رئیس کل دادگستری استان کرمان خبر داد:

شرایط جدید مرخصی زندانیان اعلام شد

کرمان (پانا)- رئیس کل دادگستری استان کرمان از تمهیدات جدید قوه قضائیه برای پیشگیری از ورود و شیوع ویروس کرونا در زندان ها خبر داد و گفت: طی چند روز گذشته به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به 4 هزار و 256 مددجوی زندانی در استان کرمان مرخصی داده شده است.

کد مطلب: ۱۰۲۹۲۱۳
لینک کوتاه کپی شد
شرایط جدید مرخصی زندانیان اعلام شد

یدالله موحد در تشریح این خبر عنوان کرد: بر اساس تصمیمات جدید ریاست قوه‌قضائیه از تاسیسات ارفاقی مندرج در قانون آئین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی ازجمله اعمال مجازات‌های جایگزین حبس، تعویق اجرای مجازات، تعلیق تعقیب و تعلیق مجازات در چارچوب قوانین استفاده می شود تا کمترین ورودی جدید به زندان‌ها را داشته باشیم.

او ادامه داد: بر اساس بخشنامه ابلاغی از سوی رئیس قوه قضائیه و با رویکرد کاهش ورودی افراد به زندان ها از صدور قرارهای تامین منجر به بازداشت جز در موارد ضروری اجتناب می شود.

نماینده عالی دستگاه قضائی در استان کرمان خاطرنشان کرد: از معرفی محکومانی که آراء محکومیت آنها قطعیت یافته و در حال حاضر با قرار تامین آزاد هستند، جز در موارد ضروری از معرفی آنها به زندان تا پایان فروردین ماه خودداری خواهد شد

رئیس شورای قضایی استان کرمان تصریح کرد: همچنین به تمامی محکومان به حبس که واجد شرایط قانونی مرخصی بوده و در زندان به سر می برند و محکومان به جزای نقدی، رد مال، جبران خسارت، پرداخت دیه و سایر محکومان مالی تا 15 فروردین ماه سال آینده مرخصی داده خواهد شد.

موحد گفت: تمامی محکومانی که به دلیل عجز از پرداخت جزای نقدی در بازداشت هستند و همچنین دارندگان محکومیت‌های مالی از جمله دیه، مهریه، رد مال و ... با ارائه وثیقه متناسب با میزان محکومیت و بر اساس تشخیص قضات می توانند از مرخصی استفاده نمایند.

او تاکید کرد: این بخش نامه مشمول محکومان با اتهاماتی از قبیل سرقت های مسلحانه، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور که محکومیت آنها بیش از 5 سال باشد، آدم ربائی، اسیدپاشی، قاچاق، خرید و فروش سلاح ، محکومان کلاهبرداری کثیرالشاکی و محکومان به قصاص، اعدام و حدود شرعی نمی شود.

موحد همچنین تاکید کرد: افرادی که امکان استفاده از تمهیدات جدید قوه قضائیه را ندارند چنانچه دارای بیماری خاص و حاد بوده، زنان باردار و زنان دارای کودک شیرخوار و سالمندان با ارائه مستندات و با تائید دادستان مجری حکم پس از مشورت با بخش امنیتی مربوطه و اخذ نظر آنان به ویژه در مورد محکومین امنیتی از مرخصی بهره مند خواهند شد.

او با بیان این مطلب که دادستان ها و قضات ناظر زندان باید اخذ تامین بابت اعطای مرخصی را تسهیل کنند، گفت: چنانچه محکوم علیه از سپردن وثیقه عاجز باشد(غیر از محکومین مالی)، در صورت اطمینان از بازگشت وی با اخذ تامین کفالت می‌توان نسبت به اعطای مرخصی او اقدام کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار