در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

یک معلم: از کلاس 37 نفره، 30 نفر در فعالیت‌های آموزشی آنلاین حضور پیدا می‌کنند

والدین آگاه و مسئولیت‌پذیر، فرزندانشان را در فعالیت‌های‌ آموزش از راه دور همراهی می‌کنند

تهران (پانا) _ اپیدمی ویروس اخیر که تعطیلی مدارس را در پی داشته است به رغم آثار منفی آن، همه ارکان جامعه را با مشکل مواجه و دست‌اندرکاران عرصه تعلیم و تربیت را با این واقعیت روبرو کرده است که جریان آموزش به رغم تعطیلی مدارس باید استمرار یابد.

کد مطلب: ۱۰۲۹۶۳۵
لینک کوتاه کپی شد
یک معلم: از کلاس 37 نفره، 30 نفر در فعالیت‌های آموزشی آنلاین حضور پیدا می‌کنند

برای دستیابی به این منظور، فرهنگیان به‌ویژه معلمان سراسر کشور، در صف مقدم این جهاد آموزشی قرار و با بهره‌گیری از ابزارهای ارتباطی، فعالیت‌های آموزشی وسیعی را برای حفظ ارتباط با دانش‌آموزان و ادامه روند آموزش در پیش گرفتند.

مژگان صمدی مجد معلم پایه اول یکی از مدارس ابتدایی شهر تهران در گفت‌وگو با پانا درباره مواجهه دستگاه تعلیم و تربیت با بحران اپیدمی در سراسر کشور گفت: «بحران ناگهانی رخ داد و تقریبا در همه بخش‌ها آمادگی لازم را برای رویارویی با این اپیدمی نداشتیم و زیرساخت‌های موجود از جمله در نظام تعلیم و تربیت برای روبرو شدن با چنین بحرانی کافی به نظر نمی‌رسند؛ اما بحران فعلی که نظام سلامت و دیگر ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و علی‌الخصوص نظام تعلیم و تربیت در تمامی مقاطع را به چالش کشیده است، تک تک ما که جزئی از بدنه آموزش و پرورش هستیم باید با عملکرد مناسب و ایفای نقشی درخور از آسیب‌های این بحران را کم تا روزی از آن به سلامت عبور کنیم.»

او درباره سابقه استفاده از آموزش‌های غیرحضوری در مدارس گفت: «قبل از این اتفاق هم ما از طریق کانال‌های کلاس با دانش‌آموزان و والدین‌شان ارتباط داشتیم مثلا در زمان غیبت دانش‌آموزان تکالیف و چگونگی تدریس را در اختیار دانش‌آموزان می‌گذاشتیم. حال این ارتباط به شکل قوی‌تر ادامه یافته است.»

حسن برنامه‌های تلویزیونی در فراگیر بودن است

صمدی با اشاره به بسترهای بهره‌گیری از آموزش‌ از راه دور در وضعیت فعلی گفت: «یک گوشی هوشمند تلفن همراه که متصل به اینترنت باشد امروز سهل‌الوصول است و در هر خانواده حداقل یک نفر به آن دسترسی دارد. همین گوشی یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحقق آموزش‌های ما در ایام تعطیلی مدارس است. آموزش‌های تلویزیونی هم بخشی از این فعالیت آموزشی است که حسن آن در فراگیر بودن تلویزیون است؛ اما مشکل اینجاست که در تدریس تلویزیونی امکان تعامل وجود ندارد.»

این معلم درباره ارتباط آموزشی در پایه‌های متوسطه گفت: «ما از فضای «اسکای روم» برای تدریس جدید و نیز بازبینی تکالیف استفاده می‌کنیم. تکالیف بچه‌ها به صورت فایل صوتی و تصویری در اختیار ما قرار می‌گیرند و گاهی از ویدئو کنفرانس برای تدریس و بحث‌های کلاسی استفاده می‌کنیم.»

عده‌ای از دانش‌آموزان در آموزش‌های غیرحضوری مشارکت نمی‌کنند

از خانم صمدی درباره میزان حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های آنلاین و استفاده از آموزش‌های آفلاین که به مدد شبکه‌های اجتماعی و سایت مدارس در اختیار آنها قرار می‌گیرد و نقش خانواده‌ها می‌پرسم. او گفت: «همانطور که در کلاس‌های رسمی عده‌ای از بچه‌ها به درس بی‌توجه هستند و تکالیفشان را با زحمت جلو می‌برند در آموزش از راه دور هم عده‌ای از دانش‌آموزان مشارکت نمی‌کنند. از کلاس 37 نفره من 30 نفر در فعالیت‌های آموزشی آنلاین حضور پیدا می‌کنند و تکالیف را انجام می‌دهند.»

او در پایان گفت که این موضوع به والدین بچه‌ها ارتباطی مستقیم دارد. دانش‌آموزانی که والدینی آگاه و مسئولیت‌پذیر دارند فرزندانشان را در این فعالیت‌ آموزشی همراهی می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار