۱۲ محوطه تاریخی در آذربایجان‌غربی تعیین حریم می‌شود

ارومیه (پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: عملیات تعیین عرصه و حریم ۱۲ محوطه تاریخی این استان برای جلوگیری از تخریب در دست انجام است.

کد مطلب: ۱۰۲۷۴۲۷
لینک کوتاه کپی شد
۱۲ محوطه تاریخی در آذربایجان‌غربی تعیین حریم می‌شود

جلیل جباری افزود: با توجه به افزایش ساخت‌وساز و لزوم ساماندهی و حفاظت از آثار تاریخی، طرح تعیین حریم آثار باستانی محوطه‌های شناسایی شده در سطح استان با همکاری شهرداری و شوراهای اسلامی شهرهای مختلف در دستور کار این اداره‌کل قرار دارد.

وی با بیان اینکه تعیین حریم باعث جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در عرصه‌های تاریخی و فراهم شدن شرایط مطلوب صیانت از این عرصه‌های ارزشمند می‌شود، اضافه کرد: هر سال بالغ بر ۶ میلیارد ریال برای تحقق این هدف در استان هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: طرح تعیین حریم این محوطه‌های مهم تاریخی از سوی گروه پژوهشگران و باستان‌شناسان انجام خواهد شد و هر شهری که مشارکت شورا و شهرداری در آن برای اجرای این طرح بیشتر باشد، اجرای تعیین حریم نیز توسط پژوهشگران سریع‌تر خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی در خصوص محوطه تاریخی «شایگان» مهاباد هم گفت: این محوطه که در بافت شهری قرار دارد و متاسفانه در سال‌های اخیر تعرضات و آسیب‌هایی دیده و در حال حاضر حدود یک هکتار از آن باقی مانده‌است.

وی افزود: عملیات گمانه‌زنی در این محوطه با مجوز رسمی از پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور و با همکاری و مساعدت شورای اسلامی شهر و تامین بودجه توسط شهرداری مهاباد هم‌اکنون درحال انجام است.

«جباری»، اظهار کرد: محوطه باستانی شایگان دارای آثاری از دوره‌های مفرغ و هزاره اول پیش از میلاد بوده که در سال ۱۳۴۵ با شماره ۶۰۹ نیز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی همچنین از مردم این منطقه خواست که درصورت مشاهده هرگونه اقدامی شامل تخریب، تصرف، تجاوز به حریم، ساخت‌وساز، حفاری غیرمجاز و یا قاچاق اشیای تاریخی این‌گونه آثار، مراتب را به میراث فرهنگی این شهرستان اطلاع دهند تا نسبت به حفظ میراث فرهنگی و تاریخی منطقه اقدام شود.

با تعیین حریم محوطه‌های تاریخی امکان هرگونه ساخت و ساز و عملیات ساختمان در جوار آنها منوط به تایید و ضوابط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار