۱۲ فروردین؛ روزی که ایران «جمهوری اسلامی» شد

تهران (پانا) – بیش از یک سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران، تعیین تکلیفِ نوع حکومتِ حاکم بر کشور در فرایند یک همه‌پرسی سراسری به مردم واگذار شد. مردم به پای صندوق‌های رأی رفتند تا به پیشنهاد امام «آری» محکمی بگویندآن روز نخستین روزِ حکومتِ الله بود.

کد مطلب: ۱۰۲۹۴۶۹
لینک کوتاه کپی شد
۱۲ فروردین؛ روزی که ایران «جمهوری اسلامی» شد

روز ۱۲ فروردین ۱۳۵۸، نتایج رفراندومِ تغییر رژیم که روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین برگزار شده بود، اعلام شد که طی آن بیش از 98 درصد شرکت‌کنندگان به «جمهوری اسلامی» رای «آری» دادند.

روزنامه کیهان در شماره روز ۱۲ فروردین ۵۸ خبر داد: «با ۱۸ میلیون رای، رژیم ایران، جمهوری اسلامی شد.» امام خمینی هم فرمود: «۱۲ فروردین روز نخستین حکومت الله است.» در تقویم رسمی هم روز ۱۲ فروردین به عنوان «روز جمهوری اسلامی» نامگذاری شده است.

انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ نظام ستم‌شاهی و طاغوتی را سرنگون کرد و به دنبال آن با شکل‌گیری شورای انقلاب و دولت موقت و کمیته‌های انقلاب، تلاش برای تثبیت انقلاب اسلامی توسط امام و امت آغاز شد. در مسیر تثبیت و استقرار نهادهای انقلابی و قانونی، امام(ره) تصمیم گرفت در قالب یک همه‌پرسی، مردم به شکل حقوقی نظر بدهند که آیا شعارها‏یی که در جریان پیروزی انقلاب مانند «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» سر می‌دادند را قبول دارند و واقعاً خواهان استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران هستند یا خیر.

جمهوری اسلامی یعنی چه؟

جمهوری اسلامی شکل نوینی از نظام‌های حکومتی است که تلاش می‌کند با الهام از قوانین و تعالیم نجات بخش اسلام الگوی زندگی جدیدی درعرصه اجتماعی و سیاسی بشر امروزی ارائه دهد تا بر اساس آن نیازهای مادی و معنوی انسان همزمان مرتفع شود.

از نظام جمهوری به «حکومت مردم بر مردم» تعبیر می شود و «جمهوریت» در نظام حکومتی نشان‌دهنده نقش مردم در تشکیل و استمرار آن است به طوری که مردم با حضوردر صحنه‌های مختلف علاوه بر مشارکت در تعیین سرنوشت خویش، خواسته‌های خود را از حکومت مطالبه می‌کنند.

اصل جمهوریت و اسلامیت دو اصل جدا ناپذیردر نظام حکومتی ایران هستند که برای تثبیت، استمرار و تداوم آن شهیدان زیادی تقدیم شده است.

روز 12 فروردین نتیجه همه‌پرسی به این شرح اعلام شد:

شرکت‌کنندگان: ۲۰ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۲۱ نفر،

آرای مثبت: بیست میلیون و ۱۴۷ هزار و ۵۵ رأی و آرای منفی: ۱۴۰ هزار و ۹۶۶ رأی.

امام خمینی در پیامی که به مناسبت برگزاری رفراندوم صادر کردند، این روز مبارک را روز امامت و روز فتح و ظفر ملت، اعلام کردند و این رفراندوم را بی‌سابقه خواندند. در این پیام آمده بود: «من به ملت بزرگ ایران که در طول تاریخ شاهنشاهی، که با استکبار خود آنان را خفیف شمردند و بر آنان کردند آنچه کردند، صمیمانه تبریک می‌گویم... صبحگاه ۱۲ فروردین - که روز نخستینِ حکومت الله است - از بزرگترین اعیاد ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بر بست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست...»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار