بهزاد شاهنده*

تجربه آموزنده کره جنوبی در مواجهه با کرونا

جهانی شدن کرونا، لرزه بر اندام سیاستمداران انداخته تا روابط بین‌الملل درگیر پدیده نوظهوری شده و در بحرانی پیچیده غوطه‎ور شود.

کد مطلب: ۱۰۲۹۱۶۴
لینک کوتاه کپی شد

در مرور خبرهای ویروس کرونا در جهان، یکی از کشورهایی که نظرها را به خود جلب می‎کند، کره‌جنوبی است. تا دیروز تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور به تعداد 7 هزار و 478 نفر رسیده بود که از این میان تعداد 53 نفر فوت کرده‌اند. به این ترتیب می‌بینیم که نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا در کره‌جنوبی به حدود 0.65درصد می‌رسد، در حالی‌که در چین 3 تا 4 درصد است. این وضعیت در کشور صنعتی ایتالیا هم وخیم و نگران‌کننده است و ممکن است تعداد مبتلایان و نرخ مرگ و میر افراد بالاتر هم برود. از همین رو ذکر چند نکته راهبردی در این مورد جهت تعمق و تدبر اهالی علم از یک طرف و فعالان عرصه عمل و سیاستگذاری بسیار حائز اهمیت به‌نظر می‎رسد.

اول) بخشی از به‌عمل درآمدن ادعاهای دولتمردان هر کشوری و استراتژیست‎های آنها در اداره مطلوب امور داخلی کشور خود، به‌تسلط علمی و اجرایی آنها در اتخاذ تدابیر لازم در برابر حوادث احتمالی و پژوهش‎های تیم آنان درباره بحران به‌وجود آمده بر می‎گردد و اینکه ببیند، در صورت بروز یک حادثه احتمالی چه ظرفیت‌هایی برای مدیریت بحران دارند. سال 2015 وقتی اخبار و اتفاقات مربوط به ویروس مرس در جهان پخش شد، کره‌جنوبی تخصیص بودجه و توزیع کمک‌های مالی به بخش بهداشت کشور را کلید زد و ساخت کیت‌های این ویروس را در دستورکار قرار داد. نتیجه مطالعات و ساخت تجهیزات، از آن زمان باعث شد تا سئول از آن زمان آمادگی پایه و پژوهش شده راجع به نه‌تنها ویروس مرس که موارد مشابه را داشته باشد و صدمات کمتری از غافلگیری در موارد مشابه را متحمل شود.

دوم) سرعت عمل: با لحاظ کردن بند اول سرعت عمل نیز خواه ناخواه به کمک می‎آید. زیرا با علم اولیه در شناخت مشکل و موارد مشابه است که برخورد اصولی و فنی کارآمد شکل می‎گیرد. این مسأله در مواجهه کره جنوبی با ویروس کرونا کاملاً مشهود است. این کشور با در اختیار داشتن نظام پیشرفته بهداشتی و پزشکی، آزمایشگاه‎ها و متخصصان امر توانسته روند شناسایی موارد مشکوک را در کم‌ترین زمان ممکن انجام دهد. به‌نحوی که از طریق آزمایشگاه‎های سیار و ثابت بیش از 140 هزار نمونه‌برداری انجام شده و در عرض چند دقیقه نتیجه آزمایش مشخص می‎شود. این دانش و سرعت عمل باعث می‎شود تا سایر مراحل درمانی و تکمیلی هم با کم‌ترین خطرات و هزینه‌ها بسرعت انجام شود. حتی در پارکینگ‎های باز گیشه‌هایی تعبیه شده است که فرد با ماشین خود در آنجا توقف می‎کند و بدون پیاده شدن آزمایش‎های لازمه را در عرض چند دقیقه انجام می‎دهد و نتیجه را تحویل می‎گیرد. این در حالی است که کشور امریکا از کمبود کیت آزمایشگاهی برخوردار است و صرفاً 75 هزار کیت دارد.

سوم) پشتکار مردم کره و نظم‌پذیری آنها نیز از دلایل موفقیت نسبی دولت کره در مقابله با کرونا بوده است. همکاری کره‌ای‌ها همان سختکوشی و تحمل سختی‌ها در دهه شصت و هفتاد میلادی و نو‌سازی اقتصادی را تداعی می‌کند که جمهوری کره را از درآمد سرانه 60 دلاری درسال 1960 به یازدهمین اقتصاد جهان رسانده است.

چهارم) برخورد قاطعانه دولت با مسأله کرونا. دولت سئول هم‌اکنون کل کشور را منطقه جنگی اعلام داشته و شهر دیگو را منطقه قرنطینه با نظارت سخت اعلام کرده است. بیان مختصر این نکات نشان از اهمیت سیاستگذاری و دوراندیشی درباره کوچک‌ترین موضوعات را دارد که اگر به هر دلیلی مدیریت شایسته صورت نگیرد، بدون تردید خسارات هنگفتی به بار می‌آورد و چه خسارتی بالاتر از مرگ یک انسان.

*استاد مطالعات شرق آسیا دانشگاه تهران

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار