آغاز عملیات تولید بیش از ۳ میلیون اصله نهال در استان اردبیل

اردبیل (پانا) - مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری اردبیل از آغاز عملیات تولید ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال در این استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۲۸۹۹۶
لینک کوتاه کپی شد
آغاز عملیات تولید بیش از ۳ میلیون اصله نهال در استان اردبیل

شهامت هدایت، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری اردبیل اظهارکرد: به منظور افزایش سرانه فضای سبز استان اردبیل این اداره کل با مشارکت بخش خصوصی عملیات تولید ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال را آغاز کرده که در سال ۹۹ در بین مردم توزیع خواهد شد که این امر تحول عظیمی را در زمینه افزایش سرانه فضای سبز و جلوگیری از قطع درختان جنگلی در استان خواهد شد.

او با اشاره به برنامه‌های اجرایی در هفته منابع طبیعی در استان افزود: امسال غرس نهال بمنظور اجرای نهضت جنگل کاری همزمان با سراسر کشور از ۱۴ آذرماه شروع شده و تا پایان سال ادامه خواهد داشت و توزیع نهال رایگان در بین مردم در تمامی شهرستان‌های استان آغاز شده و مشکلی در زمینه توزیع نهال در استان نداریم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تصریح کرد: در طول هفته منابع طبیعی چندین پروژه آبخیزداری و آبخوانداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با اعتیار ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سطح استان مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

هدایت با اشاره به اجرای طرح کاداستر در ۱۸۰هزار هکتار از اراضی ملی استان گفت: طی نزدیک به دو سال گذشته ۳۳۰ هزار هکتار نقشه‌برداری در قالب طرح کاداستر در اراضی ملی استان انجام شده و این طرح در سطح ۱۸۰ هزار هکتار دیگر نیز به منظور تثبیت مالکیت دولت اجرا می‌شود.

او یکی از رویکرد‌های مهم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان را حل مشکل اختلاف در اراضی ملی اعلام کرد و افزود: اجرای ۳۳۰ هزار هکتار نقشه‌برداری در قالب طرح کاداستر منجر به کاهش اختلافات مردم با منابع طبیعی شده و در این زمینه جا دارد از حمایت‌های شورای حفظ بیت‌المال، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی قدردانی شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بیان کرد: در حال حاضر با اجرای این طرح ۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به مجموع اراضی کشاورزی استان اضافه شده و در اختیار کشاورزان مناطق مختلف قرار گرفته است.

هدایت گفت: در راستای اجرای طرح رفع تداخل در منطقه جنوب استان اردبیل ۲ هزار ۴۰۰ هکتار از اراضی ملی و تحت مدیریت این اداره منفک و به مجموع اراضی کشاورزی منطقه جنوب این استان افزوده شد که از این میزان ۲ هزار و ۹۰ هکتار مربوط به خلخال بوده و ۳۱۰ هکتار نیز در شهرستان کوثر واقع شده است.

او افزود: از مجموع ۳۲ هزار و ۴۰ هکتار از اراضی مطالعه شده برای رفع تداخل در جنوب استان اردبیل ۲۲ هزار و ۵۲۰ هکتار در ۱۰ پلاک مربوط به شهرستان خلخال و ۱۰ هزار و ۵۲۲ هکتار در قالب ۱۰ پلاک منطقه کوثر واقع است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه پیش از این نیز با رای کمیسیون رفع تداخل استان چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی ملی تحت مدیریت این اداره جدا و به کشاورزان خلخال واگذار شده، اظهار کرد: با اجرای طرح رفع تداخل علاوه بر حل اختلاف بین منابع طبیعی و کشاورزان زمینه برای رونق و توسعه کشاورزی در مناطق مختلف استان فراهم شده است.

هدایت از منابع طبیعی به عنوان نعمت خدادادی یاد کرد و گفت: همه باید دغدغه حفاظت و صیانت از این سرمایه ارزشمند الهی و مواهب خدادادی را داشته باشیم و اجازه ندهیم تا درختی قطع شده و یا عده‌ای سودجو بخواهند تخریب منابع طبیعی را انجام دهند.

او در ادامه افزود: در مناطق جنگلی برای ساکنان، آبگرمکن‌ها و همچنین تنور‌های گازی با سوخت‌های فسیلی در نظر گرفته شده تا در این مناطق از قطع درختان جلوگیری شده و نسبت به بهره‌گیری از سوخت‌های فسیلی توسط ساکنان این مناطق اقدام شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه مشکلات زیست‌محیطی برای همه خسارت‌بار بوده و دخالت در طبیعت آثار زیانباری را به همراه دارد، تصریح کرد:همه باید نسبت به طبیعت و محیط زیست مهربان بوده و حرمت آن را حفظ کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار