مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین:

شاهد اختلال خود بیمارانگاری در سطح جامعه هستیم

به کمک سمن‌ها به افراد حاشیه‌نشین آموزش می‌دهیم

قزوین (پانا) - امروزه در فضای مجازی با حجم انبوهی از اطلاع‌رسانی در خصوص کرونا روبه‌رو هستیم؛ همین امر باعث شده که به‌نوعی شاهد اختلال خود بیمار انگاری در سطح جامعه باشیم.

کد مطلب: ۱۰۲۷۶۶۹
لینک کوتاه کپی شد
شاهد اختلال خود بیمارانگاری در سطح جامعه هستیم

مریم بیدخام؛ مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین در جلسه ستاد مدیریت کرونا استان که در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: پزشکان و پرستاران در خط مقدم مقابله با بیماری کرونا قرار دارند و به صورت جهادی در حال فعالیت هستند که اقدام آن‌ها قابل تقدیر است.

او با اشاره به ضرورت آموزش در امر پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا، اظهار کرد: برای پیشگیری از کرونا ما از ظرفیت و توان سازمان‌های مردم‌نهاد استان قزوین که در حوزه بهداشت و درمان فعالیت می‌کنند استفاده می‌کنیم و با همکاری این سازمان‌ها خدمات آموزشی به مردم مناطق حاشیه‌نشین و آسیب‌پذیر ارائه می‌دهیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین بیان کرد: این سمن‌ها در مناطق حاشیه‌نشین و در معرض ابتلا، مستقر می‌شوند و با کمک خیرین و اعتباری که از محل سازمان اعتبارات پیش‌بینی کردیم خدماتی از جمله اطلاع‌رسانی و آموزش‌های صحیح به مردم این مناطق به‌ویژه کودکان کاری که در این مناطق حضور دارند، ارائه می‌شود.

او تأکید کرد: همچنین پوستر و آگهی‌هایی به‌منظور اطلاع‌رسانی در فضاهای عمومی نصب می‌شود، الکل، ژل و مواد شوینده و بهداشتی نیز در این مناطق با استفاده از ظرفیت سمن‌ها و همکاری علوم پزشکی توزیع خواهد شد.

بیدخام اظهار کرد: امروزه در فضای مجازی با حجم انبوهی از اطلاع‌رسانی در خصوص کرونا روبه‌رو هستیم؛ به‌طوری‌که مخاطب با دریافت محتواهای فراوانی از جمله بایدها و نبایدهای بهداشتی، دستورالعمل‌های غذایی و توصیه‌های مختلف بمباران اطلاعاتی می‌شود.

او تأکید کرد: همین امر باعث شده که به‌نوعی شاهد اختلال خود بیمار انگاری در سطح جامعه باشیم، با وجود اینکه در این فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا شایع است؛ اما به دلیل ترس از بیماری افراد بسیاری به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، همین موضوع برای فرد بار روانی دارد و از طرفی وقت و انرژی کادر درمان و پزشکی را می‌گیرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسائلی که ایجاد شده است شست و شوی فراوان دست‌ها است به‌طوری‌که با مسئله کمبود آب و گاهی قطعی آب روبه‌رو هستیم در حالی‌که اگر اطلاع‌رسانی درست صورت بگیرد حجم نگرانی مردم کاهش خواهد یافت.

او بیان کرد: پیشنهاد می‌شود مدیران کانال‌ها و گروه‌های پرمخاطبی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و همچنین صداوسیما محتوایی تولید و ارائه دهند که مردم در منزل بمانند و بدانند که اطلاعات درست و رسمی از طریق علوم پزشکی و صداوسیما پخش می‌شود.

بیدخام تأکید کرد: اگر مردم برای مدت‌زمان تعیین شده برای کنترل بیماری در منزل بمانند می‌توانند فیلم ببینند، مطالعه کنند و از این فرصت برای انجام کارهای شخصی عقب‌افتاده استفاده کنند، همچنین توصیه می‌شود خرید عید را به تعویق بیاندازنند و حتی‌الامکان به بازار و مراکز خرید مراجعه نکنند، متأسفانه با وجود توصیه‌های صورت گرفته همچنان شاهد تراکم مردم در بازار و مراکز خرید هستیم.

او یادآور شد: یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه قرار بگیرد آرایشگاه‌های زنانه است، با توجه به نزدیکی عید حجم انبوهی از خانم‌ها به آرایشگاه می‌روند، خانم‌ها توجه کنند که کرونا جدی است و افراد علاوه بر خودشان باید مراقب خانواده‌شان نیز باشند، اگر خانمی به واسطه مراجعه به آرایشگاه مبتلا شود کل خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین تصریح کرد: اگر مردم مدت محدودی که پیش‌بینی‌شده است برای کنترل بیماری در خانه بمانند مشکلی پیش نمی‌آید، در خانه ماندن تبعاتی دارد و افراد برای رفع نیازهای روزمره باید تردد کنند، اما در حال حاضر می‌توانند اقلام موردنیاز خود شامل مواد مصرفی، بهداشتی، میوه، گوشت و مرغ را از طریق اینترنت خریداری کنند باید این شغل‌ها شناسایی، حمایت و معرفی شود تا مشکلی برای تردد وجود نداشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار