاکنون یکهزار تخت بیمارستانی در استان اردبیل برای بستری شدن بیماران کرونایی در نظر گرفته شده است.
همچنین اولین آزمایشگاه تشخیصی کرونا ویروس در استان اردبیل از نوزدهم اسفند ماه در بیمارستان امام رضا (ع) شهر اردبیل آغاز به کار کرده است.
در بیمارستان‌ها پزشکان و پرستاران در صف مقدم مبارزه با بیماری کرونا قرار گرفته‌اند و حس تکریم و تجلیل از زحمات این قشر در بین آحاد جامعه قوت گرفته است.
خانم محمدی ، مسئول بخش کرونا در ترومای بیمارستان امام (ره) اردبیل می‌گوید: تمام افرادی که در این بخش مشغول کار هستند به صورت داوطلبانه به عشق خدمت به همنوعان خود و تعهدی که نسبت به شغل و حرفه خود دارند مشغول فعالیت هستند.
خانم رسولی، مسئول کنترل عفونت بخش بیماران کرونا هم گفت: احساس مسوولیت همه ما را واداشته تا داوطلبانه در اینجا خدمت کنیم و هم اکنون نیز وضعیت به خوبی پیش می‌رود.
او بیان‌کرد: هر بیماری که در این بخش بهبود می‌یابد شعف و سرور وجود ما را فرا می‌گیرد و با توجه به روحیه موجود امیدواریم که بزودی از این بحران خارج شویم.

معاون اقتصادی استاندار اردبیل گفت: به دنبال افزایش ناگهانی تقاضا برای مصرف مواد ضدعفونی، ظرفیت تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده در استان افزایش یافته است.
ارژنگ عزیزی افزود: برای ضد عفونی دستگاه‌های دولتی و ادارات تنها از وایتکس استفاده می شود و الکل مورد نیاز در اختیار کارخانه‌ها قرار گرفته تا مواد ضد عفونی مورد نیاز در اختیار مردم قرار گیرد.
رئیس سازمان صمت استان هم از سه شیفته شدن مراکز تولید ماسک و مواد شوینده در استان اردبیل خبر داد.
رامین صادقی اظهار کرد: با ظرفیت تولید فعلی، روزانه ۲۵ هزار بطری مواد ضدعفونی و ۳۰ هزار ماسک در استان اردبیل بین مردم توزیع می شود و دو خط جدید تولید ماسک با قابلیت تولید روزانه ۲۰۰ هزار ماسک در اردبیل هم در حال راه اندازی شدن است.
حبیب ابراهیم‌پور، رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل گفت: در راستای پیشگیری از شیوع بیماری ویروسی کرونا کابین ضدعفونی کننده کرونا در استان اردبیل به همت فناوران پارک علم و فناوری طراحی و تولید شد و با تامین هزینه توسط خیرین در اختیار بیمارستان امام خمینی قرار گرفت.

خطر شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها را از رونق انداخته است و تعداد زیادی نیز در آستانه سال نو بیکار شده‌اند.
علی رضایی، صاحب یک غذاخوری در اردبیل می‌گوید: در روزهای اولیه شیوع کرونا مشتریانش بسیار کم شد و فعلا نیز تعطیل کرده است. او افزود: از ۶ کارگر مجبور به اخراج سه نفر از آنها شده‌ام زیرا قدرت تامین حقوق آنها را نداشتم.
حمید راننده تاکسی نیز گفت: این روزها مسافران بسیار کم شده اند و تا یک سوم روزهای گذشته نیز درآمد ندارم.
بهنام کوهی ، صاحب یک چایخانه در شهر ابی بیگلو هم گفت: با آمدن کرونا بیشترین ضرر متوجه ما شد، قلیان‌سراها و چایخانه‌ها تعطیل و فعالان این صنف بیکار شده اند.
یک بوتیک‌دار نیز گفت: این روزها اوج کار و فروش ما بود، اما کرونا همه را فراری داره و فروش ما در روز به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی‌رسد، در تامین اجازه مغازه مستاصل مانده‌ام و ضرر و زیان سنگینی بر من وارد شده است.
جعفر بذری بازرس جامعه هتلداران ایران گفت: با به صدا در آمدن زنگ خطر کرونا در کشور، ۱۰۰ درصد مراکز اقامتی استان اردبیل خالی از مسافر شده است.
او اظهارکرد: شیوع کرونا سبب خشکسالی در صنعت گردشگری کشور شده و امیدواریم دولت با اعطای تسهیلات بلاعوض مانع از ورشکستگی فعالان و تضعیف صنعت گردشگری کشور شود.
بذری تصریح کرد: در صورت ادامه‌دار بودن و استمرار تعطیلی 3 هزار و 500 نفر به‌صورت مستقیم فقط در صنعت هتلداری استان و 2 هزار نفر به‌صورت مستقیم در خانه مسافرها فقط در استان اردبیل بیکار می‌شوند.
کارشناسان می گویند لازم است مسئولان با اعلام سیاست‌های حمایتی خود از مشاغل و شهروندان، از بازاریان و اصناف همکاری کننده در مبارزه با ویروس کرونا حمایت کنند.
قاسم رحیمی ،مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردبیل گفت: برای تامین حقوق کارگران به صاحبان واحدهای تولیدی تسهیلات مالی داده می‌شود و آنها به بانک رفاه کارگران و توسعه تعاون معرفی می‌شوند.
او افزود: بنگاه‌هایی که در سال گذشته و جاری نتوانستند بخشی از حقوق کارگران خود را پرداخت نمایند، می‌توانند با ارائه درخواست از تسهیلات مناسب برای پرداخت ۲ ماه حقوق کارگران خود بهره‌مند شوند.
عبدالناصر همتی ،رییس کل بانک مرکزی هم با توجه به تعطیلی و کاهش فعالیت برخی از کسب و کارهای کشور به علت شیوع کرونا، به مدیران بانک‌ها توصیه کرده در زمینه تمدید زمان و نحوه وصول اقساط وام ها، همراهی لازم را با مشتریان داشته باشند.
یوسف خدادادی. معاون دادگستری استان هم گفت: طبق مصوبه کمیته اجرایی حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری، تعرفه آب بهای آب‌های گرم معدنی کاهش یافت زیرا سرمایه گذاران مجبور به تعطیلی مجتمع های آبدرمانی استان شده اند.
همچنین تعدادی از اصناف و ارائه‌کنندگان خدمات عمومی اعلام کرده‌اند که مزد و طلب خود از مشتریان را چند ماه بعد و با بهبود اوضاع خواهند گرفت.
اگرچه اکثریت مردم همدلانه برای مبارزه با ویروس کرونا همکاری می کنند اما برخی افراد فرصت طلب هم سعی کرده اند از شرایط پیش آمده سوء استفاده کنند.
مقام‌های استان اردبیل در روزهای اخیر ده‌ها پرونده مربوط به گرانفروشی یا احتکار مواد بهداشتی را بررسی و حکم به مجازات داروخانه‌ها و اصناف متخلف داده‌اند. از جمله ۱۴ پرونده داروخانه‌های متخلف در استان اردبیل به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.
علی رحیمی آذر، مدیرکل تعزیرات حکومتی اردبیل از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف گران‌فروشی، احتکار و عدم درج قیمت، موارد را از طریق سامانه ارتباطی ۱۲۴ اعلام نمایند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.
سیدعبدالله طباطبایی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هم گفت: چهار گروه نظارتی برای حضور میدانی و بازرسی از داروخانه‌ها و مراکز توزیع اقلام بهداشتی بسیج شده اند و بدون هیچ ملاحظه‌ای با فروشندگان مواد بهداشتی و تجهیزات پزشکی که مرتکب تخلف می‌شوند برخورد قانونی انجام خواهد شد.
او افزود: طبق هماهنگی‌هایی که با رییس دانشگاه علوم پزشکی انجام شده باید تمامی داروخانه‌ها بصورت شبانه‌روزی به ارائه خدمات بپردازند.

کارشناسان بهداشت و درمان می گویند در کنار رعایت موارد بهداشتی توصیه شده، فعلا خانه امن‌ترین مکان برای در امان ماندن از ویروس کرونا است.
سازمان‌های مردم‌نهاد و برخی از مسوولان استان نیز دست به کار شده و با راه‌اندازی کمپین‌هایی در راستای پیشگیری و مبارزه با بیماری کرونا فعالیت می‌کنند؛ "کمپین در خانه می‌مانیم " از جمله این فعالیت‌هاست که در تمامی شهرهای استان به راه افتاده است.
ستاری، مدیر کل بهزیستی استان نیز گفت این سازمان برای کاهش بحران اضطراب کرونا مشاوره رایگان ارائه می‌کند و عموم شهروندان می‌توانند با تماس شماره ۱۴۸۰ و ۱۲۳ از خدمات مشاوره‌ای این مراکز بهره‌مند شوند.
ویروس کرونا مهمان ناخوانده ای است که در عرض سه ماه، تقریبا تمامی کشورهای جهان را درگیر کرده است. تلاشهای محققان برای پیدا کردن درمان قطعی ادامه دارد اما تا آن زمان، همکاری مردم در رعایت نکات بهداشتی توصیه شده و اجتناب از ترددهای غیرضروری بهترین وسیله برای کاهش تعداد مبتلایان به این ویروس خطرناک است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار