کرونا ویروس در تقابل با آداب و رسوم مردم لرستان

خرم آباد (پانا)- تقارن درگیری مردم ایران با بیماری کووید 19 و ایام پایانی سال ، تقابل هایی را ایجاد کرده که مردم چاره ای جز انتخاب معقول ترین گزینه و رهاشدن از برخی آداب و رسوم ندارند.

کد مطلب: ۱۰۲۹۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد
کرونا ویروس در تقابل با آداب و رسوم مردم لرستان

ایران سرزمینی کهن با فرهنگی غنی و مملو از آداب و آئین هاست. گوشه گوشه این سرزمین پرافتخار مهد آداب و رسومی است که در سالیان طولانی، روزهای خوش و ناخوش این سرزمین با اصول و قوائد لازم برجای آمده است، اما ناخوشی این روزها از رنگ مهاجمی است که هیچ چیز را بر سر جای خودش نگذاشته و همه امور را تحت تاثیر خود قرار داده است.

اکنون مواجهه با این ویروس سرکش و ویرانگر و به منظور عدم برگزاری تجمع ها و دورهمی های هرچند کوچک و ممانعت از میزبانی ویروس کرونا باید از برگزاری سنتها و رسوم صرف نظر کرد و این ایام را مطابق با رسوم دوری از ویروس کرونا برگزار کرد.

مبارزه با ویروس کرونا و تلاش برای رهایی از دام این ویروس دغدغه اصلی بسیاری از کشورها از جمله مردم ایران شده و تمام برنامه ها و اقدامات مردم و مسولان تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است و این روزها مردم به خوبی درک کرده اند که چاره ای جز انطباق برنامه زندگی با عملکرد سریع و پیشروی بیماری کرونا ندارند.

این در حالی است که مردم بسیاری از نقاط ایران آداب و رسومی منحصر به فرد در ایام پایانی سال و روزهای نخستین سال جدید دارند که هر ساله رونق افزای فضای این روزها بوده اند، ولی امسال به ناگزیر چاره ای جز حذف و کم رنگ شدن آنها باقی نمانده است.

اگر چه برخی افراد سرسختانه در روزهای گذشته تلاش در انجام برخی مراسمات و آئین ها داشتند، اما اکنون با افزایش روز افزون مبتلایان به این بیماری کاملا بر همگی اثبات شده است که سرسختی ویروس کرونا بسیار بیشتر است و باید اجرای تمام امور را در سایه توجه به کرونا به انجام رساند تا بلکه از گزند این ویروس در امان ماند.

رئیس انجمن جامعه شناسی لرستان گفت: اکنون رویارویی با بیماری کووید 19 دارای 2 بعد حاکمیتی و اجتماعی و فردی است.

مجتبی ترکارانی بیان کرد: در راستای مقابله با بیماری کرونا بعد حاکمیتی و دولت دارای وزن سنگین تری است اگر چه این ابعاد باید هم راستا باشند.

وی با تاکید بر تاثیر فراوان نقش دولت و حاکمیت بر این موضوع عنوان کرد: در این راستا باید زمینه های لازم فراهم شود تا اقدامات فرهنگی و اجتماعی جوابگوی نیازهای جامعه باشد.

ترکارانی تصریح کرد: در لرستان باورها و رسومات قوی هستند و مردم سالیان با این باورها زندگی کرده اند و اکنون در شرایط کنونی جامعه باید این باورها را کنار گذاشت که برای مردم کار سختی است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی ترس و استرس کنار گذاشتن این باورها که به نوعی وابستگی مردم هستند بسیار سخت تر می شود و باید با برنامه های فرهنگی و اجتماعی جامعه را به این سمت سوق داد و فرهنگ سازی شود که حذف و یا کم رنگ کردم آداب و رسوم به منظور سلامت فرد و تمام جامعه است.

رییس انجمن جامعه شناسان لرستان با اشاره به رسوم و مناسکی مانند پنجشنبه آخر سال و ضرورت منع مردم در برگزاری این مراسمات ادامه داد: خوشبختانه تا حدودی افراد از طریق رسانه ها آگاه شده اند، اما افراد مسن عمری را با این آداب و سنن سپری کرده اند و ظهر پنجشنبه آخر سال و حضور بر مزارها را امری لازم می دانند.

وی یادآور شد: جامعه ما نوستالژی زندگی می کند و اگر چه افراد سال ها در جامعه شهری زندگی می کنند، اما همچنان تعلقات فکری به گذشته ها و رسوم دارند. در حالیکه اکنون فرصتی برای ایجاد تعلقات جدید است.

ترکارانی بیان کرد: اگرچه در شرایط معمولی جامعه برگزاری مناسک و رسوم خوب است، اما در زمان مشکلات متوجه می شویم که این آداب و رسوم انعطاف پذیر نیستند و با شرایط موافق نیستند.

وی با بیان اینکه به عنوان مثال افراد مسن در مقابل حذف مناسک و رسوم مقاومت می کنند در حالیکه اجرای آن مراسمات منجر به افزایش شمار مبتلایان و درگیری کل جامعه می شود بیان کرد: اکنون در شرایط کنونی که بر جامعه حاکم شده فرصت مناسبی برای رقیق کردن رسوم ناسازگار با دنیای امروزی است.

وی گفت: دنیای مدرنیته مطابق با خود کنترلی، تفکیک سازی و مجزا کردن است و باید عقل را بر احساسات غلبه کرد و از رفت و آمدهای غیرضروری اجتناب و برگزاری مراسمات را حذف و یا به زمان دیگری موکول کرد.

رئیس انجمن جامعه شناسان لرستان گفت: شیوع کرونا نوعی مناسک زدایی از زندگی اجتماعی انجام داده، به این صورت که ما در زندگی عادی خود به آداب و مناسکی همچون دست دادن و موارد مشابه عادت کرده ایم که فکر می کنیم اینها بدیهیات زندگی هستند و باید حتما آنها را بجا آورد.

او افزود: ولی بروز کرونا و توصیه های بهداشتی بر این تاکید دارد که نباید به دیگران دست بدهید یا نباید روبوسی کنید و یا فاصله تان از دیگری از حدی کمتر باشد، نباید خوراکی تعارف کنید و یا اینکه مراسم های جمعی را باید تعطیل کرد.

این تحلیل گر مسائل اجتماعی گفت: معلق کردن مناسک ها در جامعه ای که سخت دلبسته این مناسک است و دست کشیدن از آنها را نابخشودنی می داند، نوعی تزلزل فکری ایجاد خواهد کرد که می تواند در ایجاد نوعی ناامنی هستی شناسی وافزایش اضطراب موثر باشد؛ گرچه پایه بسیاری از مناسک اجتماعی را برای ایجاد تغییر اجتماعی سست می کند.

رییس انجمن جامعه شناسی لرستان گفت: همچنین، کرونا به ما نشان داد که سیستم های اعتماد نهادین جامعه آنچنان قوی نیستند که بتوان در شرایط سخت به آنها اتکا کرد و این نهادها در مقابل مخاطرات بزرگ بسیار شکننده و ناپایدار هستند.

آیین پنجشنبه پایان سال در لرستان برگزار نمی شود

استاندار لرستان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ازدحام جمعیت در آیین پنجشنبه پایان سال، به منظور حفظ سلامت شهروندان از برگزاری این سنت دیرینه جلوگیری می شود.

سید موسی خادمی افزود: باید در این شرایط از تمام ظرفیت ها برای فرهنگ سازی مراسم پنج شنبه آخر سال استفاده شود تا شهروندان برای نجات جان خود و خانواده شان اصراری برای برگزاری این آیین نداشته باشند.

وی بیان کرد: در موضوع آئین های پنجشنبه این هفته و پنجشنبه آخر سال که منجر به ازدحام جمعیت و تشکیل کانون شیوع ویروس کرونا می شود، اقدامات لازم در جهت فرهنگ سازی برای لغو آنها صورت می پذیرد .

وی تصریح کرد: موضوع تامین مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده برای نیاز مردم و دستگاه های اداری نیز توسط سازمان صنعت معدن و تجارت، پیگیری و توزیع آن در اسرع وقت انجام شود و عملیات گندزدایی و ضدعفونی معابر و اماکن عمومی به صورت مستمر انجام شود.

استاندار لرستان بیان کرد: کارگاه های عمرانی فعال در سطح استان موارد بهداشتی را برای حفظ سلامت کارکنان خود در دستور کار قرار دهند. چرا که مسئولیت این موضوع با مسئولان کارگاه ها است.

خادمی گفت: در مرحله ای هستیم که با کمک و همیاری مردم می‌توان کرونا را متوقف کرد. بنابراین همکاری دستگاه های اجرایی و شهروندان در زمینه پیشگیری و جلوگیری از شیوع این ویروس، اقدام مهمی در راستای توقف آن است که انتظار می رود آحاد جامعه با رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از حضور در اجتماعات به این مهم کمک کنند.

چاپ آگهی ترحیم در لرستان ممنوع شد

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا در لرستان گفت:‌ چاپ هرگونه آگهی و اطلاعیه ترحیم و اعلام مراسم ختم توسط چاپخانه داران استان ممنوع است.

احمدحسین فتایی افزود: بر اساس دستور مقام های قضایی استان و در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا انتشار هرگونه آگهی ترحیم مشتمل بر زمان و مکان خاکسپاری و یا فاتحه خوانی ممنوع شده است.

وی عنوان کرد: این تصمیم به منظور جلوگیری از ازدحام شهروندان و پرهیز از تجمع های غیرضروری گرفته شده و با واحدهای صنفی که این مهم را رعایت نکنند برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

ممنوعیت ورود به پنج آرامستان شهر خرم آباد

شهردار خرم آباد گفت: ورود به پنج آرامستان این شهر پنجشنبه های هر هفته تا اطلاع بعدی ممنوع است.

محمد شریفی مقدم افزود: باتوجه به اینکه مسیرهای دسترسی به آرامستان ها پنجشنبه ها مسدود می شود بنابراین شهروندان از مراجعه به این مکان ها خودداری کنند.

وی ادامه داد: این ممنوعیت تردد شامل آرامستانهای خضر، صالحین، شهدا، فلک الدین و سراب یاس بوده و تا زمان اعلام شرایط عادی ادامه خواهد داشت که از مردم تقاضا می شود نسبت به این امر توجه داشته باشند و از تجمع در ورودی این مکان ها و اصرار به ورود اجتناب نمایند.

وی تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، هشدارهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و کارشناسان مبنی بر مخاطرات مراسم جمعی و گردهمایی ها، ورودی آرمستان های خرم آباد از پنجشنبه ۲۲ اسفندماه مسدود می شود.

شهردار با تقدیر از برخی شهروندان داغدار که از برگزاری مراسم تشییع و ختم خودداری کرده اند ادامه داد: مهمترین عامل شکست کرونا و حفظ سلامت مردم توجه به توصیه متخصصان مبنی بر عدم تردد در بیرون از خانه و مکانهای پرجمعیت است.

وی گفت: از امروز نیز چاپ هرگونه آگهی ترحیم مشتمل بر زمان، مکان خاکسپاری و یا مراسم عزاداری در استان لرستان ممنوع شده است.

لازم به ذکر است، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در لرستان به 151 نفر رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار