جزئیات برگزاری آزمون صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان

تهران (پانا) - مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش خبر داد آزمون صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان به میزان 85 درصد و به شکل بسیار مطلوب به پایان رسیده است و در فرصت باقی مانده تا پایان سال، مابقی این آزمون به انجام خواهد رسید.

کد مطلب: ۱۰۲۷۶۷۴
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات برگزاری آزمون صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، یارمحمد حسین‌بر به آزمون صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان اشاره کرد و گفت: «آزمون بخشی از فرایند یادگیری است و سنجش دانش حرفه‌ای با جامعه آماری بالا فقط از طریق آزمون ممکن است و در سایر دستگاه‌ها و نهادها برگزاری آزمون به‌دفعات در یک سال متداول است. مطالعات تطبیقی در تدوین طرح سنجش صلاحیت‌های معلمان نشان داد در بسیاری از کشورهای جهان برگزاری آزمون از دانش حرفه‌ای متداول است، چراکه کثرت اطلاعات و لزوم به روزآوری دانش و اطلاعات ناگزیر می‌سازد که بخشی از آموزش‌ها برعهده خود معلمان گذاشته شود تا از عزم، همت و اراده شخصی آنان برای کیفیت‌بخشی به نظام تعلیم و تربیت بهره گرفته شود.»

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «درباره برگزاری آزمون صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان تمهیدات زیادی اندیشیده شد. خوشه‌بندی متقاضیان شرکت در آزمون، تعدد ساعات برگزاری آزمون، درخواست از ادارات کل استان‌ها برای انجام تمهیدات و تسهیلات جهت حضور بی‌دغدغه همکاران در آزمون، افزایش مدت زمان برگزاری آزمون، پیش‌بینی آزمون جبرانی، برگزاری ویدئو کنفرانس با مسئولان آموزش نیروی انسانی استان‌ها و مسئولان ادارات کارگزینی و پاسخگویی و پیگیری رفع مشکلات از طرف همه دست‌اندرکاران در همه سطوح از جمله این تمهیدات و اقدامات است.»

حسین‌بر افزود: «مدت زمان اختصاص یافته به هر تست برابر عرف آزمون‌های ملی 1 دقیقه است و در برنامه‌های آزمون الکترونیکی یکی از راه‌ها کنترل کج‌روی‌ها و کاهش زمان آزمون است. در این آزمون 20 دقیقه زمان اضافی برای اشکلات احتمالی در نظر گرفته شده بود و در آزمون جبرانی کسب رتبه برای ارتقای این زمان به دو برابر افزایش پیدا کرده است. برگزاری آزمون برای دریافت رتبه بالاتر که مزایا و تسهیلات بالاتری را در پی دارد انتظار بالاتری را نیز از متقاضی ایجاد می‌‌کند و سن، سابقه و تجربه برای تسلط حرفه‌ای از دلایل این امر است.»

او گفت: «فرض اول آشنایی همکاران با منابع‌ آزمون بود. فرض دوم میزان ضرورت و لزوم آشنایی همکاران با منابع و فرض سوم و مهم‌تر این که برای کسب رتبه بالا، مطالعه محتوایی که در کامل‌ترین شرایط برابر با دو جلد کتاب می‌باشد، ضروری است. برگزارکنندگان تعدادی منابع را برای هر رتبه حذف کرده و از منابع صفحات بسیار معدودی را برای آزمون تعیین کرده بودند و شاید تنها اشکال این باشد که آماده شدن برای آزمون تستی برای سن و سابقه بالا به زمان بیشتری نیاز دارد.»

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: «نتایج آزمون و سطح سوالات در دو آزمون موید این واقعیت است که همکارانی که مطالعه عمیق‌تر و دقیق‌تری داشته‌اند موفق به کسب حد نصاب شده‌اند و بنابراین ضمن تصحیح این موضوع در صورت صحت این اتفاق در آینده نزدیک، آزمون‌ها در مراکز تست سنتر برگزار خواهد شد. همچنین ایجاد سامانه LTMS قابلیت‌های بسیار زیادی دارد که در برنامه‌های آتی از آن بهره‌گیری خواهد شد. برای برگزاری آزمون و تایید شرط ورود متقاضیان نیاز بود تا سیستم پرسنلی به این سامانه لینک شود و عدم به‌روز بودن سیستم پرسنلی و بازه‌ کم برای هماهنگ کردن اطلاعات مورد نیاز برای امکان شرکت در آزمون مشکلاتی را ایجاد کرد که عمدتا ناشی از عدم به‌روزآوری، عدم هماهنگی میان ابلاغ و حکم، انتقال و جابه‌جایی همکاران در بین استان‌ها، تغییر رسته و ارتقای مدارک که ثبت نشده بود.»

حسین‌بر به مشکلات پیش‌آمده برای همکاران در آزمون صلاحیت‌های حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: «به‌روزآوری سیستم پرسنلی، ناهماهنگی میان ابلاغ و احکام برخی همکاران و نارسایی‌های ایجاد شده در پوشش اینترنتی و پهنای باند و عدم پی‌گیری مسائل و مشکلات از سوی همکار و محول کردن به اداره وعدم توجیه کافی برخی از همکاران ما و کمبود نیروی انسانی مشکلاتی را در این خصوص ایجاد کرد. آزمون صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان به میزان 85 درصد و به شکل بسیار مطلوب به پایان رسیده است و در فرصت باقی مانده تا پایان سال، مابقی این آزمون به انجام خواهد رسید و همکاران نگرانی نداشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار