جزئیات داستان‌نویسی دانش‌آموزان در نوروز به جای پیک نوروزی

تهران (پانا) - دانش‌آموزان دوره ابتدایی در تعطیلات عید ۹۸، "پیک نوروزی" ندارند بلکه طرح "عید و داستان" جایگزین آن شده است؛ آن‌ها می‌توانند از میان سه فعالیت داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی با هدف تقویت خلاقیت دست به انتخاب بزنند.

کد مطلب: ۱۰۲۹۵۰۴
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات داستان‌نویسی دانش‌آموزان در نوروز به جای پیک نوروزی

دانش‌آموزان دوره ابتدایی امسال در عید 99، برای چندمین سال متوالی، پیک نوروزی ندارند و طرح "عید و داستان" جایگزین پیک نوروزی شده است.

در همین رابطه، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش با اشاره به ابعاد مغفول مدرسه مخصوصاً در دوران کودکی که کمتر مورد توجه قرار گرفته گفته است: این برنامه برای تقویت مهارت خواندن و نوشتن است، چالش سال‌های گذشته این بود که مدارس می‌گفتند طرح، دیرهنگام به آنها اعلام شده اما از سال گذشته زودتر اطلاعیه را به استان‌ها ارسال کردیم؛ گزارش ارزیابی عملکرد سال‌های گذشته نشان می‌داد 86 درصد استان‌ها برنامه عید و داستان را رعایت کردند.

طبق دستورالعمل اجرای طرح "عید و داستان"، بر اساس نظر‌خواهی به‌عمل آمده از استان‌ها، بررسی میدانی و تحلیل دستاوردهای اجرای طرح در سال‌های گذشته، مواردی برای بهبود شرایط اجرا مورد تأکید قرار گرفته است:

نحوه اجرای طرح "عید و داستان"

دانش‌آموزان به انتخاب خودشان فقط یکی از فعالیت‌های سه‌گانه "داستان‌خوانی، داستان‌نویسی یا داستان‌گویی" را انجام می‌دهند بنابراین آموزگاران از تقسیم‌بندی دانش‌آموزان برای انجام فعالیت‌ها یا اجبار به انتخاب یکی از فعالیت‌ها خودداری کنند.

دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها در صورت انتخاب فعالیت داستان‌خوانی در انتخاب کتاب مورد نظر برای خلاصه‌ کردن آزادی عمل دارند و به هیچ عنوان نباید مجبور به خرید کتاب خاصی شوند؛ آموزگاران و مدیران می‌توانند در انتخاب کتاب مناسب فقط راهنمایی لازم را داشته باشند.

مدیران مدارس و روسای مناطق می‌توانند از ظرفیت سایر دستگاه‌ها، سازمان‌ها یا افراد خیّر برای تأمین کتاب داستان به‌صورت رایگان برای دانش‌آموزان در مناطق کمتر برخوردار استفاده کنند.

لازم است با توجه به اهمیت انس دانش‌آموزان با کتاب، ترویج فرهنگ مطالعه، تقویت مهارت‌های نوشتن، خلاقیت، مهارت‌های گفتاری، ابراز وجود و انتقال غیرمستقیم پیام‌های تربیتی از طریق داستان، مدیران مدارس، روسای مناطق و همکاران آموزش ابتدایی از طریق حضور فعال در رسانه‌های محلی و استانی نسبت به انعکاس فعالیت‌های عید وداستان اهتمام داشته باشند.

استفاده از دستاوردهای طرح

همه دانش‌آموزان باید به‌خاطر اجرای فعالیت‌های عید و داستان مورد توجه قرار بگیرند و به کار آنها بازخورد داده شود که شامل تشویق برای انجام فعالیت، ارائه نقاط قوت و ارائه نقاط قابل بهبود هریک از فعالیت‌هاست.

در کلاس‌های درس، فعالیت‌های فوق‌برنامه و در برنامه‌های ویژه مدرسه فعالیت‌های انجام شده دانش‌آموزان، ارائه شود.

در هفته بزرگداشت مقام معلم در هر مدرسه، نمایشگاهی از فعالیت‌های دانش‌آموزان در طرح عید و داستان برگزار شود و از خانواده‌ها، مسئولان و مقامات محلی سایر دستگاه‌ها، برای بازدید دعوت به عمل آید.

از ایجاد هرگونه فضای رقابتی و رتبه‌بندی آثار خودداری شود، برای شناسایی استعدادهای برتر در زمینه داستان‌نویسی هر معلم بدون ایجاد حساسیت یک اثر از فعالیت‌های دانش آموزان کلاس را به مدرسه و مناطق آموزش وپرورش برای بررسی‌های تخصصی و هدایت استعداد تحویل دهد.

داستان‌خوانی

دانش‌آموز می‌تواند به انتخاب خود و خانواده و با کمک معلم یک کتاب داستان را بخواند و خلاصه آن را با دستخط خود بنویسد، مشخصات کتاب حتماً در صفحه اول گزارش دانش‌آموز نوشته شود، دانش‌آموزان می­‌توانند از کتابخانه یا بوستان خود، کتاب را به امانت بگیرند.

داستان‌نویسی

دانش‌آموز می‌تواند با توجه به علاقه و رغبت خود در هر موضوع دلخواه داستانی را با دستخط خود بنویسد و در صورت علاقه و متناسب با آن نقاشی‌هایی را هم ترسیم کند.

همچنین دانش‌آموز می‌تواند گزارش تعطیلات عید خود را به صورت مصور یا غیر مصور با دستخط خود بنویسد.

دانش‌آموز می‌تواند پای قصه مادر بزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها یا سایر افراد بنشیند و ضمن شنیدن قصه آن را با دستخط خودش در قالب کتاب داستان باز‌‌ آفرینی کند.

داستان‌گویی

دانش‌آموز می‌تواند داستانی را با تخیل خود یا از روی متن، روایت کند و صدای خود را ضبط یا صدا و تصویر خود را در هنگام روایت داستان یا نمایش، ضبط کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار