با شکست کرونا، زمان عید واقعی مان را تعیین کنیم

مشهد (پانا)- کرونا ویروس ، مهمان ناخوانده ای است که در آستانه عید نوروز بساط خود را در اغلب شهر های کشورمان پهن کرده است . کرونایی که به یک باره آوار شد برسرمان و زندگی هایمان را به طور مستقیم تحت تاثیر خود قرار داد .

کد مطلب: ۱۰۲۹۷۷۵
لینک کوتاه کپی شد
با شکست کرونا، زمان عید واقعی مان را تعیین کنیم

به گزلرش پانا، کرونا که آمد، برخی ها عشق را طوری دیگر معنا کردند. پزشکان، پرستاران و تمامی کادر درمانی بیمارستان های کشور این روزها از خانواده هایشان، از دوستانشان، از آرامش و خواب روزمره‌شان و حتی از زندگی و جانشان گذشتند تا بتوانند در جنگ با کرونا بیماران را یاری کنند.

پرستاران و پزشکانی که این روزها با پای خود و با میلی باطنی در میدان نبرد حاضر میشوند با آنکه خوب می دانند امکان دارد که هیچ گاه نتوانند به خانه های خود بازگردند. پزشکان و پرستارانی که این روزها نه تنها از معلومات خود، بلکه از جانشان هم مایه می گذارند. فرشتگانی که زندگی راحت و به دور از استرس را مچاله کرده و خود را در امواج سهمگین کرونا رها کرده اند. منجیانی که در راه دستگیری از بیماران ، گاهی جانشان را از دست می دهند؛ اما بی تردید جایگاه روح بی جان آنان در دستان حضرت پروردگار خواهد بود.

اما تمام این مبارزات به پزشکان ختم نمی شود. این روزها در مکان های تجمع مردم مانند فروشگاه های زنجیره ای، بیمارستان ها، پایگاه های بهداشت، بوستان ها، ایستگاه های اتوبوس و مترو و... پوسترهایی به منظور پیشگیری از ویروس کرونا و راه های مقابله با آن نصب شده است. ضد عفونی کردن پل های عابر پیاده، سرویس های بهداشتی عمومی، ایستگاه های اتوبوس و...از دیگر اقدامات شهرداری است.

علاوه بر دست به کار شدن نهادهای مختلف، این روزها در فضای مجازی هم کمپین هایی برای مبارزه با کرونا راه اندازی شده است. کمپین هایی که شعارشان "عمل می کنم ، منتشر می کنم و تاکید می کنم" است. در این کمپین های مجازی هر روز یک شعار یا نکته بهداشتی ارائه می شود و پس از آن همه اعضا موظف می شوند که پیام هارا برای 10 نفر دیگر باز نشر دهند تا رفته رفته بین مردم فرهنگ سازی شود.

درد و دل های دانش آموزی

این روزها شهر حال و هوایی دیگر دارد؛ تعطیلی اجباری مدارس بر خلاف تصور، باب میل دانش آموزان نیست. دیگر تعطیلاتشان سرشار از شادی های کودکانه و خنده ها و بازی های بی باکانه نیست. تعطیلات این بار بوی دلتنگی می دهد. هر چند هنوز زمان زیادی نگذشته است، اما دانش آموزان برای دیدن دوستان خود، برای رفتن به مدرسه با تمام درس های سخت و گاها خسته کننده اش لحظه شماری می کنند. انگار تنها ارمغان تعطیلات اجباری امسال دلتنگی بود و انتظار.

ما دانش اموزان با آنکه بارها و بارها از دوران جنگ دفاع مقدس، حرف ها شنیده ایم اما باز هم درک درستی از آن نداریم. خیلی از بزرگان می گویند در آن دوران مردم با هم یکدل و همراه بودند؛ مردم یار و یاور هم بودند. خیلی ها هم معتقدند که اتحاد مردم سبب پیروزی آنان شد. اما آیا امروز که شرایط کمی از جنگ آن دوران ندارد، مردم باز هم همچون سالها قبل باهم یکدل و همراه هستند؟

آیا برای نابودی کرونا اتحاد را سرلوحه کار خود قرار خواهند داد؟

ما دانش آموزان، دانش زیادی نداریم؛ اما این را خوب می دانیم که هر کشوری برای پیروزی نیازمند مردمانی آگاه و متحداست.

این روزها اطلاعات به سرعت پخش شده و کمتر کسی پیدا می شود که توصیه های پزشکان را نشنیده باشد. اما نمی دانم چرا بر خلاف توصیه ها، هنوز برخی بازارها شلوغ است. هنوز هم مردم به مهمانی می روند، هنوز هم عده ای خیابان ها و پارک را برای پیاده روی مناسب می دانند.

می توان مهمانی ها را به زمان دیگری موکول کرد. می توان خرید عید نکرد. می توان از رفتن به زیارت اهل قبور برای مدت کوتاهی صرف نظر کرد. می توان چهار شنبه سوری را برگزار نکرد، و ...

آری می توان همه رسومات را برای یک بار هم که شده کنار گذاشت و عاقلانه تصمیم گرفت.

بیایید کمی فکر کنیم. به کودکان و نوجونانی که آینده شان در گرو رفتارهای امروز ماست. فکر کنیم به پزشکان و پرستارانی که تمام زندگی شان بستگی به کار های ما دارد.

فکر کنیم به فرزندانی که تمام هم و غم آنها دیدن دوباره پدرهایشان است، پدرهایی که شغلشان پاکبانی است، اما برای چند روزی ضدعفونی کردن مکان های عمومی هم جزیی از وظیفه شان شده است.

فکر کنیم به مادر ها و پدرهایی که چشمانشان به در است تا دختران و پسران جوانشان از خط مقدم بیمارستان ها به خانه بازگردند.

فکر کنیم به فروشنده هایی که قسط و وام هایشان یکی پس از دیگری برگشت خورده است و از شرایط کنونی بیزارند. بیایید کمی فکر کنیم به خودمان، آینده مان، سلامتی، خانواده و زندگی مانم. کمی بیشتر به اطرافمان نگاه کنیم.

دیگر هیچ چیز معمولی نیست. پس نباید خیلی معمولی بار و بندیل خود را جمع کرده و راهی سفر شویم؛ سفری که نتیجه اش جز بدتر شدن این شرایط نیست. دیگر نباید خیلی معمولی در خیابان ها قدم زد، خیلی معمولی در پارک ها ورزش کرد و خیلی معمولی در بازار ها مشغول خرید شد. بیایید ما هم این روز های غیر معمولی را کمی متفاوت تر از گذشته بگذرانیم.

نگذاریم مدافعان سلامت و سایر مردم کشورمان، خیلی معمولی جانشان را فدا کنند.

عیدی که در آن ترس و استرس همراهمان باشد که عید نمی شود. پس بیاید همه باهم از خیر عیدی که می تواند روز هایمان را سخت تر کند بگذریم. عید ما روزی فرا می رسد که کرونا از کشورمان بیرون برود. پس از هم اکنون ما هستیم که زمان عید واقعی را تعیین می کنیم. بی شک اگر دست به دست هم دهیم می توانیم به زودی دشمن کوچک مان را شکست دهیم و پیروزی مان را جشن بگیریم.

گزارش: حانیه سلیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار